کشیش‌های کاتولیک فرانسه 216 هزار کودک را مورد تجاوز جنسی قرار دادند

تهران (پانا) - یک کمیته تحقیقاتی مستقل در فرانسه امروز سه شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد، بیش از ۲۱۶ هزار کودک بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۲۰ توسط کشیش‌های کاتولیک فرانسه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

کد مطلب: ۱۲۲۰۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کشیش‌های کاتولیک فرانسه 216 هزار کودک را مورد تجاوز جنسی قرار دادند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ژان مارک سووه، رئیس این کمیته تحقیقات هنگام بیان این گزارش در مقابل روزنامه نگاران گفت، عمر قربانیان بین هشت تا ۱۳ سال است.

سووه طی ارائه آنلاین این گزارش گفت، تجاوزها سیستماتیک بود. کلیسا در طول سال‌ها نه تنها در این امر بی‌مبالاتی بلکه سنگدلی کرده است و محافظت از خود را به حفاظت از قربانیان ترجیح داده است. کلیسا نه تنها اقداماتی برای ممانعت از سوء استفاده جنسی اتخاذ نکرده بلکه چشم‌هایش را بسته و در ابلاغ این تخلفات کوتاهی کرده است و برخی اوقات آگاهانه کودکان را همراه متجاوزان کرده است.

وی افزود، مشکل همچنان پابرجاست. کلیسا تا قرن ۲۱ کاملا به قربانیان بی‌توجهی کرده است و تنها در سال ۲۰۱۵ - ۲۰۱۶ واقعا موضعش را تغییر داده است.

همچنین به نقل از یورونیوز، انتشار رسمی سند دو هزار و پانصد صفحه‌ای تهیه شده توسط کمیسیون مستقل تحقیق از سوء استفاده جنسی از ۲۱۶ هزار کودک طی هفت دهه گذشته در کلیسای کاتولیک فرانسه پرده برداشت؛ رخدادی بی‌سابقه که جامعه اسقف‌های فرانسه را ناگزیر به عذرخواهی و طلب بخشش عمومی کرد.

ژان مارک سووه، رئیس کمیسیون مستقل این تحقیق در سخنرانی روز سه‌شنبه خود همزمان با انتشار رسمی این گزارش گفت: «تحقیقات انجام شده از بی‌تفاوتی عمیق و حتی ظالمانه کلیسای کاتولیک نسبت به قربانیان سوءاستفاده جنسی حکایت دارد؛ چنان که تا اوایل دهه دوهزار، نه تنها ادعای قربانیان باور نمی‌شد بلکه گوش شنوایی هم برای آن نبود.»

سووه افزود: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حدود سه هزار کودک آزار از سال ۱۹۵۰ تا کنون در کلیسای کاتولیک فرانسه انجام وظیفه کرده‌اند که دو سوم آنها کشیش بوده‌اند.»

او این آمار را تکان دهنده توصیف کرد و گفت: «اگر نسبتی میان اعداد ۲۱۶ هزار و ۳ هزار برقرار کنیم مشخص می‌شود که در ازای هر ۷۰ قربانی یک متجاوز وجود داشته و این برای کلیسای کاتولیک فرانسه وحشتناک است.»

رئیس کمیسیون مستقل این تحقیق خاطرنشان کرد که اگر قربانیان سوء استفاده جنسی سایر افرادی که به طور غیرمستقیم با کلیسای کاتولیک همکاری داشته‌اند و از جمله معلم‌های شاغل در مدارس کاتولیک را به این فهرست اضافه کنیم، مجموع قربانیان به ۳۳۰ هزار نفر می‌رسد.

سووه همچنین از ارسال ۲۲ پرونده دیگر به دادستانی فرانسه خبر داد که در آنها ادعای رخداد جنایت در کلیسای کاتولیک مطرح شده است.

کمیسیون مستقل تحقیق درباره پرونده سوءاستفاده از کودکان در کلیسای کاتولیک فرانسه در گزارش خود همچنین ۴۵ توصیه از جمله آموزش روحانیون، تجدید نظر در قوانین کلیسا و تقویت سیاست‌های تشخیص و جبران خسارت قربانیان را برای جلوگیری از تکرار سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک ارائه کرده است.

این گزارش بر اساس ثبت شهادت قربانیان و شاهدان و بررسی آرشیو کلیساها، پرونده‌های دادگاه‌ها، گزارش‌های پلیس و مطبوعات طی ۷۰ سال گذشته تهیه شده که برای تکمیل آن دو سال و نیم زمان صرف شده است.

در نخستین واکنش به انتشار رسمی این گزارش، اریک دو مولین بوفور، رئیس جامعه اسقف‌های فرانسه ضمن ابراز «شرمندگی و بیمناکی»، از تمامی قربانیان سوء استفاده جنسی کلیسای کاتولیک عذرخواهی کرد و گفت: «از همه شما طلب بخشش می‌کنم.»

ورونیک مارگرون، رئیس موسسات و دستورات مذهبی فرانسه نیز انتشار این گزارش را نشانه بروز «یک فاجعه غیرقابل تحمل» خواند و آزار جنسی رخ داده در کلیسای کاتولیک را «شرم‌آور به معنای کامل کلمه» توصیف کرد.

البته کمیسیون مستقل تحقیق از کلیسای کاتولیک خواسته تا هر چه زودتر نسبت به پرداخت غرامت به قربانیان و یا بازماندگان آنها اقدام کند؛ خواستی که هنوز از سوی کلیسای کاتولیک اجابت نشده است.

افکار عمومی فرانسه چند سال پیش در پی افشای انتقال کشیش‌هایی که تجاوز جنسی آنها به کودکان فاش شده بود، به آفریقا به جای عزل و مجازاتشان، خشمگین شد.

کلیسای کاتولیک چندین دهه است که به جنایت‌های مشابهی در حق ده‌ها هزار کودک در سراسر جهان از شیلی گرفته تا استرالیا متهم می‌شود.

هر بار رسوایی در کلیساها به بار می‌آید واتیکان اظهار شرمساری می‌کند. کارلو ماریا ویگانو، سفیر سابق واتیکان در واشنگتن و اسقف اعظم پیش از این از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواسته بود بابت سرپوش نهادن بر موارد تجاوز جنسی کودکان در کلیساها استعفا کند، اقدامی که باعث شد کاتولیک این نوع اتهامات را جدی بگیرد.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ گزارشی را درباره موارد تجاوز جنسی به کودکان در کلیسای کاتولیک منتشر کرد. در این گزارش آمده است که واتیکان مسائل مربوط به تجاوز جنسی در کلیساهای کاتولیک را در بسیاری از کشورها پنهان می‌کند.

طبق بررسی موسسه "جان جای" وابسته به کنگره اسقف‌های اعظم کاتولیک در آمریکا، در سال ۲۰۰۴، ۱۰ هزار و ۶۶۷ کودک توسط چهار هزار کشیش کاتولیک بین سال‌های ۱۹۵۰ - ۲۰۰۲ مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۰۲ هم رسوایی بزرگترین تجاوز جنسی در شهر بوستون سر و صدا کرد. در آن زمان اعلام شد، یکی از کشیش‌ها بین سال‌های ۱۹۶۲ - ۱۹۹۵ به بیش از ۱۳۰ کودک تجاوز کرده است.

همچنین گزارش‌های مکرری از تجاوز جنسی کشیش‌ها و کارکنان کلیساهای کاتولیک در کشورهای آلمان، استرالیا، شیلی، هلند و ایرلند ثبت شده است.

در هلند یکی از کلیساها در سال ۲۰۱۰ کمیته حقیقت یاب پیرامون تجاوز جنسی به کودکان در کلیساهای این کشور تشکیل داد. این کمیته در گزارش خود در سال گذشته اعلام کرد، طی هشت سال اخیر ۳۷۱۲ گزارش در مورد مسائل تجاوز جنسی دریافت کرده است.

در پی صدور این گزارش، حدود ۱۵۹۹ تن هم بابت تجاوز جنسی شکایت کردند و به ۹۴۱ تن غرامت پرداخته شد.

همچنین پاپ فرانسیس در ماه مه با ۳۴ اسقف در شیلی به منظور بررسی پرونده تجاوز جنسی دیداری سه روزه ترتیب داد و پس از آن تمامی این اسقف‌ها به شکل گروهی استعفای خود را تقدیم کردند.

در استرالیا نیز کمیته مشابهی در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد. این کمیته گزارش خود را در سال ۲۰۱۷ صادر و اعلام کرد، ده‌ها هزار کودک در کلیساها، مدارس و موسسه‌های دولتی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار