رهاشدگی در دنیای مدرن

تهران (پانا) - به‌گفته یک دکترای روانشناس تربیتی فردی که به طرحواره رهاشدگی مبتلا است به طور دائمی فکر می‌کند که قرار است همه افراد زندگی او را رها کنند؛ او را تنها بگذارند و گاهی این تفکر آنچنان در او پررنگ است که انتظار این را دارد فردی از نزدیکانش را هرلحظه به علت مرگ از دست بدهد.

کد مطلب: ۱۲۲۰۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رهاشدگی در دنیای مدرن

به‌گزارش ایسنا،‌ عفت آی اظهار کرد: طرحواره رها شدگی یکی از مهم‌ترین انواع طرحواره‌های ذهنی افراد است که شکلی از رهاشدگی و ترک شدن و همچنین بی‌اعتمادی را نسبت به حضور افراد در زندگی فرد به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین علل ایجاد طرحواره رها شدگی، خاطرات افراد در کودکی از رها شدن مخصوصاً از سوی افرادی که به آنها وابسته بودند که اکثر این افراد، بانوان هستند.

این کارشناس و مشاوره خانواده گفت: فردی که به طرحواره رهاشدگی مبتلا است به طور دائمی فکر می‌کند که قرار است همه افراد زندگی او را رها کنند و او را تنها بگذارند و گاهی این تفکر آنچنان در او پررنگ است که انتظار این را دارد فردی از نزدیکانش را به علت مرگ از دست بدهد.

آی با بیان مثالی اظهار کرد: بانویی که به این طرحواره دچار است، در زندگی زناشویی‌اش، اگر همسرش دیر به او پاسخ دهد یا برای یک روز از او بی خبر باشد فکر می‌کند همسرش او را ترک خواهد کرد و برای جلوگیری از این کار بیشتر به فرد می‌چسبد که همین موضوع سبب جدایی می‌شود چرا که به همسر این فرد حس اسیر بودن و در دام افتادن دست می‌دهد؛ در نتیجه فرار را به قرار ترجیح می‌دهد.

آی با بیان اینکه اضطراب جدایی نیز یکی دیگر از علل شکل‌گیری طرحواره رهاشدگی است، تصریح کرد: کسانی که اضطراب جدایی دارند، در قبال جدایی از والدین واکنش زیادی نشان می‌دهند و این حساسیت زمینه شکل‌گیری طرحواره رهاشدگی را فراهم می‌کند.

چاره چیست؟

وی ادامه داد: کسی که طرحواره رهاشدگی دارد، گاهی اوقات به منظور جلوگیری از طرد شدن و تنها ماندن ترجیح می‌دهد که وارد هیچ رابطه‌ای نشود و گاهی اوقات نیز از ترس رها شدن خودش رابطه را تمام می‌کند، اما درمان قبل از شروع رابطه می‌تواند مفید باشد و سبب شود فرد رابطه سالم‌تری را شروع کند.

وی افزود: افرادی که طرحواره رهاشدگی را در درون خود دارند، از صمیمیت با دیگران و برقراری روابط صمیمانه با آن‌ها دوری می‌کنند چراکه الگوهای ذهنی آن‌ها بر ترس از رها شدن از سوی دیگران استوار شده است؛ درمان طرحواره رهاشدگی باید توسط یک فرد متخصص و روانشناس یا مشاور کارآزموده انجام گیرد و می‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد.

آی بیان کرد: از طرف دیگر ترس از رفتن پیش مشاور و روانشناس را باید از خود دور کرد تا این اختلالات ذهنی سریع‌تر حل شود؛در غیر این صورت هر روز فرد به سوی بدتر شدن و حادترشدن پیش خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار