مسیب‌زاده در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان به مداحی به‌عنوان یک مهارت نگاه کنند نه یک شغل

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش از حال و هوای این روزهای آموزش مداحی به دانش‌آموزان سخن گفت و تأکید کرد که دانش‌آموزان نباید به مداحی به‌عنوان شغل نگاه کنند بلکه این هنر یک مهارت است و انتظار می‌رود در آینده معلم و مهندس و پزشک‌های مداح زبده‌ای به جامعه معرفی شود.

کد مطلب: ۱۲۲۰۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان به مداحی به‌عنوان یک مهارت نگاه کنند نه یک شغل

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه مداحی از جمله مهارت‌های بسیار جذاب برای دانش آموزان است، عنوان کرد: «توجه به گرامیداشت یاد و خاطره ائمه اطهار به‌عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی است و از این جهت در اداره قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش چند کار ویژه انجام شده است. یکی از این فعالیت‌های ویژه طراحی مسابقات مداحی است.»

8 سال است در آموزش‌وپرورش مسابقات مداحی داریم

وی افزود: «قریب به 8 سال است که مسابقات مداحی به مجموعه مسابقات حوزه قرآن و عترت و نماز اضافه شده است که هم به‌عنوان ملودی خوانی و هم مدیحه‌سرایی برگزار می‌شود. آموزش‌های لازم از طریق مراکز دارالقرآن و مراکز مختلف آموزشی در سطح کشور داده شده و دانش آموزان در این مسابقات شرکت می‌کنند. همچنین مدتی است کار ارزشمندی تحت عنوان «نوگلان حسینی» در سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در حال انجام است. در کنار این اتفاق مبارک تشکل‌های دانش‌آموزی در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری ایده خوب «نو غلامان حسینی» و «نو گلان حسینی» را دارند و همچنین طراحی مسابقات مداحی از فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.»

دو توصیه مهم به دانش آموزان مداح

مسیب زاده با تاکید بر دو نکته مهم در موضوع مداحی عنوان کرد: «ما کتابی با عنوان «کبوتران حرم» طراحی کرده‌ایم که در آن به آموزش‌های تخصصی درزمینهٔ مداحی برای دانش آموزان پرداخته‌ایم. این کتاب برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است و توصیه‌هایی که خطاب به دانش آموزان دارند. تأکید بر اینکه دانش آموزان در محتوای مداحی‌شان حتماً به منابع معتبر رجوع کنند و دیگر اینکه مداحی را به‌عنوان یک مهارت آموزش ببینند و نه به‌عنوان یک شغل و این برای ما مهم است. درواقع برای ما مهم است که مداح زبده ما پزشک و مهندس و معلم و یا از مشاغل مختلف دیگر باشد. همه این توصیه‌ها در کتاب کبوتران حرم مطرح‌شده است.»

فعالیت 34 هزار هیئت مذهبی دانش آموزان در مدارس کشور

مسیب زاده در ادامه با اشاره به ایام مهمی که در روزهای آخر صفر در پیش است، گفت: «براساس وظایف قانونی و شرح وظایفی که قانون‌گذار برای حوزه آموزش‌وپرورش پیش‌بینی کرده است یکی از مسائل اساسی ما گرامیداشت ایام‌الله است. توجه به مناسبت‌های ولایی و ایام شهادت‌ها و ولادت‌ها و به‌نوعی گرامیداشت ایام‌الله که قرآن کریم هم با عنوان «و ذکر هم به ایام‌الله» از آن یاد می‌کند، ازجمله فعالیت‌های مورد توجه اداره قرآن و عترت و نماز آموزش‌وپرورش است. این اداره برنامه‌های ماندگاری را برای سطح مدارس و درواقع مناطق آموزش‌وپرورش ارسال کرده است. از جمله این فعالیت‌ها فعالیت مذهبی دانش آموزان است و قریب به 34 هزار هیات مذهبی دانش آموزان در مدارس کشور فعالیت می‌کنند که یکی از فعالیت‌های محوری آن‌ها توجه به همین ایام‌الله است.»

وی افزود: «امسال با توجه با شرایط کرونا و زیست‌بوم جدید در شبکه شاد و از طریق کانال‌های مرتبط و قرارگاه‌های مجازی قرآن، عترت و نماز و همچنین 17 کانال ویژه که توسط فرهنگیان عزیز مدیریت می‌شود، فعالیت مذهبی سراسری و کشوری دانش آموزان را پوشش می‌دهد که چند عنوان از این کانال‌ها ویژه گرامیداشت ایام‌الله است. در این کانال‌ها محافل انس با قرآن به مناسبت گرامی داشت این ایام را داریم. درواقع نثار ثواب و اجر این مراسم به روح پرفتوح پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و مراسم سوگواری که به طرق مختلف در قرارگاه‌های مجازی صورت می‌گیرد از جمله بخشی از مجموعه فعالیت‌هایی است که در خصوص گرامیداشت مناسبت‌های مهم ازجمله ایام پیش رو یعنی روزهای درگذشت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) را پوشش می‌دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار