یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای:

آگاه‌‌سازی خانواده‌ها، مهم‌ترین اصل در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای

کرج (پانا) - سید محمدعلی حمیدی آزاد، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در دومین بخش کارگاه آموزشی «بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال در دنیای کودک و نوجوان» بر لزوم آگاه‌‌سازی خانواده‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
آگاه‌‌سازی خانواده‌ها، مهم‌ترین اصل در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای

این مدرس که سابقه‌ فعالیت در واحدهای انتشارات، تولید و سرگرمی‌های سازنده و بازی های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه‌ی کاری خود دارد، در این دوره که ویژه‌ی مربیان و مسوولان امور فرهنگی مراکز کانون استان‌های البرز و قزوین و به همت واحد آموزش دو استان برگزار شده بود، به تاریخچه‌ بازی‌های رایانه‌ای، انواع سخت افزار بازی‌ها اشاره کرده و از بازی‌های رایانه‌ای به مثابه‌ی هنر هشتم یاد کرد و به معرفی کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های همراه با لوح فشرده پرداخت.

این عضو شورای رده‌بندی گروه‌های سنی بازی‌های رایانه‌ای هم‌چنین به مزایای بازی‌های رایانه‌ای پرداخته و اسطوره‌سازی، افزایش خلاقیت، تمرکز، افزایش توان تصمیم گیری، به اشتراک گذاری توانایی‌ها، خروج از خلاء تنهایی و تخلیه‌ هیجان و انرژی را از جمله مهم‌ترین این فواید خواند.

وی در ادامه به آسیب‌های این بازی‌ها هم اشاره کرده و عدم تناسب بازی با گروه سنی، خسارات روحی و جسمی ناشی از این بازی‌ها،ورود افراد سو استفاده کننده و ناسالم به جمع خانواده ها، اعتیاد ذهنی، رفتار خشونت بار و سو استفاده از اطلاعات هویتی و شخصی را از مهم‌ترین این معایب عنوان کرد.

تولید محتوای مناسب، جلوگیری از نشر بازی‌های نامناسب و آموزش و اطلاع‌رسانی

حمیدی آزاد در ادامه به وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی این حوزه پرداخته و تولید محتوای مناسب و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، بازی‌سازها و استعدادهای جوان ، جلوگیری از نشر بازی‌های نامناسب و آموزش و اطلاع‌رسانی به منظور آگاه‌سازی خانواده ها را از مهم‌ترین این وظایف خواند. بخشی از سخنان این متخصص در گفت و گو با مربیان کانون به محتوای آسیب‌رسان بازی‌های تولیدی غرب و رایگان بودن این محتواها به منظور کاهش اعتماد به نفس و القای حس ناتوانی به کشورهای دیگر و نفوذ ذر ذهن و قلب کودکان و نوجوانان و حضور بازی‌گردانان در خلوت بچه‌ها اختصاص یافت و از خانواده‌ها خواست در صورت امکان از بازی‌های دارای مجوز و در محلی با نظارت خانواده و در زمان مشخص و تعیین شده استفاده کنند.

معرفی بخشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای به ویژه در دو سال اخیر، معرفی بازی های تولیدی کانون، ایده آزاد و داوری بخش کودک و نوجوان بازی‌های جدی، معرفی سایت‌های مناسب و بازی‌های مناسب رایانه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان و معرفی وبگاه «فهم بازی» به عنوان سایتی جهت آشنایی خانواده‌ها با بازی‌های مناسب و گزارش تخلفات و معرفی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از دیگر بخش‌های این نشست آموزشی بود که از ساعت ۹ تا ۱۱ روز شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته ملی کودک و در آستانه این هفته و به صورت مجازی برگزار شد.

لازم به یاد آوری است بخش اول این نشست آموزشی نیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۷ و ۸ مهر ماه سال جاری با حضور «هادی تنها» روان‌شناس و مشاور، در زمینه معرفی بازی‌، تقسیم بندی انواع بازی‌ها، نقش تربیتی آن و جایگاه و نقش والدین و اولیای تربیتی برگزار شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار