عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران در گفت وگو با پانا پاسخ داد

چرا آزادسازی واردات خودرو به سرمایه‌گذاری در صنعت آسیب می‌زند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران می‌گوید درحالی که وزیر صمت سخن از برنامه ساخت سه میلیون خودرو در سال می‌زند بحث آزادسازی واردات خودرو آن هم در قالب طرحی از سوی مجلس مطرح است که به صنعت خودرو و صنایع قطعه‌سازی درکشور آسیب می‌زند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
چرا آزادسازی واردات خودرو به سرمایه‌گذاری در صنعت  آسیب می‌زند

محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا با طرح این پرسش که باید بررسی شود که آیا نیاز به واردات خودرو وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: « خودرو نیز از صنایعی است که طی سال‌های اخیر به واسطه تصمیم‌های مکرر و موازی دستگاه‌ها و مجلس با مشکلات و موانعی در ادامه مسیر مواجه بوده است.»

وی افزود: « درحالی که وزیر صمت سخن از برنامه ساخت سه میلیون خودرو در سال می‌زند بحث آزادسازی واردات خودرو آن هم در قالب طرحی از سوی مجلس مطرح است.»

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران خاطرنشان کرد: « در برنامه اعلام شده از سوی وزیر صمت برای تولید سه میلیون خودرو مشخص نیست که این افزایش تولید در همکاری با کدام یک از خودورسازان مطرح شده است. اگر قرار باشد با فرانسه همکاری شود که تجربه خوبی از آن وجود دارد و چین نیز امانتدار مناسبی نیست و به دنیا نیز ثابت شده است که چین هنگامی که مذاکره قوی با ضعیف در میان باشد، همکار و شریک مناسبی نیست.»

نجفی سهی با بیان اینکه عوامل متعددی موجب شده است تا صنایع کشور تضعیف شوند، تصریح کرد:‌ « ضعف در صنعت موجب شده است تا در مذاکرات سرمایه‌گذاری نیز از موضع ضعف انجام شود و در حالی بر سر میز مذاکره بنشینیم که نتیجه لازم نیز حاصل نمی‌شود.»

40 سال پژو 405 فرانسوی‌ها را ساختیم و دست مردم دادیم. سیاست دولت‌ها و سازمان گسترش و نوسازی صنایع طی این سال‌ها محدود شدن فضای شرکا بوده است و مدیران شرکت‌های خودروساز نقش چندانی در انتخاب نداشته‌اند

وی تاکید کرد: « تصمیم مجلس برای آزادسازی واردات خودرو تصمیم محاسبه‌شده‌ای نیست و به هر دلیل بحث واردات خودرو نیز مطرح شود به معنای زیان بسیاری از واحدها است. تکلیف تولید باید مشخص باشد، بسیاری از واحدهای تولیدی در صنعت قطعه‌سازی اکنون با زیر ظرفیت در حال تولید هستند و اگر قرار باشد کاهش تولید به واسطه آزادسازی واردات مطرح باشد تکلیف این همه سرمایه‌گذاری در این واحدها و نیروی شاغلی که در آنها مشغول به کار هستند، چیست.»

سرمایه‌گذار نه یک‌شبه می‌آید و نه یک‌‌شبه می‌‌رود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تولید و صنعت نیازمند شرایط پایدار است، گفت: « سرمایه‌گذار نه یک شبه می‌آید و نه می‌تواند یک شبه برود و حالا که سرمایه‌گذاری بزرگی در بحث صنعت قطعه‌سازی صورت گرفته است چرا باید به یکباره بحث واردات حجم بزرگی از خودرو به کشور مطرح باشد. می‌توان تولید را برای همیشه کنار گذاشت و همانند کشوری مثل عربستان صفر تا صد نیازها را وارد کرد و به مردم نیز از درآمدهای کشور کمک کرد اما به طور قطع پیاده‌سازی الگوی عربستان در ایران شدنی نخواهد بود.»

مونتاژکاران خودرو در ایران چند درصد داخلی سازی کرده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد:‌ « باید این سوال را مطرح کرد که خودروسازانی که بیش از 30 سال است که کار واردات را انجام می‌دهند چند درصد داخلی‌سازی کرده‌اند. همچنین برخی از خودروهایی را که از چین وارد کشور کرده‌ایم توجیهی برای ساخت داخل کردن ندارند.»

تیراژ مناسب سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی را توجیه‌پذیر می‌کند

نجفی سهی عنوان کرد: « وقتی تیراژ تولید در سطح مناسبی باشد سرمایه‌گذاری برای قطعه‌ساز توجیه پیدا می‌کند. اکنون قطعه‌ساز سرمایه‌گذاری می‌کند اما فرانسوی‌ها ایران را ترک می‌کنند و حجم عظیمی از قطعه روی دست قطعه‌سازان باقی می‌ماند و باید این انتقاد را مطرح کرد که این چه سیاستی است که در تولید صنعتی دنبال شده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که موافقان آزادسازی می‌گویند خودروسازان با وجود بازار انحصاری تلاشی در جهت افزایش کیفیت و کمیت خودرو نداشته‌اند، خاطرنشان کرد:‌ » وقتی حمایت بی‌برنامه باشد، نتیجه‌اش همین شرایطی است که در حال حاضر وجود دارد. کیفیت خودرو چندان دست خودروساز نیست. سیاستگذاری می‌شود تا با چین قرارداد بسته شود و یا آنکه شرکای ما محدود به فرانسه شده است. در حالی که فرانسه در زمینه همکاری با ما یک بار رفوزه شده است چرا دوباره فرش قرمز پیش پای آنها پهن می‌کنیم.»

قطعه‌سازان و خودروسازان در انتهای تصمیم‌گیری‌ها برای صنعت خودرو در کشور هستند و اختیار چندانی ندارند. در مورد خودروهای مونتاژی نیز که با تیراژ 10 تا 15 هزار خودرو مونتاژ می‌شوند نیز انتخاب کشورها با خودروسازان نبوده است

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران خاطرنشان کرد: « در طول این سال‌ها می‌توانستیم از دانش و ظرفیت خودروسازی کره، آلمان و ژاپن استفاده کنیم و اگر انتخاب دست خودروساز نبوده است گناه نیز به گردن خودروساز نیست.»

وی افزود: « 40 سال پژو 405 فرانسوی‌ها را ساختیم و دست مردم دادیم. سیاست دولت‌ها و سازمان گسترش و نوسازی صنایع طی این سال‌ها محدود شدن فضای شرکا بوده است و مدیران شرکت‌های خودروساز نقش چندانی در انتخاب نداشته‌اند.»

نجفی سهی عنوان کرد: « از ابتدا مخالف ساخت ال 90 در کشور بودم و در جلسات قطعه‌سازان یک روز در جلسه‌ای فردی مطرح کرد که ما تا کی باید سوار ماشین پیکان شما شویم و من گفتم اگر با بنز آلمان مقایسه می‌کنید ایا شرایط تولید بنز در آلمان با تولید خودرو در ایران یکسان است.»

وی ادامه داد:‌ « قطعه‌سازان و خودروسازان در انتهای تصمیم‌گیری‌ها برای صنعت خودرو در کشور هستند و اختیار چندانی ندارند. در مورد خودروهای مونتاژی نیز که با تیراژ 10 تا 15 هزار خودرو مونتاژ می‌شوند نیز انتخاب کشورها با خودروسازان نبوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار