تمیز کردن گوش با روغن زیتون!

تهران (پانا) - همان طور که می‌دانید استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن موم گوش خطرناک است زیرا ممکن است باعث گرفتگی گوش شده و در صورت عدم دقت، به گوش آسیب برساند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تمیز کردن گوش با روغن زیتون!

به‌گزارش نمناک، به جای استفاده از گوش پاک کن می توانید از چند قطره روغن زیتون یا روغن بچه برای نرم کردن موم در گوش خود استفاده کنید تا پاک کردن آن راحت تر شود.

آیا باید گوش‌های خود را تمیز کنید؟
شاید از پاسخ این پرسش شگفت زده شوید اما تمیز کردن گوش ضرورتی ندارد و یک مسئله پزشکی نیست زیرا در اکثر موارد گوش، به صورت خود به خود تمیز می شود و نیازی به کمک دیگری از سوی شما نیست.

در موارد معدودی گوش نیاز به یک اسکراب اضافی دارد و آن هم شرایطی است که موم گوش سفت شده، گوش آلوده و یا مسدود شده است. در این صورت می توانید به پزشک مراجعه کنید تا روشی را برای پاکسازی گوشتان توصیه کند.

درصورتی که گرفتگی گوش به علت فشرده شدن موم باشد، برای نرم کردن آن می توان از محلول های خاصی که با استفاده از سرنگ گوش را شستشو می دهند استفاده کرد اما اگر علت گرفتگی گوش، عفونت باشد این روش کافی یا کارآمد نخواهد بود و احتمالاً برای بهبودی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهید داشت.

با وجود این که بسیاری از افراد نیازی به شستشوی گوش ندارند چنانچه در بخش سلامت نمناک بارها گفته شده است، برخی افراد از جمله سالمندان به دلیل وجود مو در گوش و تولید بیش از حد موم در گوش خود شکایت دارند و برای خلاص شدن از آن راه هایی را برمی گزینند.

استفاده از روغن زیتون برای از بین بردن موم گوش:
همان طور که گفته شد استفاده از گوش پاک کن برای پاک کردن موم گوش مضر است زیرا سبب آسیب رساندن به گوش و تشدید گرفتگی می شود. واقعیت این است که گوش پاک کن برای تمیزی قسمت داخلی گوش مناسب نیست و فقط از آن برای قسمت بیرونی باید استفاده کرد.

روش استفاده از روغن زیتون برای رفع موم گوش
یکی از گزینه های جایگزین برای گوش پاک کن، استفاده از روغن زیتون گرم یا آب است.

دراین روش 2-3 قطره از این مایعات را در گوش خود بریزید، این مایعات ظاهراً موم گوش را نرم و پاک کردن آن را آسان می کنند. این روش درمانی برای بسیاری از افراد بی خطر است، اما آیا استفاده از روغن زیتون در گوش همان طور که بسیاری از افراد فکر می کنند بی ضرر است؟

عوارض استفاده از روغن زیتون برای گوش
پاسخ به این پرسش کاملا منفی نیست، همان طور که برخی پزشکان خاطرنشان می کنند شستشوی گوش با روغن زیتون می تواند عوارض جانبی مانند سوزش پوستی، واکنش های آلرژیک، خارش، سرگیجه و عفونت گوش خارجی را به همراه داشته باشد. همچنین تحقیقات پزشکی نیز در این باره وجود دارد و این مسئله را تا حدودی تایید می کند.

به عنوان مثال، براساس مطالعه ای که انجام شد، قطره های روغن زیتون باعث نرم شدن موم گوش می شوند اما در واقع از طرفی باعث افزایش میزان موم گوش نیز خواهند شد و همین امر باعث می شود که روشی با اثری معکوس محسوب شود اما به یاد داشته باشید که انجام این کار ضروری نیست و اگر روغن زیتون حتی مفید هم باشد باز هم بحث برانگیز است زیرا ممکن است باعث ایجاد موم بیشتر در گوش شود.

به خاطر بسپارید کسانی که پرده گوششان پاره شده و کودکان، هرگز نباید از این روش یا مایعات دیگر برای تمیز کردن گوش خود استفاده کنند مگر این که توسط پزشک توصیه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار