داوران بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی ضعیف شده است
تهران (پانا) - حسن ناهید داور بخش نی بر این نظر است که امسال رده سنی الف بهتر از دیگر رده ها ظاهر شدند. او توصیه کرد که شرکتکنندگان در بخش نوازندگی نی با آموزش درست و تمرین بیشتر، وضعیت نوازندگیشان را بهتر کنند
به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسن ناهید نوازنده پیشکسوت و داور بخش نی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان با بیان اینکه امسال کیفیت آثار شرکتکنندگان نسبت به سالهای گذشته تفاوتی نداشته، گفت: از نظر کمی تعداد شرکتکنندگان به نسبت سالهای قبل بیشتر شده بود اما متاسفانه از نظر کیفی افت داشتیم. امسال رده سنی الف نسبت به دو گروه دیگر سطح کارشان بالاتر بود و خیلی خوب درخشیدند که متاسفانه دلیل افت کارهای گروه ب و ج را میتوان نداشتن تمرین و تمرکز بر نوازندگیشان دانست. شرکتکنندگان گروه ج بایستی خود را با اساتید نینوازی در زمانی که همسنشان بودند مقایسه کنند. آیا استاد کسایی در سن ۲۹ سالگی به اینگونه ساز میزد؟ خیر. متاسفانه نوازندگان جوان امروزی وقتی برای تمرین و پرورش استعدادهایشان نمیگذارند.
این نوازنده پیشکسوت نی به شرکتکنندگان جوان جشنواره توصیه کرد که با استفاده از استادان بهتر، بیشتر کار کنند و سطح نوازندگیشان را ارتقا دهند.
وی ادامه داد: نقش آموزشگاههای موسیقی و استادان بسیار پررنگ است چرا که استاد علاقمند و خبره و دلسوز میتواند شاگردانش را در مسیر درست قرار دهد. بنابراین با سطحی که ما امسال از شرکتکنندگان دیدیم به نظرم استادان نی بایستی بیشتر با شاگردانشان کار کنند.
داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین با اشاره به کم رنگ شدن بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی گفت: متاسفانه جوانان نوازنده خیلی به لحاظ تکنوازی ضعیف شدند و اصلاً کارشان قابل قبول نیست و به هیچ عنوان قابلیت بداههنوازی ندارند چون سطح کارشان خیلی پایین است.
ناهید با بیان اینکه مشکل تکنوازی و بداههنوازی در همه ردههای سنی دیده میشود، اظهار داشت: تکنوازی کار مشکلی در موسیقی است و فقط با تمرین و ممارست میتوان به این مهارت دست یافت که متاسفانه بسیاری از جوانان نوازنده امروزی به اندازه کافی وقت برای تمرین نمیگذارند. البته ناگفته نماند که در بین شرکتکنندگان بودند کسانی که کارشان قابل دفاع بود و نسبت به بقیه اجرای خوبی ارائه داده بودند.
حسن ناهید که داوری چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را عهده دار بوده در خصوص تاثیرگذاری جشنواره در کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر که جشنواره موسیقی جوان به صورت مداوم برگزار می شود تاثیر بسیاری بر میزان علاقه و جذب نوجوان و جوانان به موسیقی گذاشته است چرا که در همه این سالها میزان شرکتکنندگان افزایش یافته که این نشان از تشویق آنها به موسیقی است. خصوصاً در رده سنی پایینتر چرا که هر ساله شاهد حضور نوازندگان بیشتری در رده سنی الف هستیم.
داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به جایگاه جشنواره موسیقی جوان در قیاس با دیگر جشنواره های موسیقی افزود: من در دیگر جشنوارهها نیز حضور دارم اما جشنواره موسیقی جوان در زمینه برگزاری قابل قیاس با سایرین نیست چرا که با زحماتی که آقای هومان اسعدی دبیر جشنواره برای پیشبرد این رویداد موسیقایی میکشند همه چیز به خوبی پیش میرود و ما نیز در جایگاه داور همه تلاشمان را میکنیم که در شرایط سخت این روزها، داوریها با دقت نظر صورت گیرد.
حسن ناهید در خاتمه برگزاری جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: جوانان با انگیزه در جشنواره شرکت میکنند و بهتر است برای بهبود وضعیت نوازندگی به آنها کمک کنیم و با معرفی استاد مناسب و قرار دادن ساز خوب، آنها را در شرایط درست قرار دهیم.
* کیفیت کار نینوازان در هر دوره متفاوت است
افشارنیا دیگر داور نی نیزمعتقد است که سطح کیفی آثار شرکتکنندگان در هر دوره جشنواره متفاوت است که ما داوران با درنظر گرفتن مواردی چون صحت اجرای اثر بر اساس رپرتوار تعیین شده، کوک ساز و ریتم و ... داوریهایمان را انجام دادیم.
عبدالنقی افشارنیا نوازنده پیشکسوت نی که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را برعهده داشته با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت کنندگان دوره پانزدهم گفت: کیفیت آثار نسبت به دوره های گذشته تفاوت چندانی نداشته به طوری که گاهی وقتها گروه الف بهتر و گاهی اوقات گروه ب یا ج بهتر هستند..
این نوازنده نی در خصوص افت کیفی کارها بواسطه پاندمی کرونا در کشور بیان داشت:کارهای هنری و عملی اگر آنلاین باشد، بسیار سخت است و مسلماً هیچ اجرایی کیفیت حضوری را ندارد و این مسئله بر کیفیت کارهای شرکت کنندگان نیز تاثیر گذاشته است چرا که ارتباط هنرجو و شرکتکننده با سایرین قطع شده و خودش تاثیرات منفی را به همراه دارد.
افشارنیا درباره اختلاف سطح کیفی آثار در رده های سنی مختلف در جشنواره موسیقی جوان گفت: برخی دورهها کیفیت گروه الف بهتر از سایرین بوده و در برخی سالها ردههای ب و ج بهتر بودند که این اختلاف بر سر مقام اول و دومی بیشتر است. گروه اول با عقبه بیشتری میآیند و شروع میکنند و تعدادشان معمولاً زیاد است. گروه دوم در گذر زمان هم به لحاظ تعداد و هم کیفیت افت میکنند، هر چند با شور و شوق از گروه سنی الف شروع کردند ولی وقتی پیش میروند متوجه مشکلتر شدن کار میشوند و ارائه کار برایشان دشوارتر میشود.
داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه با اشاره به ملاکهای داوری در این دوره از جشنواره اظهار داشت: صحت اجرای اثر بر اساس رپرتوار تعیین شده، کوک ساز و ریتم در کنار دیگر موارد برایمان از اهمیت بیشتری در داوری برخوردار بود.
افشارنیا در خاتمه در خصوص نقش تاثیرگذار جشنواره ملی موسیقی جوان در کشف استعدادهای جوان کشور خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر جشنواره توانسته است آن شور و هیجان را بین نسل جوان در ترغیب به نوازندگی ایجاد کند. اما از نظر کثرت که تعداد داوطلبان بیشتر شود، خیلی تفاوتی نکرده است. از نظر کیفیت هم نه افت کرده و نه رشد؛ در واقع طبق روال همیشه در حرکت است.
ارسال دیدگاه