لاشه یک قلاده فک خزری دیگر در سواحل انزلی کشف شد

رشت (پانا) - رییس اداره محیط زیست انزلی از کشف یک قلاده فک خزری در ساحل روستای طالب آباد این شهرستان خبر داد و گفت اقدامات بیومتری بر روی این قلاده فک انجام شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
لاشه یک قلاده فک خزری دیگر در سواحل انزلی کشف شد

به گزارش اداره محیط زیست گیلان، سید فرشید فلاح اظهار کرد: لاشه این فک خزری در ساحل روستای طالب آباد پشت پایانه حمل و نقل پیدا شده و دلیل مرگ آن نامعلوم است. نمونه هایی از لاشه این فک برای انجام آزمایشهای لازم به آزمایشگاه صیاد شیرازی ارسال شده است.
به گفته وی نتیجه آزمایشها ظرف ۲ روز آینده اعلام و علت مرگ مشخص خواهد شد.
این چهارمین لاشه فک خزری طی ۲ هفته اخیر است که در سواحل گیلان کشف می شود زیرا طی این مدت لاشه ۲ فک خزری در آستانه اشرفیه و ۲ قلاده فک در انزلی و رضوانشهر کشف شده است.
کشتار عمدی، ورود گونه مهاجم شانه دار خزری، گیر کردن در تور صیادان، کاهش ذخایر کیلکا ماهیان (منبع غذایی فک خزری) و برخورد با قایق‌ها را می توان از دلایل مؤثر در مرگ فک‌های خزری و کاهش نسل آنها برشمرد.

فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.
فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زیست می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.
نخستین و تنها مرکز حفاظت از گونه در معرض خطر فک خزری در ایران و در سال ۲۰۱۰ رسماً آغاز به کار کرد. این مرکز به همت لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فک هلند، محمد مصطفی شاهی فردوس و امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد.

هدف این مرکز نجات فک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشورهای حوزۀ خزر بوده‌است. مرکز حفاظت از فک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست ۸۳ قلاده فک را از مرگ نجات داده و پس از انجام درمان به طبیعت بازگرداند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار