دبیر کارگروه ملی مخاطرات در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

دشت‌های کشور در محاصره نشست زمین؛ نرخ فرونشست به صفر می‌رسد؟

تهران (پانا) - دبیر کارگروه ملی مخاطرات با اعلام اینکه تمامی دشت‌های کشور دچار فرونشست زمین هستند، تاکید کرد که ۶۰۹ دشت کشور در معرض نشست زمین قرار دارند اما این پدیده قابل کنترل است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
دشت‌های کشور در محاصره نشست زمین؛ نرخ فرونشست به صفر می‌رسد؟

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه مطالعات در زمینه اهمیت موضوع فرونشست زمین از سال ۷۸ در کشور آغاز شد، گفت: «مطالعات خود را آغاز کردیم. در این مطالعات که در جنوب غرب تهران در محدوده تقاطع بزرگراه آزدگان و بزرگراه آیت‌الله سعیدی تغییرات ارتفاعی مشاهده شد که متوجه فرونشست زمین شدیم. در سال ۹۵ نیز در منطقه شهران، خیابان پیامبر، میدان قیام، میدان محمدیه و چهارراه مولوی چندین پدیده فرونشست اتفاق افتاد که بسیار مخرب بود.»

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فرونشست زمین پدیده‌ای قابل کنترل است، گفت: «این پدیده به طور مستقیم با کاهش آب‌های زیر زمینی مرتبط است یعنی اگر سطح آب سفره‌های آب‌های زیر زمینی کاهش یابد، سطح زمین پایین می‌رود. هر چند این پدیده تدریجی رخ می‌دهد اما بسیار مخرب است.»

وی با بیان اینکه تمام ۶۰۹ دشت بزرگ کشور به دلیل افت آب‌های زیر زمینی با پدیده فرونشست مواجه هستند، گفت: «مهمترین اثر مخرب فرونشست زمین متراکم شدن لایه‌های آب‌دار است که تراکم آنها قابل برگشت نیست. در واقع اگر فرونشست زمین به حدی برسد که سفره‌های زیر زمینی خالی از آب شود، حتی اگر بارش باران و برف چندین برابر شود، آب این بارش به داخل خاک نفوذ نمی‌کند و در چنین شرایطی آب ناشی از بارندگی‌ها به جای نفوذ در زمین، در سطح زمین جاری می‌شود.»

بیت‌اللهی افزود: «فرونشست زمین در محدوده‌ کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، کرمان و مشهد در حال رخ دادن است و کاهش نزولات جوی، روند فرونشست در سال‌های آتی را تشدید خواهد کرد. در واقع در هر جایی از کشور که دشت گونه است و آب‌های زیرزمینی در آن استحصال می‌شود، فرونشست زمین رخ می‌دهد و زیرساخت‌ها را تخریب می‌کند.»

دبیر کارگروه ملی مخاطرات ریسک‌های ناشی از فرونشست زمین را علاوه بر کشاورزی، تأثیر گذار بر محیط زیست و منابع طبیعی، زیرساخت‌ها و سکونتگاه‌ها عنوان کرد و گفت: «فرونشست زمین موجب ایجاد انحنا در لوله‌های انتقال آب و فاضلاب، نفت و گاز و ناپایداری پی دکل‌های برق فشار قوی شده است و در طولانی مدا موجب گسیختگی آنها خواهد شد. اثرات فرونشست زمین در مسیر راه آهن و بزرگراه‌ها و در محدوده‌های فرودگاهی نیز بسیار مهم و گاه مخرب است.»

به گفته وی، این پدیده قابل کنترل است و برخی کشورها نرخ فرونشست خود را به صفر رسانده‌اند که می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر از جمله ایران باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار