وزیر علوم اعلام کرد؛

اختصاص بودجه برای تعمیر و تجهیزات امکانات رفاهی دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - وزیر علوم از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبار به منظور بازسازی امکانات رفاهی دانشگاه‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص بودجه برای تعمیر و تجهیزات امکانات رفاهی دانشگاه‌ها

محمد علی زلفی‌گل در دوازدهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی مؤسسه‌های پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، که دراین نشست شرکت کرده بودند، اظهار کرد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا شما بزرگواران بستر را برای حضوری شدن دانشگاه‌ها آماده کنید.

وزیر علوم از روسای دانشگاه‌ها درخواست کرد تا برای بازسازی، خوابگاه‌ها، سلف سرویس‌ها و امکان ورزشی اقدام کنند و اگر نیاز به تعمیرات بود اقدامات لازم را صورت دهند.

وی همچنین تاکید کرد که روسای دانشگاه‌ها از مدیران بودجه و تشکیلات دانشگاه خود بخواهند به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مراجعه کنند چرا که هماهنگ شده تا ۶ ماه مبالغی در ردیف بودجه و تجهیزات، در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد تا دانشگاه‌ها برای بازسازی و تعمیر امکانات رفاهی به کار گیرند تا اگر دانشگاه‌ها به صورت حضوری بازگشایی شدند، مشکلی برای پذیرایی از دانشجویان نباشد.

زلفی‌گل تصریح کرد: مقرر شد اعتباری را نیز به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص دهند. از دکتر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم می‌خواهم که از دانشگاه‌ها برای بازسازی، تعمیر خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها حمایت کنند تا دانشگاه‌ها بتوانند از امکانات صندوق رفاه استفاده کنند.

وزیر علوم در خصوص دیپلماسی نیز گفت: خواهش من این است بحث دیپلماسی علمی را با مرجعیت علمی در کنار هم ببینید و دیپلماسی علمی را به گونه‌ای جهت دهی کنید تا به مرجعیت علمی منجر شود و باید سعی کنیم این دو را تلفیقی داشته باشیم تا اثر هم افزایی آنها را که منجر به مرجعیت علمی می‌شود، ببینیم. برای اینکه دیپلماسی به کمک دیپلماسی سیاسی کشور بیاید باید از پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده کنیم، برای کمک به دیپلماسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان حتماً باید برنامه‌های مدون و قابل اجرایی داشته باشیم. وضعیت کشور خوب است و حدود ۳۰ درصد برون داده‌های علمی کشور با مشارکت بین المللی است که در این شرایط سخت قابل تحسین است.

وی ادامه داد: در شرایطی که رؤسای دانشگاه‌های ما باید تمام بودجه دانشگاه را صرف حقوق کنند، علی رغم این محدودیت‌ها باید خدمت دانشگاهیان دست‌مریزاد گفت. اما چند سوال مطرح است اینکه برای تقویت دیپلماسی علمی چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای جواب این سوال نیاز است که علاوه بر مطالعه تطبیفی ملی، مطالعه تطبیفی فرا ملی نیز انجام شود و لازم است که دکتر سالار آملی معاون بین الملل وزارت علوم لیست دانشگاه‌هایی که در این زمینه موفق عمل کردند را احصا کنند تا در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وزیر علوم افزود: باید مطالعات تطبیقی ملی و فراملی انجام داده و ببینم سایر کشورها در زمینه تقویت دیپلماسی علمی چکار کرده‌اند تا دیپلماسی علمی را قوی کنند، باید یاد بگیرم ما که تافته جدا بافته از دنیا نیستم باید از تجربیات دنیا به نحوه مطلوب استفاده کنیم. سوال مطرح دیگر این است که دیپلماسی علمی باید در چه سطوحی پیگیری شود و اینکه در سطح دانشجویی، دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری باید چگونه پیگیری شود و باید برای آن برنامه ر یزی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بسترهای لازم نرم افزری و سخت افرازی برای تحقق دیپلماسی علم چیست؟ قوانین و مقررات باید چگونه تنظیم شود؟ چگونه می‌توان برای تحقق دیپلماسی علمی فرهنگ سازی کرد؟ آیا بدون پرداخت هزینه می‌توان وارد دیپلماسی علمی شد؟ چگون می‌شود دیپلماسی علمی را با داشتن شرایط سخت ادامه داد و بهره برد؟

وی افزود: باید بدانیم دیپلماسی علمی در چه عرصه‌هایی ممکن است، باید آن عرصه‌ها را احصاء کرده و برای آن برنامه ر یزی داشته باشیم و می‌توانیم آن را بومی کرده و براساس امکانات خودمان از آن استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار