عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

600 هزار کارگر ساختمانی همچنان در انتظار بیمه؛ طرح بیمه کارگران به کجا رسید؟

تهران (پانا) - بسیاری از شاغلان کارگری از جمله «کارگران ساختمانی» هنوز از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نیستند و کمتر از نیمی از این کارگران توانسته‌اند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند و علی‌رغم تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته 600 هزار کارگر ساختمانی همچنان در انتظار بیمه هستند.

کد مطلب: ۱۲۱۷۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
600 هزار کارگر ساختمانی همچنان در انتظار بیمه؛ طرح بیمه کارگران به کجا رسید؟

کارگران ساختمانی برای بیمه‌شدن و قرار گرفتن زیر چتر بیمه، مشکلات فراوانی دارند. اگر بیمه هم شوند، بیمه آنها مدام در معرض قطع شدن قرار دارد زیرا تا پیش از شیوع کرونا اگر یک بیمه‌شده ساختمان، تا 6 ماه متوالی حق بیمه خود را پرداختت نمی‌کرد، بیمه‌اش قطع می‌شد اما اکنون این مهلت به سه ماه متوالی کاهش یافته است. موضوعی که در وضعیت بحرانی شیوع کرونا با واکنش بسیاری از کارگران مواجه شد چراکه نیمی از کارگران ساختمانی شغل خود را در اپیدمی کرونا از دست داده‌اند و معتقدند مهلت تعیین شده بی‌انصافی بوده و از عدالت به‌دور است. در عین حال پوشش بیمه‌ای مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگران ساختمانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هیچ تردیدی در اهمیت و ضرورت بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد و تاکنون تلاش‌های زیادی برای برقراری بیمه کارگران صورت گرفته است. در ماه‌های گذشته نیز برخی نمایندگان مجلس طرح سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح مجدد ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را بررسی کرده و در خردادماه کلیات آن را به تصویب رسانده‌اند اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است و مخالفان زیادی دارد چون معتقدند منابع بیمه کارگران ساختمانی به اعتبار زیادی نیاز دارد و این اعتبار باید تامین شود تا بیمه کارگران ساختمانی محقق شود.

ک و نیم میلیون نفر از کارگران ساختمانی به بیمه نیاز دارند که از این تعداد 800 هزار نفر بیمه شده و 600 هزار کارگر در انتظار بیمه هستند که باید برای بیمه آنها منابع لازم تامین شود. کمبود منابع مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن قانون بیمه کارگران ساختمانی است و باعث شده تا این تعداد کارگر ساختمانی در انتظار بیمه باشند

علی بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی به پانا گفت:‌ «این طرح در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد. کلیات آن در مجلس با قید فوریت به تصویب رسید. در کمیسیون اجتماعی به جزئیات آن رسیدگی شد که ایراداتی به آن وارد است و باید دقیق‌تر بررسی شود.»

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه 600 هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه هستند، گفت:‌ «یک و نیم میلیون نفر از کارگران ساختمانی به بیمه نیاز دارند که از این تعداد 800 هزار نفر بیمه شده و 600 هزار کارگر در انتظار بیمه هستند که باید برای بیمه آنها منابع لازم تامین شود. کمبود منابع مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن قانون بیمه کارگران ساختمانی است و باعث شده تا این تعداد کارگر ساختمانی در انتظار بیمه باشند.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی به منابع پایدار نیاز دارد، ‌گفت: برای ایجاد منبع درآمد پایدار برای اجرای بیمه کارگران ساختمانی باید موارد مختلف از جمله احتساب حقوق کارگران، کارفرمایان و شرایط روز بررسی شود و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه نیز لحاظ شود.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «برای محاسبه منابع بیمه کارگران ساختمانی، شاخص‌های مختلفی از جمله جغرافیا و مناطق مختلف شهری و روستایی، قیمت تمام شده برای ساخت ساختمان‌ها و شاخص‌های لازم جهت تعیین مبالغی که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود،‌ باید مشخص شود.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: «هنگام بررسی برنامه وزیر کار در مجلس، فراکسیون کارگری نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت که در این نشست مشکلات کارگران به ویژه کارگران ساختمانی مطرح شد که وزیر کار نیز با بیمه کارگران ساختمانی موافقت خود را اعلام کرد. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی در حال رسیدگی است و پس از پایان بررسی‌ها و رفع ایرادات، در صحن مطرح خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار