افزایش مراجعه دانشآموزان به مراکز مشاوره در ایام کرونا
شیراز (پانا) - رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش فارس از افزایش مراجعه دانشآموزان به مراکز مشاوره خبر داد و گفت مراجعهکنندگان غالباً دچار ترس، اضطراب،افسردگی، عدم اعتماد به نفس،ذمشکلات خانوادگی و مشکلات بین فردی بودند.
طیبه رحیمی در گفتوگو با پانا، وابستگی افراطی دانشآموزان به فضای مجازی و دورشدن دانشآموزان از ارتباط حضوری را از جمله چالشهای آموزش مجازی برشمرد و گفت: «آسیبهای فضای مجازی میتواند سبب بروز مشکلات عصبی یا پایین آمدن کیفیت خواب در نوجوانان شود.»
وی اعتماد به نفس و خودآگاهی را بهترین شیوه کاهش آسیبهای اجتماعی در نوجوانان برشمرد و گفت: «در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی باید از آگاهی بخشی به دانشآموزان شروع کرد.»
به گفته رحیمی، ارتباط مجازی فرصت یادگیری آداب زندگی را از نوجوانان سلب میکند در نتیجه سبب بروز ضعف در مهارتهای زندگی و اجتماعی نوجوانان میشود.
رحیمی خاطرنشان کرد: «وسواس و اختلال ذهنی با ایجاد مشکل، وابستگی در دانشآموزان به وجود میآورد و آرامش را از دانشآموزان سلب میکند.»
وی بیان کرد: «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از دانشآموزان سلب میکند، در نتیجه ما شاهد ضعف، در مهارت اجتماعی و مهارت زندگی نوجوانان هستیم.»
رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش استان فارس، اظهار کرد: «دانشآموزان میتوانند با انجام تکالیف خود و رجوع به سامانه کتابهای کمک درسی و سایتهای آموزشی از فضای مجازی استفاده مفیدی داشته باشند.»
رفع خلاء آموزشی با تولید برنامههای تربیتی
مولف کتابهای فلسفه یازدهم ودوازدهم در ادامه این گفت و گو با اشاره به اولویت سلامت جسمی در دانشآموزان بیان کرد: «با توجه به پیامدهای منفی علمی و تربیتی دانشآموزان سلامتی دانشآموزان نیز اولویت دارد.»
مهدی رئیسی ادامه داد: «در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی که در ایام کرونا در بین دانشآموزان رایج است صدا و سیما میتواند با تولید برنامههای تربیتی جذاب، خلاء آموزش مجازی را پُر کند.»
رئیسی با اشاره به عدم جذابیت نرم افزارهای فعلی آموزش مجازی گفت: «با فراهم سازی امکانات نرم افزاری مناسب توسط آموزش و پرورش میتوان فرآیند آموزش را واقعیتر کرد.»
ارتقاء سطح علمی اخلاقی نوجوانان توسط اولیاء
وی اظهار کرد: «والدین میتوانند با ایجاد فضای روحی و اخلاقی مناسب و با طراوت در منزل استفاده از فضای مجازی را به سمت ارتقاء سطح علمی و اخلاقی فرزندان خود هدایت و با ایجاد فضای روحی و اخلاقی مناسب از فرزندان خود حمایت کنند.»
این استاد دانشگاه فرهنگیان شیراز گفت: «توان و اشتیاق همراهی اولیاء با دانشآموزان برای حضور در کلاسهای مجازی کمرنگ شده است.»
رئیسی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری کرونا با واکسیناسیون معلمان گفت: «تا زمانی که دانشآموزان واکسینه نشوند برگزاری حضوری کلاسها خطرناک است.»
وی ادامه داد: «استفاده از روشهای اکتشافی و بارش مغزی در تدریس مجازی میتواند برای دانشآموزان جذاب باشد.»
خبرنگار: محمد فروتن
ارسال دیدگاه