شیره انگور، طبعی گرم و مقوی

بن(پانا)_شیره انگور یکی از فرآورده‌های انگور است که از آب انگور به‌دست می آید.

کد مطلب: ۱۲۱۵۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
شیره انگور، طبعی گرم و مقوی

مردم شهرستان بن در روزهای پایانی تابستان برای تهیه شیره که به ترکی به "دوشاب" نیز معروف است مشغول برداشت انگور از باغات می شوند.
انگور های شهرستان بن بسیار مرغوب، پر آب و شیرین هستند و انواع مختلفی از جمله:انگور ریش بابا، مهره، سیاه پیازی، یاقوتی، دانه دار، فرخی،عسگری،ذرتی و... است که هر کدام طرفداران خاص خود رادارد.
بعد از برداشت انگور، آن را درون «کور» که نوعی وسیله سنتی برای آبگیری انگور است ریخته و آب آن را می گیرند.
سپس آب گرفته شده را درون دیگ های بزرگی می ریزند و نوعی خاک سفید که در کوه های اطراف شهرستان بن به ویژه در کوه «جنگی» برای تصفیه آب انگور وجود دارد را تهیه می کنند. بعد از جوشاندن آب انگور و خاک سفید، خاک ته نشین شده و آب انگور که زلال و شفاف شده است را از گل ته نشین شده جدا می کنند که این مرحله به گل جوش کردن نیز معروف است. سپس آب زلال را در دیگ جداگانه روی شعله زیاد قرار می دهند و می جوشانند.

جوشاندن آب تصفیه شده انگور به دو روش صورت می گیرد که در روش اول با درست کردن اجاق های گلی، دیگ را بر روی آن قرار می دهند و با روشن کردن آتش آن را می جوشانند که شیره بدست آمده رنگ تیره ای دارد.

ولی در روش دوم دیگ را روی اجاق گاز با شعله زیاد قرار می دهند و در هر بار جوشاندن مقدار کمی آب انگور جوشانده می شود و شیره بدست آمده رنگ روشن تری دارد که به شیره سفید معروف است.

شیره از خواص و ویتامین های زیادی از جمله: محافظت از سلامت استخوان ها، افزایش انرژی، کمک به رشد سالم سلول ها، افزایش میزان گلبول های قرمز خون، کمک به رشد، محافظت از دستگاه عصبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، افزایش اشتها، پیشگیری از پیری زودرس، تامین ویتامین هایB12،کلسیوم، منیزیوم و آهن، ترمیم بافت های آسیب دیده پوست، محافظت پوست در برابر نور خورشید، از بین رفتن لک و چروک صورت،افزایش نشاط و انرژی، پاکسازی روده و معده، جلوگیری از حمله قلبی، رفع کم خونی بدن برخوردار است.

استفاده از شیره در فصل زمستان که بدن دچار ضعف می شود و بیماری های زیادی آن را در بر می گیرد بسیار توصیه می شود.
مقدار مصرف روزانه شیره برای بزرگ سالان یک الی سه قاشق غذا خوری و برای کودکان یک الی سه قاشق مربا خوری است.
خبرنگار دانش آموز: فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار