مدیر خیریه جوادالائمه‌(ع) اسلامشهر:

کمک به نیازمندان واقعی در جامعه با هدف توانمندسازی و حفظ کرامت

اسلامشهر (پانا) - مدیر خیریه جوادالائمه‌(ع) اسلامشهر یکی از مشکلات کشور را این دانست که نهادها و جمعیت‌های مردم ‌نهاد فعالیت زیادی دارند، اما موازی‌کاری هم هست و همان کاری که بهزیستی و کمیته امداد در حال اجرا دارند این نهادهای مردمی هم اجرا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کمک به نیازمندان واقعی در جامعه با هدف توانمندسازی و حفظ کرامت

جواد حیدری مدیر خیریه جوادالائمه‌(ع) اسلامشهر با تسلیت ایام شهادت امام‌حسن مجتبی(ع) در رابطه با تاریخچه موسسه و شهید مهدی حبیب‌پور پور بنیانگذار این موسسه اظهارکرد: این مجموعه از حدود بیست سال گذشته در مسجد امام جواد‌(ع) شهرک مهدیه اسلامشهر با همکاری در راستای محرومیت‌زدایی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از ۱۵ سال تصمیم گرفته شد در قالب یک مجموعه ثبت شده کار کنیم.

ثبت و فعالیت موسسه خیریه

او ادامه داد: با پیگیری‌های مختلف از ارگان‌های شهرستان حدود دو سال ثبت مجموعه به طول انجامید و این خیریه در سال ۹۳ به ثبت رسید و به طور رسمی دفتر اولیه مجموعه با یک کارگاه شروع به فعالیت کرد و ما موسسه را با یک موضوع خاص راه‌اندازی نکردیم و در تمام موارد از جمله سبد کالا، مشاوره‌های تحصیلی، ازدواج، آموزشی و ترک اعتیاد کار کردیم و موضوع اصلی ما توانمند‌کردن نیازمندان است و درحوزه‌های اجتماعی و خدمات رسانی فعالیت داریم.

حیدری افزود: در روزهای اول موسسه با مدیر عاملی شهید مهدی حبیب‌پور همراه بود، و هدف اولیه ما این بود که اشتغال داشته باشیم و با تهیه چهار چرخ خیاطی و مواد اولیه کار را گسترش دادیم و در حدود ۹۰‌ نفر از خانم‌های اسلامشهر در این مرکز شروع به کار کردند و در سال ۹۸ نیز نمونه این کارگاه را در شهرستان ورامین را با حمایت آستان قدس رضوی راه‌اندازی کردیم.

ورود کرونا

او بیان کرد: کرونا به کشور ما ورود پیدا کرد و از بهمن ماه سال ۹۸ شروع به تولید ماسک کردیم و به یک قطب در استان تهران تبدیل شدیم و در این راستا دوخت دستی ۱۴۰۰۰۰ عدد ماسک را داشتیم و به کشورهای همسایه نیز این موارد را ارسال می‌کردیم و کرونا که در آن زمان تقریبا" ناشناخته بود و ما هم در حال فعالیت بودیم پیش‌بینی می‌کردیم به کرونا مبتلا شویم و شهید مدافع سلامت مهدی حبیب‌پور که در جهت تولید ماسک و مواد ضدعفونی مشغول به کار بودند بر اثر ابتلا به کرونا به دیار باقی شتافت.

ادامه راه شهید مدافع سلامت

مدیر خیریه جوادالائمه‌(ع) اسلامشهر تصریح کرد: هدف اصلی ما بعد از این حادثه ادامه راه او بود و افزود، یکی از مشکلات ما در کشور این است که نهادها و جمعیت‌های مردم نهاد فعالیت زیاد دارند اما موازی‌کاری هم هست و همان کاری که بهزیستی و کمیته امداد در حال اجرا دارند این نهادهای مردمی هم اجرا می‌کنند و اسلامشهر هم‌اکنون ۲۰۰ مجموعه مردمی خیریه دارد و تصمیم گرفته شد که این مجموعه‌های خیریه ساماندهی شوند و تاکنون ۷۸ مجموعه هماهنگ شده که از آنها خواسته شده است اطلاعات خانواده‌های تحت خود را در یک سامانه قرار دهند و گاهی ده مجموعه یک خدمت را به خانواده‌ها ارائه می‌‌دهند.

فعالیت ارگان‌های خدماتی

او گفت: در ادامه قرار شد در یک مجموعه کاری هر ارگان یک خدمت خاص ارائه دهند، درمان را یک مجموعه بسته حمایتی معیشت را مجموعه دیگر اداره کنند و در نهایت برای آنها اشتغال ایجاد کنیم و در جلسه‌ای که در ناحیه سپاه سیدالشهدا(ع) اسلامشهر برگزار شد، مجموعه خیریه جوادالائمه(ع) به عنوان رئیس مجمع گروه‌های جهادی و نهادهای مردمی اسلامشهر انتخاب شد که همه این مجموعه‌ها هم‌راستا شوند.

شناسایی نیازمندان واقعی

حیدری تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد که با مجموعه ارگان‌ها و مسئولان شهرستان اسلامشهر از جمله شورای شهر هماهنگی شود که آنها هم کمک‌های لازم را انجام دهند در جهت شناسایی خانواده‌ها ما منطقه‌بندی کنیم و مقرر شد، خیریه‌های هر منطقه فقط منطقه خود را پوشش دهند و یک گروه یا یک مسجد فعال این افراد را شناسایی کنند که تاکنون اجرا شده و ثمرات خوبی هم داشته است زیرا مجموعه‌های محلی با افراد و ساکنین منطقه خود بهتر آشنایی دارند.

او اظهار کرد: در نهایت اولویت اول در این جمع‌آوری اطلاعات با کسانی است که سرپرست خانواده ندارند یا بانوان سرپرست خانواده هستند و یا بیمارانی که نمی‌توانند کار کنند و یا خانواده‌هایی که فرد معتاد در آنها وجود دارد و چیزی که در این میان بسیار برای ما مهم است عزت خانواده است و اگر می‌خواهیم کمک انجام شود فقط یک کانال باید عهده‌دار این کار شود.

او افزود: ما در این طرح با راه‌اندازی سیستم مددیاری هر ۱۵ خانوار به یک مددیار ارجاع می‌دهیم و مددیاران ما خانم هستند که آشنایی بیشتری با خانواده دارند.

حامیان موسسه خیریه

مدیر خیریه جوادالائمه‌(ع) اسلامشهر تأکید کرد: حامیان ما در این جریان خیرین هستند که شناسایی شدند و در زمینه طرح‌هایی از جمله، حامی که بچه‌ها را با پرداخت ماهیانه مبالغی سرپرستی می‌کنند، قلک‌هایی که در بین خانواده‌های شهرستان پخش شده و امکاناتی که از ارگان‌های مختلف جمع‌آوری‌ می‌شود.

او ادامه داد: برای آینده تصمیم بر این است که منطقه‌بندی‌ها دقیق‌تر شده و ما در اینجا سه حلقه داریم، گروه‌هایی که در کف میدان در حال فعالیت هستند، خیریه ما که در حال نظارت است و مسئولان شهرستان که انتظار داریم مسئولان پای کار بیایند و راهکارها را پیدا کنیم و در صدد رفع نیازهای مردم باشیم.

حیدری بیان کرد: ما بر‌آورد می‌کنیم حدود ۶‌هزار خانواده نیازمند در شهرستان اسلامشهر وجود دارد و در نهایت از صد مجموعه جهادی و مردمی هر مجموعه شش خانواده را تحت پوشش قرار بدهند این نیازمندان دیگر در شهرستان وضعیت عالی خواهند داشت.

او عنوان کرد: در حدود 80 نفر به صورت مستقیم در قالب خیریه جوادالائمه‌(ع) شهرستان اسلامشهر در حال فعالیت هستند و توانستیم برای آنها شغل ایجاد کنیم و در حال دریافت حقوق هستند و در زمانی به طور غیرمستقیم نیز افرادی درگیر خواهد شد و کارگاه‌های کوچک دیگری هم راه‌اندازی کردیم و البته هدف این نیست که همه کارگاه درست کنند از روش‌های دیگر می‌توان در این راستا استفاده کرد.

علل فقر در جامعه

او خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم فقر چند علت اصلی دارد، بیکاری که می‌بایست برای آن شغل ایجاد کرد، اعتیاد که گریبانگیر جامعه ما در شهرستان است و در زمینه ترک اعتیاد و پیشگیری آن باید کمک کنیم و به این افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند شغلی بدهیم و امر مشاوره نیز بسیار در زندگی خانواده‌ها موثر است، زیرا از هر چند ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد و در زمینه آفت و طلاق و دادن مشاوره به خانواده جهت عقل معاش تلاش کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: مائده یوسفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار