در گفت‌وگو با پانا؛

ملازهی: «بخش پنهانی» معامله افغانستان هنوز عملیاتی نشده است

بدترین سناریو آغاز جنگ داخلی در افغانستان و تجزیه این کشور است/ شاید طالب فضا را برای داعش و القاعده باز کند/ آمریکا می‌خواهد طالب فضا را برای گروه‌های رادیکال جهادی قومی باز کند، گروه‌هایی که بدون تردید در آینده علیه کشورهای دیگر وارد عمل می‌شوند

تهران (پانا) - ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه بخش پنهانی معامله افغانستان هنوز عملیاتی نشده است، اظهار کرد آمریکایی‌ها می‌خواهند با توافقی که با طالبان انجام داده‌اند، طالب فضا را برای گروه‌های رادیکال جهادی قومی باز کند؛ مانند نهضت ترکستان شرقی که اویغورها هستند که علیه چین در سینکن برای استقلال می‌جنگند، یا حزب التحریر ازبکستان، نهضت اسلامی ازبکستان، نهضت چچن‌ها؛ این‌ها نیروهایی هستند که در منطقه وجود دارند و در آینده قطعا علیه کشورهای آسیای میانه، روسیه، ایران و چین وارد عمل خواهد شد و در این هیچ تردیدی وجود ندارد. بخشی از معامله احتمالا این است هرچند فعلا این فقط حدسیات است.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ملازهی: «بخش پنهانی» معامله افغانستان هنوز عملیاتی نشده است

پیرمحمدملازهی در گفت‌وگو با پانا درباره عدم تشکیل دولت فراگیر از سوی طالبان و نیز لغو مراسم تحلیف دولت موقت، گفت: «واقعیت این است که انتظاری که دنیا و مردم افغانستان داشتند که دولتی که طالبان اعلام می‌کند به قول خودشان همه‌شمول باشد و همه گروه‌های قومی و مذهبی و جریانات سیاسی را دربربگیرد، این اتفاق رخ نداد. علت اینکه این اتفاق رخ نداد اختلافی بود که بین شبکه حقانی و شورای کویته پیش آمد و حتی شایعه شد که درگیری هم رخ داده، هرچند که بلافاصله ژنرال فیض حمید رئیس آی اس آی پاکستان وارد شد و این دو را در کنار هم نشاند و دولتی موقت را به وجود آوردند.»

وی ادامه داد: «شبکه حقانی خواهان این است که امارت اسلامی به طور کامل اعلام شود. کاری هم ندارند که دنیا آنها را به رسمیت بشناسد یا نشناسد. آن‌ها از دیدگاه ایدئولوژیک خودشان حرکت می‌کنند. شورای کویته مقداری عاقلانه‌تر برخورد می‌کند و می‌گوید ما در این شرایط نیاز داریم با شناسایی منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو شویم و کمک‌های بین‌المللی را بتوانیم جذب کنیم، چون اقتصاد و قدرت افغانستان به هم ریخته است.»

شبکه حقانی می‌خواهد با زور همه گرو‌ه‌ها را سرکوب و خود مسلط شود

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: «در نهایت شبکه حقانی توانست با زور حرف خود را به کرسی بنشاند و یک دولتی را فعلا تحت عنوان دولت موقت تشکیل داده‌اند تا بعداً تصمیم بگیرند که امارت را به چه شکل بازسازی کنند.»

ملازهی با بیان اینکه این‌ها یک گروه انحصارطلب هستند، اضافه کرد:‌ «همه آن‌ها از پشتون‌ها هستند و به لحاظ مذهبی هم همینطور؛ به همین خاطر بعید است گروه‌های دیگر را بپذیرند. در نتیجه فقط با قدرت نظامی می‌خواهند همه گروه‌ها را سرکوب کنند و خودشان مسلط شوند.»

وی تصریح کرد: «اما حقیقت این است که به تدریج مردم افغانستان و گروه‌های دیگر وقتی ناامید می‌شوند از اینکه در چارچوب و ساختار امارت اسلامی هیچ جایگاهی ندارند احتمال اینکه آن‌ها هم دست به سلاح ببرند وجود دارد و بدترین سناریو این است که در افغانستان جنگ داخلی اتفاق بیافتد. اگر جنگ رخ دهد طالب هم نخواهد توانست قدرت خود را تثبیت کند و حتی این خطر هم وجود دارد که کشورهای دیگر نیز که هر کدام منافعی برای خود در افغانستان تعریف می‌کنند، آن‌ها هم درگیر جنگ نیابتی شوند و شرایط به طور کلی از دسترس خارج شده و افغانستان به طرف تجزیه برود و به دو کشور تبدیل شود.»

طالب از احیای امارت اسلامی افغانستان هیچ کوتاه نخواهد آمد

پیرمحمد ملازهی با بیان اینکه پیامدهای چنین اتفاقی برای کل منطقه خطرناک خواهد بود، تاکید کرد: «من فکر میکنم طالبان برای احیای امارت اسلامی خود جدی هستند، هیچ کوتاه هم نخواهد آمد. اما اینکه دیگران فکر کنند که طالب بتواند سازوکارهایی را بپذیرد که قدرت را تعدیل کند، من اصلا خوشبین نیستم.»

هیچ استقبالی از طالبان وجود نداشت، تبلیغات پاکستان بود/ طرف‌ها معامله افغانستان

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: «واقعیت این است که درباره افغانستان معامله صورت گرفته است، یک طرف این معامله طالبان، طرف دیگر آمریکا، یک طرف پاکستان و طرف دیگر هم پشتون حاکمیتی و داخلی افغانستان و دولت اشرف غنی بودند. یک بخش دیگر هم امارات و عربستان در پشت سر و قطر و ترکیه هم در روبه‌رو. بنابراین یک معامله صورت گرفته است. اینکه دولت دستور داد که مقاومت نکنند، سلاح‌ها آکبند در اختیار طالبان قرار گرفت، مسلما این بدون هماهنگی امکان‌پذیر نیست. بنابراین تبلیغاتی که شد که مردم از طالبان استقبال کردند تبلیغات صرف بود. اینکه ارتش مقاومتی در برابر طالبان نداشت فرق می‌کند با اینکه بگوییم مردم از طالبان استقبال کردند. هیچ استقبالی وجود نداشت، این‌ها همه تبلیغات پاکستانی‌ها بود. اما واقعیت این مسأله معامله بود. در روستاها شاید پایگاه اندکی اما در شهرها اصلا هیچ پایگاهی طالبان نداشت.»

وی افزود: «در این معامله قرار شد قدرت را به طالبان تحویل دهند، نیروهای دولتی مقاومت نکنند‌. یک استراتژی تحت عنوان عقب‌نشینی تاکتیکی صورت گرفت که اکنون خیلی‌ها معتقدند این خیانتی بوده که اشرف غنی به مردم افغانستان کرد و خودشان هم به دوبی رفتند، همان‌جایی که ثروت‌شان را هم ذخیره کرده بودند.»

این کارشناس مسائل افغانستان اظهار کرد: «تردیدی وجود نداشت که فساد و تبعیض در افغانستان بسیار وجود داشت. دو تیم اشرف غنی و عبدالله بودند. قرار بود اشرف غنی طبق توافقات ۵۰ درصد اختیارات و مقامات را در اختیار عبدالله قرار دهد اما تا آخرین روز مقاومت کرد و حاضر نشد این کار را انجام دهد و به نوعی خود دولت هم ضعیف و ناکارآمد و پرفساد بود. اما این به معنای آن نیست که مردم افغانستان از طالب استقبال کردند. در مناطق غیر پشتون مردم طرفدار طالب نیستند.»

القاعده، طالبان و داعش هیچ فرقی با هم ندارند/ بخش خراسان داعش کاملا با شبکه حقانی هماهنگ است

ملازهی با بیان اینکه القاعده، طالبان و داعش یکی هستند و به لحاظ فکری هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد، گفت: «تفاوتی اگر وجود دارد این است که طالبان قصد دارد فقط افغانستان را به امارت اسلامی تبدیل کند درحالیکه داعش و القاعده دنبال خلافت اسلامی در کل دنیای اسلام هستند. به‌خصوص بخش خراسان داعش که کاملا با شبکه حقانی هماهنگ است.»

وی با بیان اینکه بخش پنهانی معامله افغانستان هنوز عملیاتی نشده است، گفت: «ولی می‌شود حدس زد که با توجه به شرایطی که وجود دارد نیروهای رادیکال خلافت‌گرا در آینده علیه سه کشور ایران، روسیه و چین وارد عمل شوند. در اصل قضیه هم بین روسیه و چین است که تکلیف قدرت اجماع قرن ۲۱ مشخص شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند در این حوزه با توافقی که با طالبان انجام داده‌اند، طالب فضا را برای گروه‌های رادیکال جهادی قومی باز کند؛ مانند نهضت ترکستان شرقی که اویغورها هستند که علیه چین در سینکن برای استقلال می‌جنگند، یا حزب التحریر ازبکستان، نهضت اسلامی ازبکستان، نهضت چچن‌ها و ... . این‌ها نیروهایی هستند که در منطقه وجود دارند و در آینده قطعا علیه کشورهای آسیای میانه، روسیه، ایران و چین وارد عمل خواهند شد و من در این هیچ تردیدی ندارم. بخشی از معامله احتمالا این است هرچند فعلا این فقط حدسیات است و حدس من هم این است.»

ملازهی در پایان تاکید کرد: «یکی از مسائلی که داعش دنبال می‌کند، صورت‌بندی شیعه و سنی است. شاید طالب فضا را برای داعش و القاعده باز کند و بسیاری از تصویرها و تصورها از طالب به درستی پیش نرود و اتفاق نیافتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار