در گفت‌وگو با پانا؛

موسوی: دولت با عمل به وعده‌ها بی‌اعتمادی را ترمیم کند

تهران (پانا) - امام‌جمعه پلدختر لرستان تاکید کرد اگر دولت‌ها نقدپذیر بوده و دنبال مطلوب باشند به جای پرده‌پوشی و کتمان نارسایی‌ها و آراستن عیوب و به جای وانمود کردن اوضاع به نحوی که ضعف‌ها مشخص نباشد به دنبال نقد می‌روند. در این صورت این نقدپذیری موجب تحول خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: دولت با عمل به وعده‌ها بی‌اعتمادی را ترمیم کند

حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی امام‌جمعه پلدختر لرستان در گفت‌وگو با پانا درباره نقش سعه‌صدر انقلابی، نقدپذیری، صداقت و پاسخگویی در تقویت سرمایه اعتماد عمومی گفت: «خوب است به این نکته توجه داشته باشیم که هر کس که داعیه‌دار گفتمان انقلاب و معتقد به اندیشه‌های نظام و انقلاب است باید بداند عنصر موثر در ایفای این رسالت دارا بودن ویژگی‌هایی است که از آن جمله می‌توان به داشتن سعه صدر انقلابی اشاره کرد.»

امام‌جمعه پلدختر افزود: «سعه صدر یعنی اینکه صدای مخالف و صدای نقد را هم بشنویم و بعد تصمیم بگیریم. امیرالمومنین که حاکمی الهی بودند با کمال آرامش نقدها را گوش می‌کردند و بعد اقدام می‌فرمودند. اگر بخواهیم شاهد به ثمر نشستن درخت انقلاب و بارور نمودن آن باشیم باید سعه صدر انقلابی و تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشیم. کسی که در نظام به عنوان مدیر انقلابی مسئولیت می‌پذیرد باید این ویژگی را در خودش تقویت کند. دولت سیزدهم هم که یک دولت انقلابی است باید کارش را با سعه صدر انقلابی و عقلانیت پیش ببرد. البته این سعه صدر خودش یکی از مصادیق عقلانیت است.»

وی در ادامه صحبت‌های خود در مور نقدپذیری گفت: «نقدپذیری نیز جزئی از عقلانیت است. یکی از ویژگی‌های اخلاق اسلامی نقدپذیری است. این یعنی اگر شخصی نقدپذیر باشد در حقیقت به عنوان یک انسان خیرخواه و نصیحت‌پذیر شناخته می‌شود. اگر دولت‌ها هم نقدپذیر بوده و دنبال مطلوب باشند به جای پرده‌پوشی و کتمان نارسایی‌ها و آراستن عیوب و به جای وانمود نمودن اوضاع به نحوی که ضعف‌ها مشخص نباشد به دنبال نقد می‌روند. در این صورت این نقدپذیری موجب تحول در ما خواهد شد. برای همین در این سال‌ها بر اساس میزان نقدپذیری‌ها دولت‌ها شاهد موفقیت‌هایشان بوده‌ایم.»

موسوی با اشاره به نسبت صداقت و پاسخگویی با این موضوع گفت: «صداقت، پاسخگویی و شفاف بودن از صفات برجسته اخلاقی است. حضرت امیر فرمودند: صداقت مایه صلاح و خیریت هر چیزی است. اگر حسن اعتماد و صداقت در جامعه حکمفرما شود نتیجه آن اعتمادسازی و ایجاد مشارکت اجتماعی می‌شود. اگر صداقت نداشته باشیم نمی‌توانیم خواهان مشارکت عمومی هم باشیم. حسن اعتماد اگر لطمه بخورد نمی‌توان در مورد مشارکت عمومی توقع داشت. برای همین رهبر معظم انقلاب در توصیه به دولت سیزدهم نسبت به این آسیب و ترمیم آن تذکر دادند.»

وی ادامه داد: «بایستی دولت با حضور جهادی، پیگیری مشکلات، شناخت کمبودها، تزریق روح امید در جامعه بوده و با عمل کردن به وعده‌ها این بی‌اعتمادی را ترمیم کند. رهبر معظم انقلاب در مورد ترمیم این لطمات توصیه نمودند که این موضوع حضور جهادی در میدان و در خدمت مردم را نیازمند است. هم در کشور و هم خارج از کشور دولتمردان برای جلب اعتماد عمومی به تلاش‌های خود جهت می‌دهند. مردم ایران اسلامی نعمت‌های این نظام هستند. مردم همواره در این سال‌ها در کنار نظام بوده و هستند. این حس اعتماد سرمایه حکومت‌هاست و باید حفظ شود. علاوه بر این نباید ذره‌ای خدشه به آن وارد شود.»

امام‌جمعه پل دختر در پایان با اشاره به موضوع نقدپذیری گفت: «نه تنها در حاکمیت بلکه در همه زمینه‌ها مثل خانواده و دیگر شئون جامعه نقد منصفانه می‌تواند سازنده بوده و موجب ایجاد تحول شود. نقد می‌تواند خطاها را اصلاح کرده و انسان را از اشتباه نجات دهد. البته نقد تخریب کردن و تضعیف کردن نیست. برای همین باید کاری کنیم که سنت نقد کردن در بین همه مردم، اصناف و.... نهادینه شده و قطعا این موضوع می‌تواند به رشد جامعه کمک زیادی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار