بعد از مذاکره دو ساعته اسلامی و گروسی؛

ایران و آژانس بر ادامه مذاکرات فنی توافق کردند

مفاد بیانیه مشترک ایران و آژانس چیست؟/ اسلامی: مذاکرات سازنده بود، در اجلاس عمومی آژانس شرکت می‌کنیم، گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر می‌کند/ گروسی: ایران و آژانس باید همکاری خود را گسترش دهند

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران اظهار کرد مذاکرات سازنده‌ای انجام و قرار شد مدیرکل در آینده نزدیک به تهران سفر کند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ایران و آژانس بر ادامه مذاکرات فنی توافق کردند

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز یکشنبه ۲۱ شهریورماه در محل سازمان انرژی اتمی میزبان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. محمد اسلامی پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک در جمع خبرنگاران گفت: امروز به دعوت سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی به تهران آمد و مذاکرات خوب و سازنده‌ای با وی داشتیم. روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی گفت: مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم. مسائل فی مابین اساسا فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد. تفاهم کردیم در اجلاس آینده شرکت و در حاشیه اجلاس مذاکرات خود را ادامه دهیم.

اسلامی با بیان اینکه توافق کردیم گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند، گفت: همچنین مقرر شد برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می‌شود همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آنچه برای ما حائز اهمیت است و آژانس هم تاکید دارد، اعتمادسازی است، گفت: اعتماد متقابل بین جمهوری اسلامی و آژانس باید پابرجا بماند و آژانس در عمل به تکالیف قانونی خود برای پیشبرد انرژی هسته‌ای ایران و همچنین پیشرفت جمهوری اسلامی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

گروسی: دیدار با اسلامی بسیار مهم بود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران گفت: برای من این بازدید بسیار مهم است چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند.

گروسی در ادامه از اسلامی و مهمان نوازی و گفتگوی مثبت و عمیقی که داشتند قدردانی کرد و ادامه داد: ما باید درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من بعد از انتصاب اسلامی است و درباره مسائل فنی صحبت شد.

وی گفت: ظرف کمتر از دو‌هفته کنفرانس عمومی آژانس برگزار خواهد شد و این یکی از رویدادهای مهم در جهان است. خوشحال شدم شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیأت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداَ برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. خوشحالم گفت‌وگوهای ما مثبت بود.

پس از دیدار امروز رافائل گروسی با محمد اسلامی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیانیه مشترک منتشر کردند و بر گسترش همکاری‌های فنی ایران و آژانس در زمینه های مختلف هسته‌ای تاکید کردند.

همچنین متن بیانیه مشترک دو طرف که بعد از این دیدار منتشر شد به شرح زیر است:

«1- طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

2- در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

3- به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار