ملکی در نشست خبری خبر داد

نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در تمامی کتاب‌های درسی

برنامه‌ درسی غیرحضوری متناسب با شرایط کرونایی به‌زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود/۱۰ درصد کتب درسی مهرماه سال آینده براساس بسته‌های یادگیری تدوین خواهد شد/تدریس دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم​​​​​​​ اجرای آزمایشی می‌شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه پیرامون تبیین رویکردهای آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴٠۱ و تشریح برنامه‌های تحولی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۴۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در تمامی کتاب‌های درسی

حسن ملکی در این نشست با بیان اینکه در برنامه ریزی تحولی سال گذشته سازمان پژوهش مسیر تحولی را با یک برنامه معین و گام‌های مشخص آغاز کرده است اظهار کرد: بنا داریم راهنماهای برنامه درسی نوین بر اساس اسناد و تحول بنیادین تولید شود امسال نیز می‌گوییم در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری با یک رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد تحولی راهنماهای برنامه درسی را طراحی و تولید کرده‌ایم.

وی افزود: این برنامه درسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده تا پس از بررسی برای تصویب به ما ابلاغ شود که این موضوع اکنون در حال انجام است. در مدار تحولی چند مرحله مدنظر داشتیم؛ مرحله اول ما مطالعات و پژوهش‌های لازم برای برنامه ریزی تحولی بود مرحله دوم برنامه ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه درسی بود که انجام شد و مرحله سوم تولید الگوها و دستورالعمل‌های مربوط به تولید بسته‌های تربیت و یادگیری است که اکنون در دست اقدام است. بنا داریم برای سال آینده برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد کتب درسی خود را بر پایه راهنماهای برنامه درسی در قالب بسته‌های تربیت و یادگیری تولید کنیم.

ملکی خبر داد برای آغاز سال تحصیلی برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد راهنمای برنامه درسی ویژه این دوره برای مهد کودک با محوریت خانواده تولید شده و برای 3 سال دوم یعنی پیش دبستانی تولید محتوا کردیم و محتواهای مراکز و سازمان‌های دیگر را در قالب یک فراخوان انتخاب و بررسی کردیم، در جلسات کارشناسی آن را تغییر دادیم و با معیارهای خودمان منطبق کردیم که ۷ یا ۸ محتوای پیش دبستان تحویل سازمان تعلیم و تربیت کودک برای بهره‌برداری ابلاغ می‌شود.

تدوین برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی

معاون وزیر اعلام کرد: برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی در سازمان پژوهش آماده شده است. این موضوع در مرحله نهایی و ویرایش خواهد بود که در دو _ سه روز آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

هر دانش‌آموزی به هر دلیلی موفق برای ثبت سفارش کتب درسی نشده باشد می‌تواند تا ۳۱ شهریور وارد سامانه مربوطه شود و سفارش خود را ثبت کند

ملکی گفت: برنامه چهارم ما در حوزه کاردانش است در این شاخه ۶ رشته جدید طراحی کردیم استانداردها اصلاح و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است رشته‌های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره‌پردازی، تعمیرات ناوگان، خط و سازه‌های ریلی رشته‌هایی است که در شاخه کاردانش استانداردهای آن اصلاح و با شیوه جدید ابلاغ شده است.

وی گفت: در کتاب‌های درسی اقدامات موثری انجام دادیم که موثرترین این اقدام این است که امسال توانستیم ۱۴۶ میلیون جلد کتاب را در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم حدود ۹۴۵ عنوان برنامه درسی کار بسیار بزرگی است که در سطح کشور انجام شده است. اکنون نیز توزیع کتب درسی در مدارس در حال انجام است و هر دانش‌آموزی به هر دلیلی موفق برای ثبت سفارش نشده باشد می‌تواند تا ۳۱ شهریور وارد سامانه مربوطه شود و سفارش خود را ثبت کند.

نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اقدام دیگر ما نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در کتب درسی است این اقدام فناورانه موثر در تربیت و یادگیری دانش‌آموزان خواهد بود بر اساس آن دانش‌آموزان این امکان را دارند با گوشی همراه از طریق QR CODE نصب شده در کتب درسی وارد محتوای درسی متنوع شوند و بتوانند در تربیت و یادگیری خود به فضاهای نوینی دست پیدا کنند علت ورود به این عرصه نیز برای این است که ما باید از اطلاعات فناوری در غنی سازی منابع آموزشی استفاده کنیم.

انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم

اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم

معاون وزیر گفت: حدود ۱۵ درصد از محتواهای این موضوع از طریق معلمان تولید شده که رویداد بسیار مبارکی است. کار دیگر سازمان انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم است در ۶ رشته کاردانش این موضوع را آغاز کردیم.

ملکی اضافه کرد: اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم یک اجرای جدید است و بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین باید امکانی فراهم شود تا دانش‌آموزان علاوه بر زبان انگلیسی زبان‌های دیگر را بتوانند بخوانند.

وی با بیان اینکه در زبان‌های خارجی دو اجرای آزمایشی داریم گفت: اجرای آزمایشی یک زبان خارجی دیگر در کنار زبان انگلیسی در پایه هفتم یکی از این موضوعات است امسال برخی از کتاب‌ها را ویرایش می‌کنیم تا تولیدات آموزشی سازمان را یکسان و هماهنگ کنیم.

مجلات رشد چندرسانه ای شدند

معاون وزیر در بحث انتشارات آموزشی گفت: چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد یکی از اقدامات موثر سازمان بوده است از طریق نصب رمزینه‌های پاسخ در هر مجلات امکان شنیداری و دیداری را برای این مجلات فراهم کردیم و مجلات رشد سه وجهی شدند؛ خوانشی، شنیداری و دیداری.

ملکی افزود: توسعه مشارکت نهادهای فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان یکی از اقداماتی است که انجام داده ایم و با حدود ۶۵ نهاد فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان پژوهش در ارتباط هستیم. 4 هزار تولیدات فرهنگی تربیتی این موسسات را دریافت و در شبکه رشد مورد استفاده قرار دادیم.

وی بیان کرد: ۶۵ موسسه فرهنگی تربیتی با ما تعامل موثر و دائمی دارند و تولیدات خود را برای ما برای بهره برداری فرستاده اند. طراحی ۳۱ عنوان وب سایت برای مجلات رشد اقدام جدیدی است که انجام دادیم. برای اجرایی کردن مصوبه ۸۲۸ قانون شورای عالی آموزش و پرورش ساماندهی منابع آموزشی و پرورشی به سازمان سپرده شده است.

معاون وزیر افزود: براساس این آیین نامه اجرایی هر ناشری که مایل باشد آثارش در سازمان تایید شود آن را ارسال می‌کند و کمیته داوری آن را بررسی خواهد کرد و نشان استاندارد بر آن نصب می‌کند. شبکه ملی رشد امسال با قوت بیشتری توسعه پیدا کرد که منبعی از محتواهای مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان است و 10 هزار محتوا در آن بارگذاری شده است. این شبکه در آینده از نظر زیرساختی تقویت می‌شود و محتوا و نرم افزار آن نیز غنی خواهد شد.

توزیع کتب درسی براساس پایه‌های تحصیلی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره توزیع کتب درسی گفت: در میان پایه‌ها توزیع کتب درسی هیچ مشکلی وجود ندارد؛ امسال در یک ماه اخیر با ثبت سفارش در پایه‌های انتقالی مواجه بودیم و در پایه دهم نیز ثبت سفارش و توزیع کتب درسی شکل عادی نداشتیم به دلیل اینکه ثبت نام دانش‌آموزان در سامانه سیدا مشکل داشت اما این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون در دوره ابتدایی 96.92 درصد، دوره اول متوسطه 87.22 درصد، دوره دوم متوسطه 83.07 درصد، ثبت سفارش کتب درسی داشته ایم و در مجموع 91.96 درصد ثبت سفارش صورت گرفته که 89.98 درصد ثبت نام دانش‌آموزان بوده است از این آمار 9 درصد دانش‌آموز هنوز ثبت سفارش نکرده اند.

دانش‌آموزان در مهر، آبان و آذر می‌توانند از رمزینه‌ها بهره برداری کنند که کمک قابل توجهی در غنی سازی یادگیری می‌کند

ملکی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر موثر بودن استقرار رمزینه‌ها در کتب درسی در شرایط کرونایی اظهار کرد: رمزینه در تمام کتب دسی نصب شده و حدود 25 درصد محتواها را شامل می‌شود دانش‌آموزان در مهر، آبان و آذر می‌توانند از این رمزینه‌ها بهره برداری کنند که کمک قابل توجهی در غنی سازی یادگیری می‌کند.

معاون وزیر اضافه کرد: در شرایط کرونایی باید از موضوعات نوشتاری و مکتوب کم کنیم و به وسایل ارتباطاتی بیافزاییم این مساله بسیار موثر است لذا آموزش معلمان باید در این راستا جدی گرفته شود تا رمزینه‌ها موثرتر باشد.

هیچ بخشی از کتب درسی امسال حذف نمی‌شود

برنامه درسی فشرده طی یکی دو روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد

وی همچنین خبر داد هیچ بخشی از کتب درسی امسال حذف نمی‌شود معلمان با تکیه بر موارد اساسی باید تدریس داشته باشند. در برنامه درسی کرونایی به دلیل محدود شدن زمان تکیه بر مفاهیم و ارزش‌های اساسی داریم که تحت عنوان برنامه درسی فشرده نام دارد یعنی چیزی از کتاب حذف نمی‌شود بلکه محتوای برنامه درسی تعدیل می‌شود؛ برنامه درسی فشرده نیز طی یکی دو روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار