اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش مرگ‌های کرونایی تا نگرانی‌ها برای ویروس «مو»

تهران (پانا) - افزایش فوتی‌های کرونا، نگرانی از ویروس جدید «مو»، تسریع در واردات واکسن کرونا، شکسته شدن رکورد تزریق واکسن، آغاز پیش‌ ثبت‌نام اربعین و حکم جلب مهدی هاشمی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۱۳۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش مرگ‌های کرونایی تا نگرانی‌ها برای ویروس «مو»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۷۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۲ هزار و ۴۳۰ نفر رسید و تاکنون ۴ میلیون ۴۵۳ هزار و ۶۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۷ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس جدید «مو»

سویه MU(مو) از خانواده کروناویروس است که به‌ تازگی از سوی سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است. منشا این ویروس در کلمبیا شناسایی شده و اخیرا به عنوان یک سویه جدید از کروناویروس در دنیا شناسایی و 45 کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است و هنوز اطلاعات دقیق‌تری از این نوع ویروس به دست نیامده اما در مقالاتی اشاره شده که سویه MU از لامبدا قوی‌تر است. برخی جهش‌ها ویروس را خطرناک‌تر می‌کنند اما در برابر واکسن‌ها مقاومتی ندارند که هنوز مشخص نیست سویه MU در برابر ایمنی ایجاد شده بر اثر واکسن‌ها مقاومتی دارد یا نه. تحقیقات بر روی خطرآفرین بودن این جهش در حال انجام است و تا زمان اعلام نتایج نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد.

رکورد تزریق واکسن کرونا

در هفته‌ای که گذشت روند واکسیناسیون کرونا در کشور شدت یافت و فقط در یک شبانه‌روز یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تاکنون است. مجموع واکسن‌های کرونا تزریق شده در کشور به ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۹۴ دُز رسید.

ورود ۹۰ میلیون دُز واکسن کرونا

همچنین رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به جزئیات واردات واکسن کرونا تا آبان ماه امسال، گفت: جمعا تا آبان ماه ۹۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. بر این اساس در شهریور ماه ۲۰ میلیون دُز واکسن وارد می‌شود و قول مساعدی هم داده شده که از همین کانال ۲۰ میلیون دُز دیگر هم اضافه شود و در شهریور ماه وارد کنند. آنچه قطعی است، واردات ۲۰ میلیون دُز واکسن در شهریور ماه و ۳۰ میلیون دُز هم در مهر و آبان ماه وارد می‌شود که مجموعا ۸۰ میلیون دُز واکسن می‌شود.

ارسال یک میلیون دوز واکسن از سوی اتریش

همچنین در راستای تسریع در واکسیناسیون کرونا، یک میلیون دُز واکسن از سوی اتریش به ایران ارسال شد. در صفحه توییتر وزارت امور خارجه اتریش به نقل از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که اتریش با یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا علیه کووید-۱۹ از مردم ایران حمایت می‌کند.

آغاز واکسیناسیون 45ساله ها به بالا

در هفته‌ای که سپری شد، سامانه واکسیناسیون برای متولدین ١٣۵۵به قبل باز شد. همچنین افراد ۳۵ تا ۴۴ سال (متولدین ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۵) که ساکن استانهای آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام و نوبت تزریق واکسن دریافت کنند.

واکسینه شدن اتباع بیگانه

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز اعلام کرد که جمعیت هلال احمر به‌زودی اتباع بیگانه را واکسینه می‌کند. کریم همتی گفت: پس از مکاتبات انجام شده، مقرر شد که یونیسف تعدادی واکسن برای ایمن سازی اتباع خارجی ساکن در ایران، در اختیار هلال احمر قرار دهد. هلال احمر نیز به صورت مجزا منابعی را برای واکسیناسیون اتباع خارجی در نظر خواهد گرفت. احتمالا یک میلیون دُز واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران اختصاص داده می شود تا واکسیناسیون اتباع خارجی آغاز شود. جمعیت هلال احمر تا کنون ۱۸ محموله واکسن وارد کشور کرده و آخرین (هجدهمین) محموله نیز حاوی پنج میلیون دز روز یکشنبه چهاردهم شهریور ماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کرد و تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد.

مجوز تزریق برای واکسن «سوبرانا»

در هفته‌ای که سپری شد، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز واکسن کوبایی «سوبرانا۰۲» (Soberana۰۲) برای مصرف اضطراری گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال در این کشور خبر داد.

تعویق بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها

وزیر علوم نیز درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها گفت که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا تکمیل فرآیند واکسیناسیون به صورت غیرحضوری خواهد بود البته حضور برخی گروه‌های مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد که پروپزال‌ها و طرح‌های پژوهشی یا پایان نامه ارشد آن‌ها به تصویب گروه رسیده است، مانعی ندارد. وی همچنین تاکید کرد که در این حوزه ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. البته علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت در ارتباط با بازگشایی دانشگاه‌ها و برنامه واکسیناسیون دانشجویان در هفته‌ای که گذشت گفت که با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود و هماهنگی که بین وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت انجام شد، واکسیناسیون دانشجویان و اساتید در شهریور ماه انجام و شروع شده است.

آغاز پیش‌ ثبت‌نام اربعین

در هفته‌ای که گذشت، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین زمان و شرایط پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت کربلا در اربعین را اعلام کرد. در متن اطلاعیه این کمیته که از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شده، آمده است: «به اطلاع عموم مشتاقان می‌رساند با موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ابلاغ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) مقرر شده است پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی با رعایت کامل شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفا از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بوده و دو دُز واکسن کرونا را تا پایان هفته جاری (روز جمعه نوزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) دریافت کرده باشند، از طریق سامانه سماح به آدرس Samah.haj.ir صورت پذیرد.

مسدود بودن تمامی مرزهای زمینی در غرب کشور

در ایام نزدیک شدن به اربعین حسینی هستیم و تقاضا برای سفر به عراق افزایش یافته است که با توجه به ایام شیوع کرونا، ستاد مرکزی اربعین حسینی در هفته‌ای که گذشت در اطلاعیه شماره یک خود، بر مسدود بودن کلیه مرزهای زمینی در استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان برای تردد زوار اربعین تأکید و اعلام کرد که امکان تردد از مرزهای مذکور در ایام اربعین سال جاری وجود ندارد.

حکم جلب مهدی هاشمی

در هفته‌ای که سپری شد، مرکز رسانه قوه قضاییه از صدور حکم جلب مهدی هاشمی به دلیل عدم بازگشت او از مرخصی به زندان خبر داد. «در پی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر مبنی بر اعطای مرخصی بدون سقف زمانی به مهدی هاشمی، به اطلاع می‌رساند، هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به نامبرده اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد. متاسفانه نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری کرده و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده است و چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است.»

پایان یک جدال

بیش از ۹ سال است که بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز خودرو میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد، اختلافی جدی وجود دارد. بر طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید اما ناجا همچنان برگ سبز را به‌عنوان سند رسمی می‌داند. با تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس راهور نیروی انتظامی موظف به صدور پلاک به نام مالک خریدار و صدور شناسنامه خودرو یا همان برگ سبز شد که ناجا معتقد است همان سند رسمی است. ماده 29 همان بند قانونی مورد استناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران برای اثبات الزام تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد است اما از مواد مختلف قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جمله ماده 29 آن تفسیرهای متعددی شده است و همین مبنای اختلاف چند ساله ناجا و کانون سردفتران و دفتریاران است که هر کدام خود را نهاد صالح برای صدور سند رسمی می‌دانند و هر چقدر پلیس برگ سبز را سند رسمی می‌داند، کانون سردفتران اصالتی برای آن قائل نیست و سند صادره از سوی دفاتر را سند رسمی می‌داند و معتقد است؛ محاکم این سند را به رسمیت می‌شناسد. این اختلاف نظرها موجب سردرگمی مردم شده بود و در این میان خریداران و فروشنده‌گان خودرو سر‌درگم بودند و این سوال مهم مطرح بود که آیا برگ سبز حکم سند قطعی خودرو را دارد یا نه؟ آیا ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی الزامی است یا نه؟ این اختلاف نظرها همچنان وجود داشت تا اینکه در هفته‌ای که گذشت حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، تکلیف نهایی و قطعی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مشخص و اعلام کرد: برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، سند رسمی خودرو محسوب می‌شود و متعاملین الزامی برای حضور در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند ندارند. به این ترتیب از این پس متعاملین خودرو هیچ الزامی برای تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نخواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار