در گفت وگوی پانا با رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران مطرح شد؛

بخش مهمی از نهاده مرغداران و دامداران از بازار سیاه تامین می‌شود

تولیدکنندگان نمی‌خواهند که قیمت‌ها را بی‌رویه افزایش دهند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران می‌گوید اکنون بخش مهمی از نهاده مورد نیاز مرغداران یا دامداران از بازار سیاه و با قیمت‌های غیرواقعی درحال تهیه است که فاکتور خریدی هم به تولیدکننده ارایه نمی‌دهند اما در زمانی که تولیدکنندگان از سازمان حمایت می‌خواهند در راستای قیمت‌گذاری و افزایش قیمت محصولات اقدام کند مستنداتی از خرید از بازار سیاه از تولیدکنندگان می‌خواهد درحالی که دلالان هیچ فاکتوری در این زمینه به تولیدکنندگان نمی‌دهند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بخش مهمی از نهاده مرغداران و دامداران از بازار سیاه تامین می‌شود

ناهید شمشیری - ناصر نبی‌پور در گفت وگو با پانا تصریح کرد:‌ « قیمت‌گذاری در تمامی بخش‌های تولید از مواد اولیه تا قیمت نهایی کالا باید توسط بخش خصوصی انجام شود. اکنون بخش مهمی از نهاده مورد نیاز مرغداران یا دامداران از بازار سیاه و با قیمت‌های غیرواقعی درحال تهیه است که فاکتور خریدی هم به تولیدکننده ارایه نمی‌دهد و در زمانی که ما از سازمان حمایت می‌خواهیم در راستای قیمت‌گذاری و افزایش قیمت محصولات ما اقدام کند مستنداتی از خرید از بازار سیاه از ما می‌خواهد درحالی که دلالان هیچ فاکتوری در این زمینه به تولیدکنندگان نمی‌دهند.»

تولیدکنندگان تنها خواستار آن هستند که دخالت‌های دولتی محدودشود و خواستار آن نیستند که قیمـت‌ها را بی‌رویه افزایش دهند

وی خاطرنشان کرد: « سازمان حمایت می‌داند و بر این موضوع اذعان دارد که تولیدکنندگان ذرت آزاد را کیلویی 5 هزارو 800 تومان خرید می‌کنند اما به ما تاکید می‌کنند که مدارک خود را ارایه دهیم.»

نبی‌پور درباره اظهارات وزیر جهادکشاورزی که اعلام کرده است قیمت‌گذاری دستوری را قبول ندارد‌ نیز تصریح کرد:‌ « دست تولیدکنندگان برای قیمت باز نیست و حتما نظارت‌های لازم از سوی دستگاه‌های ناظر انجام خواهد شد. تولیدکنندگان تنها خواستار آن هستند که دخالت‌های دولتی محدودشود و خواستار آن نیستند که قیمـت‌ها را بی‌رویه افزایش دهند. »

وی خاطرنشان کرد: « یکی از دلایل مشکلاتی که تولیدکنندگان متحمل شده‌اند به دلیل دخالت‌های بیش از اندازه سازمان حمایت بوده است.»

نبی پور در پاسخ به این که تولیدکنندگان چه نهاده‌های دامی را با ارز 4200 تومانی تحویل می‌گیرند،‌اظهارکرد:‌ » ذرت و سویا با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود اما سایر مواد اولیه شامل 19 ایتم با ارز آزاد تامین می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نهاده‌ای که با ارز 4200 تومانی وارد شده است سر از بازار سیاه در می‌آورد، اظهار کرد: « سفارش‌ها در بازارگاه ثبت می‌شود و براساس آن نهاده تخصیص می‌یابد . مشکلات کنونی تنها مختص به مرغداران نیست . از آذر 99 که قیمت تخم مرغ کیلویی 14 هزار تومان تعیین شده است تا به حال 40 درصد به قیمت نهاده توسط دولت افزوده شده است. کرایه‌ای که برای ورود سویا و ذرت از بندر 280 هزار تومان بوده است اکنون به 620 هزار تومان افزایش یافته است.»

صادرات تخم مرغ ممنوع است

نبی پور خاطرنشان کرد:‌ « صادرات تخم مرغ ممنوع است و به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه ساداتی‌نژاد،‌وزیر جدید جهادکشاورزی در جریان مشکلات است بتواند برای رفع ممنوعیت‌های صادراتی اقدامی انجام دهد.»

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی نهاده‌ها بر مبنای ارز ازاد باشد امکان صادرات تخم مرغ فراهم نخواهد بود اما اکنون که بخشی از نهاده به صورت یارانه‌‌ای تامین می‌شود این امکان وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار