تلاش برای بازگشایی مدارس در سیستان و بلوچستان با واکسیناسیون معلمان

فقر و مشکلات مالی خانواده‌ها توان خریدگوشی و تبلت و امکان آموزش آنلاین را از آنها گرفته است

تهران (پانا) - دومین سالی است که آغاز سال تحصیلی جدید با شرایط کرونایی و به‌دنبال آن برگزاری کلاس‌های غیرحضوری همراه شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۳۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای بازگشایی مدارس در سیستان و بلوچستان با واکسیناسیون معلمان

به‌گزارش ایران، شاید در استان‌های توسعه یافته‌تر تنها نگرانی خانواده‌ها از این شیوه آموزش تأثیرات منفی روحی و روانی در خانه ماندن، مشکلات مربوط به کیفیت یادگیری، فقدان تربیت اجتماعی و آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی و مشکلات اینچنینی باشد اما در جایی که بسیاری از خانواده‌ها حتی توان تهیه یک گوشی هوشمند ساده را ندارند، نگرانی‌ها رنگ دیگری دارد؛ نگرانی از نداشتن تبلت و از آن مهمتر دسترسی به اینترنت مشکلی است که دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان هر روز با آن درگیرند.

آنطور که مسئولان آموزشی این استان می‌گویند با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان، تلاش‌ها بر برگزاری کلاس های حضوری متمرکز شده است. در این راستا بیش از 85 درصد از فرهنگیان این استان واکسینه شده‌اند و بنا بر اعلام استاندار، برنامه‌ریزی‌ها برای واکسیناسیون دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ انجام شده و پس از ورود واکسن مخصوص رده سنی آنان به کشور آنها نیز به سرعت واکسینه می‌شوند.

تلاش برای برگزاری حضوری کلاس‌ها
«حمیدرضا رخشانی»، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه ادامه فرایند آموزش به صورت حضوری از دغدغه‌های مسئولان آموزش استان است گفت: درست است که تمام تلاش‌ها برای ادامه کار مدارس به صورت حضوری است اما در هر شرایطی، مهم ترین مسأله برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش‌آموزان، همکاران و خانواده‌هاست. زمان بازگشایی مدارس براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مشخص و اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت‌های اینترنتی در استان ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان، 2 هزار و 668 مدرسه شهری و 5 هزار و 632 مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد که 51 درصد جمعیت دانش‌آموزی استان یعنی بیش از 420 هزار نفر در مدارس شهری و 404 هزار نفر نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل و آموزش حق همه دانش‌آموزان است اما در استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان، نبود زیرساخت‌های اینترنتی و ارتباطی، وضعیت مالی ضعیف خانواده‌ها و عدم توانایی تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند مشکلات و آسیب‌های فراوان زیادی را برای کودکان بخصوص در روستاها و مناطق عشایری ایجاد کرده است. سال گذشته با موافقت ستاد استانی مدیریت کرونا، آموزش در مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از 50 نفر به صورت حضوری ادامه یافت و امسال با توجه به واکسیناسیون تلاش داریم کلاس‌ها در این مناطق به صورت حضوری برگزار شود تا کودکی از تحصیل جا نماند.

تهیه تبلت برای دانش‌آموزان مناطق حاشیه نشین
رخشانی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته 351 هزار دانش‌آموز در استان با استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند برای آموزش خود از شبکه شاد استفاده کردند، اظهار داشت: از مجموع 461 هزار و 108 دانش‌آموز در مدارس شهری استان، 110 هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها ساکن هستند. همه می‌دانیم اغلب خانواد‌ه های این مناطق توانایی مالی برای تهیه تبلت ندارند از این رو سال گذشته آموزش این دانش‌آموزان از طریق توزیع درسنامه و آموزش فرد به فرد انجام شد اما امسال حتماً برای تهیه تبلت این دانش‌آموزان اقداماتی انجام خواهیم داد. مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به پیش‌بینی انجام شده 25 هزار و 340 دانش‌آموز جدید در سال تحصیلی 1401-1400 به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده خواهد شد. به همین خاطر 12 هزار و 431 نفر کمبود معلم در استان وجود دارد که تلاش کرده‌ایم این کمبود را از طریق خرید خدمات، حق‌التدریس، به خدمت گرفتن سرباز معلمان و تدریس معاونان مدارس برطرف کنیم. از سوی دیگر تاکنون حدود ۸۵ درصد همکاران فرهنگی در استان را واکسینه کرده تا در طول سال تحصیلی مشکلاتی در خصوص بیماری همکاران نداشته باشیم. واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز پس از ورود واکسن مخصوص رده سنی آنان به کشور طبق برنامه انجام می‌شود تا از نگرانی و دغدغه خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدارس کاسته شود.

رخشانی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار دانش‌آموز استان در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: در مهرماه امسال دانش‌آموزان مناطق عشایری و روستایی استان که از جمعیت کمی برخوردارند و تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کم است به صورت حضوری برگزار می‌شود.
از ۶ هزار مدرسه موجود در استان، ۴ هزار و ۵۲۴ مدرسه روستایی و عشایری است و اکثر همکاران در این مناطق بومی هستند و واکسن نیز دریافت کرده‌اند پس مشکلی از نظر برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود نخواهد داشت.

بهره‌مندی از ظرفیت شبکه استانی برای آموزش با استفاده از معلمان بومی
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: لازمه بازگشایی و آموزش حضوری در مدارس شهری انجام کامل واکسیناسیون و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مخصوصاً برگزاری کلاس‌ها با جمعیت اندک است. به این نکته توجه داشته باشید از مجموع ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها ساکن هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنان داشته باشیم. این مقام مسئول درخصوص بهره‌مندی دانش‌آموزان استان از شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته گفت: ۴۴۰ هزار دانش‌آموز استان در شبکه شاد ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۵۰ هزار نفر برای آموزش غیرحضوری از این شبکه بهره‌مند شدند. همچنین میزان بهره‌مندی دانش‌آموزان استان از فیلم‌های آموزشی پخش شده از شبکه استانی به مراتب بیشتر از شبکه آموزش بود و امیدواریم در سال تحصیلی جدید نیز با استفاده از این ظرفیت، محتوای آموزشی با کیفیت و مطلوبی برای دانش‌آموزان استان تهیه کنیم.

مشکلی برای بازگشایی مدارس استان نداریم
«احمدعلی موهبتی»، استاندار سیستان و بلوچستان هم بازگشایی مدارس و ارائه آموزش‌های حضوری در سال تحصیلی جدید را اولویت استان دانست و اظهار داشت: زمان قطعی بازگشایی مدارس بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا به صورت کشوری تعیین می‌شود.

وی تهیه تبلت برای دانش‌آموزان و جذب بازماندگان از تحصیل را از اولویت‌های آموزش و پرورش دانست و به «ایرنا» گفت: با توجه به مشکلات زیرساختی در استان و سیستمی شدن ثبت نام‌ها باید جلسات تخصصی با دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند مخابرات و برق برگزار شود تا برای رفع مشکلات موجود با استفاده از خرد جمعی تصمیم‌گیری شود.

موهبتی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان به سرعت در حال انجام است، اظهار داشت: در فاز بعدی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال برنامه‌ریزی شده است. با توجه به واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف جامعه به‌ایمنی عمومی نزدیک شده‌ایم و در صورت ادامه روند کاهشی بیماری تا مهر می‌توانیم بازگشایی مدارس و آموزش حضوری را شروع کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار