در گفت‌وگو با پانا؛

زنگنه: دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی، انحصار واردات را لغو کند

بخشی از ارزی که برای دارو اختصاص می‌دهیم قاچاق معکوس ایجاد کرده است/ اکنون بزرگترین تقاضاکننده ارز خود دولت است/ رقابت کامل ایجاد کنیم نه رقابت انحصاری

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره راهکار پیشنهادی برای قدم برداشتن در مسیر کاهش مشکلات اقتصادی تاکید کرد اگر دولت در همه حوزه‌هایی که انحصار واردات در اختیار اوست، با یک دستور همگی را لغو کند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه: دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی، انحصار واردات را لغو کند

محسن زنگنه نماینده تربت‌حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات پیشنهادی دولت برای ایجاد تحول و بهبود شرایط اقتصادی کشور در زمان کوتاه که برای مردم قابل لمس باشد، گفت: «درخصوص راهکار پیشنهادی برای قدم برداشتن در مسیر کاهش مشکلات اقتصادی، من به شخصه به آقای مخبر هم گفتم که دولت می‌تواند در همه حوزه‌هایی که انحصار واردات در اختیار دولت است، با یک دستور همگی را لغو کند.»

وی ادامه داد: «به عنوان مثال ما در مورد دارو و نهاده‌های دامی دو بحث داریم؛ یکی کمبود کالا و یکی گرانی آن. کمبود را با آزادسازی و واردات توسط بخش خصوصی می‌توانیم حل کنیم، در مورد قیمت هم برویم به سمت ایجاد رقابت کامل نه رقابت انحصاری. اگر چنین چیزی محقق شود، قطعا مشکل محدودیت کالا را حل می‌کنیم و فقط بحث گرانی می‌ماند چراکه این واردات با ارز نیمایی و آزاد انجام می‌شود. برای این گرانی هم دو مساله مورد توجه است؛ نخست اینکه وقتی رقابت وجود دارد آن‌ها با هم رقابت می‌کنند و قیمت را به کف می‌رسانند و دوم در آن مواردی که حتی قیمت کف هم برای جامعه زیاد است، می‌توانیم به جای اینکه یارانه را به واردکننده بدهیم، این یارانه را به مصرف کننده برسانیم.»

زنگنه در بخش دیگری از صبحت‌های خود ابراز داشت: «اکنون متاسفانه ارزی که برای دارو می‌دهیم بخشی از آن قاچاق معکوس ایجاد کرده است، یعنی دارو با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می‌شود و از این سمت قاچاق می‌شود و این خیلی جذابیت هم دارد. خب ما به جای این بیاییم و اجازه دهیم که همه شرکت‌ها مثل قبل واردات دارو انجام دهند، از طریق مکانیسم بیمه‌ها به اقشار مردم کمک کنیم و آن یارانه‌ای که می‌خواهیم به واردکننده بدهیم را به مردم بدهیم. در حوزه نهاده‌ها هم همین مساله وجود دارد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «من فکر می‌کنم اگر دولت در اولین گام بعد از اینکه تثبیت شد این کار را انجام دهد اتفاق خیلی خوبی رخ می‌دهد. هم قیمت ارز را به یک معنا تعدیل می‌کند؛ چرا که اکنون بزرگترین تقاضاکننده ارز خود دولت است چون دولت تعهد کرده واکسن، نهاده دام، روغن و ... وارد کند حتی امسال تعهد کرده گندم هم وارد کند و در نتیجه وقتی دولت کنار برود و بخش خصوصی بیاید، بخش خصوصی در یک رقابت نیازهای مردم را تامین می‌کند و از سوی دیگر ما هم می‌توانیم با سازوکارهای دیگری از مردم حمایت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار