۸ پیشنهاد یک کارشناس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس
نمیتوان مدارس را بدون توجه به خواستهها و دیدگاههای خانوادهها بازگشایی کرد باید اولیای دانشآموزان را در تصمیمات مدارس سهیم کرد
تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت الزامات بازگشایی مدارس را برشمرد و تاکید کرد تاثیری که محیط مدرسه و جو همکلاسیها در روحیه و اجتماعی شدن دانشآموزان دارد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
باقر امیری در گفتوگو با پانا درباره موضوع بازگشایی مدارس و ضرورت آن اظهار کرد: «هیچ انسانی بدون حضور در جامعه به طور کامل رشد نکرده، اجتماعی نشده و روند شکل گیری شخصیتش تکمیل نشده است، اجتماع فرد را برای پذیرش مسئولیتهای مدنی و شهروندی آماده میکند. بنابراین مدرسه دروازه ورود دانشآموزان به اجتماع است، برای بازگشایی این دروازه باید یک سری قواعد، مقررات، دستورالعمل و پروتکلهای بهداشتی و حتی درمانی را پیش بینی، طراحی و رعایت کرد.»
امیری بیان کرد: «برای حرکت در هر راهی برنامه ای از پیش تعیین شده نیاز است، نمیتوان بدون برنامه هر کاری را انجام داد. کرونا طوفانی بود که دنیا را تغییر و دگرگون کرد، نباید انتظار داشت روال زندگی به قبل از کرونا برگردد، زیرا تغییر و تحول اتفاق افتاده است باید راه و نقشه همراهی با این تحول و تغییرات را طراحی کرد نه اینکه با آن مقابله کرد.»
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کرونا روند آموزش و پرورش دنیا را تغییر داد و راه و روش دیگری را پیش روی انسانها گذاشت که میتوان بدون حضور در مدرسه هم چگونه زیستن را آموخت و هم چگونه آموزش دیدن را، افزود: «ما برای چگونه آموزش دیدن یک راه نصفه و نیمه به نام فضای مجازی به تبعیت از کشورهای مختلف دنیا پیدا کرده ایم اما برای چگونه زیستن در این شرایط سخت جامعه هنوز راه حل مشخص و معینی پیدا نکرده ایم، نمیدانیم برای زیستن در این دنیای مجازی چگونه باید عمل کرد و چه راهکار و برنامه ای را باید به کار گرفت.»
وی ادامه داد: «اکنون بزرگترین مشکل و معضل ما نشان دادن راه و روش درست بهره گیری از آموزش فضای مجازی برای تربیت و پرورش دانشآموزان است، این مشکل باعث شده است مشکلات دیگری در کنار آن ظهور پیدا کنند از جمله نحوه تعامل و ارتباط دانشآموزان با خانواده، افراد مختلف جامعه... بنابراین از جمله کارهایی که باید برای بازگشایی مدارس انجام دهیم، تعیین و تبیین معیارها، اصول، فراهم کردن زیرساختها و مقررات لازم برای این کار است.»
ضرورت بازگشایی مدارس با توجه به پروتکلهای بهداشتی
امیری اضافه کرد: «برای بازگشایی مدارس جای تردید و شبهه ای وجود ندارد اما این بازگشایی یک سری استلزامات و برنامههای منسجم، منظم، منطقی و متناسب با شرایط، حال و روز جامعه را میطلبد. نمیتوان بگوییم مدارس باز است دانشآموزان و معلمان تشریف بیاورید مدرسه.»
این کارشناس تعلیم و تربیت افزود: «آموزشهای دوره اول ابتدایی نیازمند برقراری ارتباط حضوری دانشآموز با معلم خود است، پایه اول ابتدایی بسیار حساس بوده و نیازمند همراهی و همکاری معلمان برای یادگیری و آموزش دانشآموزان است، دانشآموزان این دوره در اول راه هستند، خود به تنهایی نمیتوانند بسیاری از مشکلاتشان را حل کنند باید یکی باشد آنها را راهنمایی کند که چگونه مشکلشان را حل کنند.»
وی اظهار کرد: «بنیانهای مسئولیت پذیری، مشارکت، همکاری، همراهی و همدلی اجتماعی در این پایه بنا میشود که اگر مورد بی توجهی و بی مهری قرار گیرد، بزرگترین ضربه را به سرمایه آینده جامعه زده ایم. دولت، ملت و مجلس دست در دست هم تلاش کنند تا با تکمیل روند واکسیناسیون عمومی زمینه را برای بازگشایی هر چه زودتر مدارس فراهم شود.»
امیری اظهار کرد: «برای بازگشایی مدارس در این دوران سخت بیماری واگیردار کرونا، باید متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مکان اقدام کرد تا خدای نکرده دچار مشکل نشویم. اولین کار برای بازگشایی مدارس، واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان و تهیه دستورالعملهای مرتبط با آن؛ دوم تعیین اولویتها والزامات بازگشایی مدارس؛ سوم برنامه ریزی مدون و عملیاتی؛ چهارم اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی؛ پنجم استفاده از آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در مناطقی که شرایط برگزاری کلاس درس وجود دارد؛ ششم استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در بازگشایی مدارس؛ هفتم پیش بینی نوبت بندی مناسب برای حضور معلمان و دانشآموزان در مدارس و هشتم برگزاری کلاسها در فضای باز و ... است.»
این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه به طور کلی بازگشایی مدارس باید با توجه به شرایط و مقتضیات جامعه در کنترل بیماری کرونا انجام شود تا دانشآموزان و اولیای آنان، معلمان و عوامل اجرایی مدارس احساس آرامش، امنیت و راحتی کنند، گفت: «بیش از ۲ سال است که والدین دانشآموزان و فرهنگیان نگران هستند که آیا مدارس قادر خواهند بود با وجود بیماری کرونا دوباره باز شود یا خیر.»
وی بیان کرد به نظر میرسد با هماهنگی نهادهای ذیربط و انجام اقدامات لازم و نظارت بر این موارد مدارس را میتوان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و درمانی بازگشایی کرد: اثربخشی نظارت، تست سریع و ردیابی موارد مشکوک به کرونا؛ بررسی تأثیرات سیاستها و اقدامات بر اهداف آموزشی؛ بررسی تأثیر سیاستها و اقدامات بر سلامت کودکان و سایر اعضای خانواده؛ ارزیابی تأثیر تدریس از راه دور بر نتایج یادگیری دانشآموزان؛ ایجاد محیطی امن و آرام برای دانشآموزان و معلمان؛ همراهی و مشارکت اولیای دانشآموزان برای رعایت پروتکلهای بهداشتی و درمانی مدارس؛ تهیه و تدوین دستورالعملهای لازم برای حضور معلمان و دانشآموزان در مدارس؛ تشکیل بانک اطلاعات بهداشتی و درمانی دانشآموزان و معلمان.
امیری اظهار کرد: «زندگی در طول بیماری کرونا برای دانشآموزان و خانوادههایشان دشوار بوده و بازگشت به مدرسه یک گام مهم و امیدوارانه برای آنان است، اما اولیای دانشآموزان و معلمان سوالات زیادی در این مورد دارند که باید با پاسخگویی به آنها، نگرانی شان را بر طرف کرد.»
این کارشناس تعلیم و تربیت اشاره کرد این سوالی است که امروز همه خانوادهها از خود و آموزش و پرورش میپرسند که «چه زمانی و چگونه مدارس دوباره باز میشوند؟» و یا «با توجه به شرایط و امکانات موجود آیا شرایط بازگشایی مدارس مهیاست؟» ما نباید فقط نکات منفی را ببینیم، واقعیت این است که طی این ۲ سال گذشته اقدامات و کارهای خوبی برای آموزش دانشآموزان از جمله راه اندازی شبکه شاد، استفاده از مدرسه تلویزیونی و... انجام شده است.
وی افزود: «بازگشایی و حضور دانشآموزان اول ابتدایی در مدرسه یک ضرورت انکار ناپذیر است ولی آیا برای حضور این دانشآموزان اقدامات و زیرساختهای لازم فراهم شده است؟آیا مدرسه در صورت حضور این دانشآموزان از لحاظ بهداشتی و درمانی ایمن است که خانوادهها به آن اعتماد کنند؟»
امیری بیان کرد: «به نظر میرسد همکاری اولیای دانشآموزان برای بازگشایی مدارس یک ضرورت است، نمیتوان مدارس را بدون توجه به خواستهها و دیدگاههای خانوادهها بازگشایی کرد باید اولیای دانشآموزان را در تصمیمات مدارس سهیم کرد تا همکاری و مشارکت لازم در این مورد انجام دهند.»
این کارشناس تعلیم و تربیت عنوان کرد: «آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس باید با نهادهای مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور و... هماهنگی لازم به عمل آورد زیرا بدون هماهنگی این نهادها بازگشایی مدارس امکان پذیر نیست. به نظر میرسد برای رهایی از این همه بوروکراسی اداری، تنها راه تشکیل یک کمیته علمی و تخصصی ویژه برای بررسی آسیبها و پیامدهای بازگشایی مدارس است. هر چه مدارس دیرتر بازگشایی شوند آسیب آن بعدا گریبانگیر جامعه خواهد شد.»
خانوادهها باید از اضطراب بازگشایی مدارس راحت شوند
امیری بیان کرد: «کمتر خانواده ای است که درگیر داستان مدرسه و بازگشایی آن نباشد، اکنون همه با نگرانی چشم به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دوخته اند که آیا مدارس بلاخره اول مهر بازگشایی میشوند یا خیر. بسیاری از خانوادهها هر دو (زن و مرد) کارمند هستند و برای اینکه برای زندگی خود برنامه ریزی کنند منتظر برنامه دولت و آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس هستند تا با خاطری آسوده برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.»
هیچ گاه آموزش دانشآموزان تعطیل نبوده است
این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: «به یقین میتوان گفت هیچ گاه تعلیم و تربیت دانشآموزان در دوران بیماری کرونا تعطیل نبوده و با فداکاری، از خود گذشتگی و ایثار معلمان همیشه چراغ آموزش و پرورش حتی در دورترین نقطه این مملکت روشن نگهداشته شده است. اگر فداکاری و ازخودگذشتگی معلمان نبود، تعلیم و تربیت دانشآموزان در این ۲ سال تعطیل میشد اما فرهنگیان با تمام وجود پای کار آمدند و اجازه ندادند چراغ آموزش و پرورش خاموش شود.»
وی گفت: «میتوان چنین نتیجه گرفت، دانشآموزان پایههای مختلف با وجود استفاده از فضای مجازی برای دریافت مطالب درسی خود، برای یادگیری و درک بهتر مطالب درسی، نیازمند دریافت آموزش حضوری و چهره به چهره در مدارس هستند، تاثیری که محیط مدرسه و جو همکلاسیها در روحیه و اجتماعی شدن دانشآموزان دارد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. بنابراین پس از گذراندن یک دوره تحصیلی پر اضطراب و بیماری، محققان میزان شیوع ویروس کرونا و چشم انداز بازگشت به حالت عادی را باید مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و راهکار مناسب برای بازگشایی مدارس ارائه کنند.»
امیری در پایان برخی از پیشنهادات خود را درباره بازگشایی مدارس در قالب تهیه و تدوین پروتکل های بهداشتی و درمانی ویژه مدارس؛ تهیه طرح جامع بازگشایی مدارس؛ ایجاد اعتماد مضاعف به جای ترس مضاعف به مردم در مورد بازگشایی مدارس از طریق رسانهها و سهیم کردن مدیران، مراقبان سلامت، معلمان و انجمن اولیای مدارس در طرح بازگشایی مدارس؛ تشکیل کمیته ویژه بازگشایی مدارس با حضور افراد متخصص از وزارتخانههای بهداشت، علوم، کشور، شهرداریها؛ تهیه و ارائه گزارشی از آسیبهای آموزش و پرورش و دانشآموزان در دوران کرونا به مردم؛ تاکید بر آموزش حضوری دانشآموزان و احیای کارکردهای مدرسه اعلام کرد.
ارسال دیدگاه