میز گفتوگوی «تکنولوژی آموزشی و فرصتهای برابر آموزشی» برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
تهران (پانا) - با حضور احسان طوفانی نژاد دانش آموخته دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و محقق مهمان در دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، میز گفتوگوی تخصصی با موضوع تکنولوژی آموزشی و فرصتهای برابر آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، احسان طوفانی نژاد در این نشست که هم زمان در شبکه شاد نیز پخش شد با اشاره به دو نکته مهم درباره واژه " نیازهای آموزشی ویژه" گفت: هر دانش آموزی امکان دارد با مشکلات رفتاری و یادگیری در هر زمانی مواجه شود و همه معلولیت ها یا ناتوانی ها مانعی برای یادگیری ایجاد نمی کند.
وی افزود: تحقیقان نشان داده است معلمان به رایانه به عنوان یکی از تجهیزات دیداری- شنیداری می نگرند و از آن در پشتیبانی از فعالیت های خود و نه هدایت فرایند تدریس و یادگیری استفاده می کنند.
طوفانی نژاد ادامه داد: امروزه استفاده از فناوری برای استفاده های شخصی و آموزشی افزایش داشته است و فناوری ابزاری جهت تقویت جریان اطلاعات و ارتباط شده است، هم چنین تولید و پخش محتوا به وسیله تسهیل در تعاملات اجتماعی تسریع شده است که همه این موارد باعث شده است تغییر بنیادی در روش های استفاده از اینترنت در محیط یادگیری ایجاد شود.
وی افزود: هم چنین فناوری نقش مهمی در دموکراتیزه کردن یادگیری جهت تحقق عدالت آموزشی ایجاد کرده است تا فرصت مناسبی را برای تمام یادگیرندگان با ویژگی ها و محدودیت های مختلف جهت تعامل فراهم کند.
طوفانی نژاد گفت: تحولات چشمگیر در فرآیند یادگیری و تدریس افراد با نیاز های ویژه با ورود فناوری های کمکی و راحتی حضور دانش آموزان با نیاز ها ویژه در دنیای دیجیتال و غلبه بر بسیاری از محدودیت های فضای فیزیکی از یک طرف و وجود چالش از طرف دانش آموز، ولی و معلم در محیط فضای مجازی و ضرر جبران ناپذیر جایگزینی محیط مجازی با حضوری از طرف دیگر باعث شده است فناوری های کمکی با رویکرد تلفیقی و به عنوان غنی سازی محیط یادگیری حضوری استفاده شوند.
طوفانی نژاد به فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ویژه پرداخت و گفت: افزایش سطح توجه و دقت، امکان انجام تمرین و فعالیت های یادگیری و غیر تکراری، ارائه بازخورد فوری، افزایش میزان دسترسی به آموزش و افزایش انگیزه و یادگیری از جمله این فرصت ها است.
وی افزود: هم چنین ارائه تقویت و پاداش به تلاش های یادگیرنده، امکان تکرار تمرین ها، کاهش محرک های نامربوط و حواس پرت کن، هماهنگ کردن انجام فعالیت های یادگیری با سرعت عمل یادگیرنده، لذت بخش، بدون تهدید و تمسخر، فعال سازی یادگیرندگان، تسهیل مشارکت میان دانش آموزان و بهره گیری از حواس چندگانه نیز از دیگر فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباط است.
طوفانی نژاد پشتیبانی از فعالیت های معلم و دانش آموز، تعامل مناسب میان خانه، مدرسه و جامعه، برقراری ارتباط با یکدیگر، دسترسی به آخرین یافته های علمی مورد نیاز، تبادل اطلاعات و تجارب و پشتیبانی از مدیریت کلاس درس را از دیگر فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست.
وی با بیان اینکه کشور های جهان به آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی نگاه می کنند، گفت: در جهان بخش قابل توجهی از امکانات آموزش و پرورش عمومی به کودکان و دانش آموزان با نیاز های ویژ ه اختصاص یافته است.
وی در ادامه گفت: در آموزش و پرورش ایران نیز در سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی به استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی با نگاه تقویتی، تکمیلی و توانمند سازی و نه نگاه جایگزینی تاکید شده است. هم چنین در اهداف سند پنجم توسعه آموزش وپرورش استثنایی به نقش فناوری در آموزش کودکان با نیاز های ویژه اشاره شده است.
طوفانی نژاد به چالش های استفاده از فناوی اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: ضعف در توسعه مراکز آموزشی، عدم انطباق مراکز آموزشی با نیاز های خاص کلیه دانش آموزان، عدم طراحی متناسب با ویژگی یادگیرندگان، عدم انطباق فرآیند های یاددهی- یادگیری با محدودیت یادگیرندگان، پشتیبانی ضعیف از فرآیند آموزش و عدم تجهیز مناسب مراکز آموزشی به تکنولوژی های نوین از جمله این چالش ها است.
ارسال دیدگاه