خط راهآهن کرمانشاه به خسروی در گرو وعدهها باقی ماند
کرمانشاه(پانا)- طرح خط راهآهن غرب کشور و اتصال آن به عراق وعدهای بود که در دولت به فراموشی سپرده شد و اجرا نشدن آن خاطرهای ناخوشایند برای کرمانشاهی ها رقم زدهاست.
مسیر راهآهن غرب کشور از ایستگاه سمنگان شروع و با عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلامآباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در کشور سوریه ختم میشود.
طرح راهآهن غرب کشور به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر است و در صورت تکمیل قطعه کرمانشاه به خسروی، ایران به شبکههای ریلی بینالمللی متصل میشود.
با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش آن در رشد اقتصادی کشور طرح راهآهن کرمانشاه به خسروی باید در اولویت برنامههای دولتمردان قرار میداشت زیرا از این طریق امکان برقراری ارتباط ریلی ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه و زیارتی واقع در خاک عراق و اتصال راه آهن ایران به سواحل دریای مدیترانه از طریق کشور عراق و سوریه فراهم میشود و همین فرصت میتواند بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر بسزایی داشته باشد اما این پروژه بزرگ در دولت تدبیر تنها اسیر وعدهها شد.
راهآهن غرب از اراک آغاز شده و به مرز خسروی در غرب استان کرمانشاه ختم میشود که قطعه اراک به ملایر تا سال ۱۳۹۰ آماده شد اما آمادهسازی قطعه ملایر به کرمانشاه اسیر وعدههای مسئولان بود.
طرح مطالعات راهآهن غرب از سال ۱۳۶۹ آغاز شد که این مطالعات ۱۱ سال به طول انجامید و پس از این زمان طولانی، عملیات اجرایی راهآهن غرب در سال ۱۳۸۰ آغاز شد که براساس "موافقتنامه طرح راهآهن غرب" این طرح باید در سال ۱۳۹۴ به پایان میرسید.
کلنگزنی راهآهن غرب کشور در دولت دوم اصلاحات انجام شد اما در آن دولت اقدام خاصی برای این طرح انجام نشد و در دولت نهم و دهم با آن که توجه بیشتری به راهآهن غرب شد اما وعده افتتاح در سال ۱۳۹۰ به ۱۳۹۲ موکول شد که با رفتن دولت دهم عملاً این طرح مهم از ریل تدبیر جا ماند تا مزایایی همچون مهمترین کریدور ترانزیتی شرق به غرب به فراموشی سپرده شود.
رئیسجمهور در سفر تیرماه سال ۱۳۹۵ به استان کرمانشاه قول داد تا پروژه راهآهن غرب کشور و اتصال آن به عراق تا پایان آن سال به بهرهبرداری کامل برسد اما با پایان یافتن سال ۹۵ خبری از افتتاح راهآهن غرب کشور و حتی کرمانشاه نشد تا وعدههای مسئولان دولت های مختلف برای افتتاح این خط ریلی ادامه داشته باشد.
با داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم طرح راهآهن کرمانشاه که از نظر اعتبار به فراموشی سپرده شده بود دوباره در کانون توجه مسئولان دولتی قرار گرفت و بعد از وعدههای بسیار در آخرین روز سال ۱۳۹۶ راهآهن کرمانشاه با عبور از پنج دولت افتتاح شد.
راهآهن غرب کشور بهدلیل فاصله بسیار کوتاه کرمانشاه به کشور عراق و بغداد پایتخت این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با افتتاح راهآهن غرب کشور، از کریدور شرق به غرب کشور بهرهبرداری میشود که این کریدور پس از عبور از کشور عراق به سوریه و بندر لاذقیه در سواحل مدیترانه خواهد رسید.
آنچه که امروز اهمیت دارد بهرهبرداری از خط کرمانشاه تا خسروی است تا راهآهن غرب کشور از طرحی ملی به طرحی بینالمللی تبدیل شود که با توجه به قابلیت جابهجایی مسافر و کالا به مهمترین خط ریلی کشور تبدیل خواهد شد و در شکوفایی غرب کشور تأثیرگذار خواهد بود و بخش مهمی از خط ریلی راه ابریشم تکمیل میشود.
ارسال دیدگاه