در اولین روز کاری وزیر علوم مطرح شد؛
درخواست زلفیگل از اعضای هیات علمی دانشگاهها
تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت از اعضای هیأت علمی درخواست میشود افرادی که در سر کلاس آنها مینشینند را دست کم نگیرند و خود را نیز دست کم نگیرند که سر راه این دانشجویان قرار گرفته اند .
محمدعلی زلفی گل در آیین تحویل مسند وزارت علوم که صبح امروز برگزار شد با تشکر از دکتر غلامی وزیر سابق علوم، کارکنان و اساتید دانشگاهها، گفت: یکی از مهمترین وظایف ما خدمت رسانی به کسانی است که آینده کشور را میسازند و ما به عنوان اساتید دانشگاهها باید بدانیم کسانی که آینده کشور را میسازند و آینده متعلق به آنها است، باید بهترین خدمات آموزشی و پژوهشی را دریافت کنند. از طرفی استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاهها باید بدانند در سر کلاس آنها دانشجویان، اندیشمندان، مدیران، روسای جمهور، وکیلان و همه افراد بزرگ آیندهساز مینشینند و خدمت رسانی به آن ها باید به بهترین نحو انجام شود.
وزیر علوم تاکید کرد: اعضای هیأت علمی این توفیق را کسب کرده اند که به بهترین و بااستعدادترین فرزندان کشور خدمت کنند. درخواست من از اعضای هیأت علمی این است که کسانی که در سر کلاس آنها مینشینند را دست کم نگیرند و خود را هم دست کم نگیرند که سر راه این دانشجویان قرار گرفتهاند. باید نهایت تلاش را انجام دهیم تا در مدتی که خدا به ما عمر میدهد و قبل از بازنشستگی نهایت اثربخشی را داشته باشیم و بیشترین و باکیفیتترین خدمات را به فرزندان مردم ارائه دهیم.
زلفیگل با بیان اینکه کارکنان ستادی و اعضای هیأت علمی نرم افزار خدمات دهی به فرزندان این کشور هستند، گفت: خواهش من از آنها این است که همان طور که دوست داریم وقتی فرزند ما در آموزش و پرورش سر کلاس میرود مدیر، معلم و کارکنان مدرسه با فرزندان ما رفتار کنند همان رفتار را نیز با دانشجویان داشته باشند و با ارباب رجوع نیز به بهترین نحو رفتار کنند. بنابراین باید کار ارباب رجوع در آموزش عالی باکیفی ترین و در اسرع وقت انجام بگیرد.
وزیر علوم تصریح کرد: مسئولان آموزش عالی و اعضای هیأت علمی هر آنچه را برای خود میپسندند برای دانشجویان نیز بپسندند چرا که اگر با ارباب رجوع با روی باز و گشاده و تعهد برخورد کنیم او را شاد کردهایم. باید قدر موقعیت فعلی را بدانیم. خواهش من از همکاران وزارت علوم این است که خودشان برای خود برنامهریزی کنند و تکلیف هر کاری را که به آن ها ارجاع داده می شود با تعریف سیکل کاری مشخص کنند و اینکه رسیدگی به یک تقاضا چقدر طول می کشد و این موضوع را در حیطه مسئولیت خود پیگیری کنند و این گونه نباشد وقتی فردی نامه ای را ارجاع می دهد رسیدگی به آن سه ماه طول بکشد.
وی افزود: در ارزیابی کارکنان حتما وضعیت رسیدگی به نامهها را نیز در نظر خواهیم گرفت که رسیدگی به یک نامه طبق یک روال عادی تا چقدر زمان بر بوده است. بنابراین مدیران و کارکنان باید برای هر امری که به آنها ارجاع داده میشود یک برنامه زمانی تعریف کنند و سیستمی را داشته باشیم تا مردم در کمترین زمان خدمات خود را دریافت کنند. نباید با کم کاری خودمان باعث شویم که افراد مدام با تحمل هزینه پیگیر نامه خود باشند.
زلفیگل ادامه داد: فرهنگ ناسالمی در سیستم شکل گرفته است که می گوید نامه در سیستم اداری جمهوری اسلامی باید پا داشته باشد. یعنی هر فردی که تقاضایی دارد باید برای پیگیری آن مدام پیگیری کند. چرا باید این نوع فرهنگ را داشته باشیم که ارباب رجوع برای پیگیری کار خود بارها مراجعه کند این موارد حق الناس است و من در پیگیری این موارد جدی هستم و از طرف دیگر کارکنان و مدیران آموزش عالی سرور ما هستند و برای ارتقاء و تأمین رفاه آنها در حدی که قانون اجازه بدهد تلاش می کنم تا وابستگی سازمانی افزایش پیدا کند اما در مقابل به طور جدی پیگیری خواهم کرد که کار مردم راه بیفتد.
وزیر علوم گفت: در دولت سیزدهم باید به گونهای رفتار کنیم که مردم به سیستم امیدوار شوند. در خارج از کشور مثلا مشاهده می کنیم گاهی یک یا دو کارمند کار یک دانشکده را انجام می دهند که این نشان می دهد که در آن کشور سیستم حاکم است. باید در کشور ما نیز سیستم حاکم باشد و ارباب رجوع را محترم بشماریم. وزارت علوم سه رکن اصلی دارد که اصلیترین رکن آن دانشجو است و اگر دانشجو نباشد وزارت علوم معنا پیدا نمی کند و کارکنان و اعضای علمی ارکان دیگر این رکن هستند و هر سه این ارکان تکه های یک پازل هستند و برای یک هدف تلاش می کنند. باید بدانیم این وزارتخانه مثل یک ساعت است و باید همه چرخ دنده های آن کار کنند تا نظم آن حفظ شود، بنابراین همه در این سیستم، ارزشمند هستند و ما اجازه نداریم بین ارکان و چرخ دنده های این ساعت تفاوت قائل شویم و همه باید برای ارتقاء و پیشرفت کشور نقش خود را ایفا کنند.
ارسال دیدگاه