مدیر اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران:

تجردگرایی و افسردگی، پیامدهای انزواگرایی در کودکی است که به آینده آنها صدمه می‌زند

پاک نهاد: تعریف اردوگاه می‌بایست متناسب با سبک امروز زندگی بچه ها، کمی تغییر کند

تهران(پانا) - حجت‌الله پاک نهاد؛ مدیر اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران تهران ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت‌های گروهی و تجربه زندگی جمعی برای ایجاد مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان، نقش اردوگاه‌ها و فعالیت‌های اردویی را در رفع این مشکل مهم دانست.

کد مطلب: ۱۲۱۰۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تجردگرایی و افسردگی، پیامدهای انزواگرایی در کودکی است که به آینده آنها صدمه می‌زند

حجت الله پاک نهاد؛ مدیر اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران تهران با ۲۹ سال سابقه در آموزش و پرورش، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ و از تربیت معلم سمنان آغاز کرد و مدیر اردوگاه فیال بروجرد نیز بوده است. وی همچنین در زمینه کوهنوردی، طبیعت گردی، خبرنگاری، مشاوره،‌ مربی گری در رشته های بوکس،‌ شنا و غواصی؛ در حوزه های مربوط به تعاونی فرهنگیان و خیرین مدرسه ساز نیز فعال بوده است. دارای مدرک دکتری در حوزه رفتار سازمانی است و این فعالیت های متنوع موجب شده تا او نگاهی چند وجهی به فعالیت های اردوگاه داشته باشد.

اگر نگاه یک مدیر کوچک و محدود باشد، در یک مجموعه اتفاق مهمی رخ نخواهد داد

وی نقش مدیران را در مسیر تحقق اهداف و اقدامات مهم دانست و گفت: اگر نگاه یک مدیر کوچک و محدود باشد، در یک مجموعه اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و این نکته در تحقق سند تعالی آموزش و پرورش نیز بسیار مهم است و ما برای اردوگاه شهید چمران نیز یک برنامه تعالی طراحی کرده ایم که در آن با تحلیل وضعیت موجود و وضعیت مطلوب؛ تمام امکانات، نواقص، کمبودها و چگونگی مشارکت ها و اهداف و برنامه ها سنجیده و طراحی شده است. به نظر من هر شخص نیز باید در زندگی شخصی خود یک برنامه تعالی داشته باشد و ما سعی می کنیم در این مجموعه تمام تلاشمان را به کار گیریم تا این برنامه تعالی را برای اردوگاه محقق کنیم.
پاک نهاد همچنین نقش تربیتی اردوگاه ها را مهم برشمرد و افزود: فکر می کنم تعریف اردوگاه می بایست متناسب با سبک امروز زندگی بچه ها، کمی تغییر کند. امروزه سبک زندگی بچه ها شخص گرایی است، چرا که آن ها همه چیز را می خواهند و تک فرزندی باعث شده است والدین هم در مورد فرزندان بسیار حساس باشند و به همین خاطر کودکان کمی از حالت طبیعی فاصله گرفته و از زندگی اجتماعی دور شده اند. بازی کردن، قانون مداری، حق تقدم، صبر و بردباری و.. را به بچه ها می آموزد و اکنون بچه ها عمدتا با بازی های کامپیوتری سرگرم هستند و عمده زمان خود را اینگونه سپری می کنند که اردوگاه ها می توانند تا حد زیادی این کمبود را برطرف کنند.

با ایمن سازی و اطمینان بخشی به والدین و مربیان می توان فعالیت های اردویی را گسترش داد

مدیر اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران همچنین خاطرنشان کرد: خلاء هایی وجود دارد که باعث می شود مربیان به دلایل حفاظت از سلامتی دانش آموزان، اردوهای کمتری برگزار کنند که این در شرایط همه گیری ویروس کرونا دوچندان شده و فعالیت های اردویی متوقف شده است. البته این خلاء را می توان با کیفیت بخشی به خدمات بیمه ای تا حد زیادی جبران کرد و با ایمن سازی و اطمینان بخشی به والدین و مربیان و حمایت از آن ها فعالیت های اردویی را گسترش داد و ارتقاء بخشید.
پاک نهاد ضمن اشاره بر مسئولیت پذیری و نقش پذیری اجتماعی در دانش آموزان افزود: بچه ها باید زندگی و مسئولیت های آن را بپذیرند و اردوگاه سعی دارد این مهارت آموزی را برای آن ها داشته باشد. در اردوگاه بچه ها علاوه بر کوهنوردی، بازی و ورزش؛‌ خودشان آشپزی می کنند و از مدیریت مواد پخت و پز و لوازم تا چگونگی زندگی گروهی و... همه چیز را تجربه می کنند و به آن ها مهارت آموزی می شود.
وی آموزش قبل از اردو، آمادگی ذهنی و نشان دادن اهداف اردو؛ به دانش آموزان و والدین را پیش از اردو بسیار مهم دانست و گفت: تجرد گرایی و افسردگی را می توان از پیامدهای انزواگرایی در کودکی دانست که این ضعف در کودکی می تواند به زندگی آینده آنها از نظر اجتماعی تا حدی آسیب وارد کند.

اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران تهران امکانات متنوعی در حوزه های ورزش، سرگرمی و آموزش دارد

پاک نهاد همچنین درباره امکانات اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران گفت: ما برای ورود دانش آموزان به اردوگاه، یک پکیج کامل طراحی کرده ایم که شامل فعالیت های متنوعی در حوزه های ورزش، سرگرمی و آموزش می شود. خوشبختانه اردوگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد امکاناتی چون: پیاده روی تا تله کابین توچال، بازدید از کاخ سعدآباد، بازدید از موزه زمان و موزه برادران امیدوار،‌زیارت امام زاده صالح، کهف الشهدا و گردش در میدان و بازار تجریش را برای آن ها فراهم می کند.
همچنین گفتنی است اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید چمران تهران با مساحت ۸ هکتار دارای: ۸ خوابگاه به ظرفیت مجموعا ۲۸۲ تخت، کلاس هوشمند آموزشی،‌نمازخانه،‌سالن کنفرانس، سالن تولید قارچ، سالن روباز غذاخوری، جاده سلامت پیاده روی، آشپزخانه مجهز،‌ سرویس های بهداشتی، حمام، رختکن،‌ دیواره صخره نوردی، زمین چمن مصنوعی، زمین های والیبال، بسکتبال، هندبال، بدمینتون و استخر پذیرای میهمانان خود است.
این اردوگاه در خیابان ولیعصر شمالی، خیابان فلاحی (زعفرانیه)، خیابان نیاززاده، کوچه کوهرنگ واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار