دغدغه سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛

پاسخ به مطالبات فرهنگیان و اجرای جدی سند تحول بنیادین

تهران (پانا) - اعتقاد ویژه و توجه به مسائل پرورشی در راستای اجرای سند تحول بنیادین، اولویت دادن به روح و ذهن دانش‌آموز، نگاه ویژه به بدنه آموزش و پرورش و پیگیری مطالبات فرهنگیان، از جمله ویژگی‌های مدیریتی است که سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش را از دیگر افراد متمایز می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۱۰۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ به مطالبات فرهنگیان و اجرای جدی سند تحول بنیادین

مریم احمدی _ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالیت هر یک از وزرا آغاز شده است.

با توجه به عدم رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و شرایط خاص این وزرات خانه کلان همچنین درک درست رئیس جمهور از این شرایط، باید هرچه سریعتر سرپرستی توانمند و آگاه نسبت به تمام وجوه و ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین انتخاب می‌شد که هم به شرایط روز مسلط باشد و هم عمق استراتژیک مسائل را درک کند.

از رو این انتخاب، مدیری توانمند، به دور از حاشیه، از دل جامعه فرهنگیان و سفارش ناپذیر را می‌طلبید. براساس عملکرد و سوابق مشخص و موجود، انتخاب علیرضا کاظمی برای این پست بسیار حائز اهمیت است و چه بسا باید به عنوان گزینه اصلی پیشنهادی مطرح شود.

پیگیری مطالبات فرهنگیان، اعتقاد ویژه و توجه به مسائل پرورشی در راستای اجرای سند تحول بنیادین، اولویت دادن به روح و ذهن دانش‌آموز، تلاش گسترده و ارائه طرح‌های مختلف برای انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن، نگاه ویژه وی به بدنه آموزش و پرورش، طی کردن مراحل مدیریتی، روحیه خستگی ناپذیر نسبت به فعالیت برای دانش‌آموزان، داشتن روحیه تعاملی و تشکیل جلسات متعدد با مشاوران و آگاهی داشتن نسبت به فعالیت‌های روز دنیا در زمینه آموزش همچنین رویکرد متفاوت نسبت به همراهی والدین با فضاهای آموزشی از نکات برجسته توانمندی کاظمی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است در زمانی که علیرضا کاظمی به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بود، برگزاری مسابقات قرآن، جشنواره فرهنگی هنری، پرسش مهر و جشنواره دانایی توانایی، راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، کانون‌های مجازی و دارالقرآن‌ها، رزمایش همدلی مومنانه با محوریت سازمان بسیج دانش‌آموزی و مشارکت تمام تشکل‌های دانش‌آموزی، فعالیت‌های تابستانی و ساماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان، هدایت تحصیلی، برگزاری جشنواره‌های مهارتی سازمان دانش‌آموزی، توسعه خبرگزاری پانا و مجالس دانش‌آموزی، بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مدارس و برگزاری یادواره‌های مختلف برخی از فعالیت‌های این معاونت مهم و تاثیرگذار وزارت آموزش و پرورش در 3 اداره کل و یک سازمان به شمار آمد که می‌توان گفت این معاونت سبدی از فعالیت‌های فرهنگی را به دانش‌‌آموزان و مخاطبان خود معرفی کرد تا دانش‌آموزان متناسب با نیاز و علاقه‌مندی خود از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش پانا، گفتنی است در حوزه پرورشی و فرهنگی با 3 راهبرد کارها دنبال شد؛ راهبرد اول توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، راهبرد دوم توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و راهبرد سوم ایجاد روحیه شاد و نشاط با توسعه برنامه‌های فرهنگی و هنری و فعالیت‌های تشکیلاتی با رویکرد مدرسه محوری، مشارکت و نقش پذیری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر دانش‌آموز یک تشکل و هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی در فضای مدرسه، شاهد پیشبرد راهبردهای فرهنگی است.

به نظر می‌رسد با کمی تامل در این فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ویژه در دوران کرونا بسیار زیاد بوده است و این معاونت به همراه همکاران خود در بخش‌های مختلف سعی بر اجرای برنامه‌ها برمبنای سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی داشته و با توجه به تغییرات جامعه و تحول علم تلاش کرده است تا مطابق با ذائقه دانش‌آموزان برنامه‌های مختلفی را ارائه دهد.

در پایان باید تاکید کرد با توجه به ساحت‌های مختلف تربیتی سند تحول بنیادین و خواسته جامعه فرهنگی مبنی بر در اولویت قرار گرفتن بخش پرورش نسبت به آموزش، نیازمند انتخاب فردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم هستیم که با این موضوع آشنا و تسلط کافی را داشته باشد.

در این بین علیرضا کاظمی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش با ادامه دادن این مسیر درخشان، می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای این وزارت باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار