دانشآموز دبیرستان نمونهدولتی امام علی (ع) شهرستان بهارستان:
ضرورت توجه دانشآموزان به استفاده بهینه از فضای مجازی
بهارستان یک(پانا)- دانشآموز دبیرستان نمونهدولتی امام علی (ع) شهرستان بهارستان، دارنده رتبه ۲ کنکور سراسری در منطقه ۳ در رشته علوم انسانی در خصوص کسب این رتبه عنوان کرد فضای مجازی میتواند تاثیر نابجایی بر روی نتیجه کنکور شخص بگذارد.
محسن رحمانی، دانشآموز مدرسه نمونه دولتی امام علی(ع) آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان ساکن شهر گلستان است و در یک خانواده ۵ نفره به همراه پدر، مادر و خواهر و برادر کوچکتر از خودش زندگی میکند. او در گفت و گو با پانا از دلایل موفقیت خود و چالشهایش برای کسب این رتبه میگوید.
او بیان کرد: «در روز اعلام نتایج، در محل کارم مشغول به کار بودم و از قبل از اعلام رتبههای یک تا ۱۰ مطلع بودم و منتظر اعلام دیگر رتبهها بودم که مشاور مدرسه، آقای دهقانفر تماس گرفتند و رتبه کسبشده را به من اطلاع دادند.»
رحمانی در خصوص نحوه درس خواندن خود عنوان کرد: «ساعت مطالعه من متغیر بود، اوایل در فصل تابستان که بچهها راندمان کارشان پایین است و میزان خستگی بالایی دارند، ساعت مطالعه حدود ۵ یا ۶ ساعت بود، به مرور زمان در نیمسال اول، افزایش پیدا کرد و به ۸ یا ۹ ساعت رسید؛ در نیمسال دوم، از بعد عید تا قبل ماه رمضان هم به ۱۰ تا ۱۱ ساعت رسید، اما در ماه رمضان به دلیل شرایط موجود ساعت مطالعه پایین بود.»
دانشآموز مدرسه نمونه دولتی امام علی(ع) تصریح کرد: «صبح زود آغاز میکردم و در طول روز سعی داشتم تا کارهای درسی خود را تا قبل از شب به پایان برسانم و هدفم این بود که شبها در اختیار خودم باشم؛ یعنی کارهای غیردرسی خود را انجام دهم؛ تفریحاتم همانند دیگر جوانان، بازیهای کامپیوتری بود، گاهی به همراه خانواده و با توجه به وجود ویروس کرونا، اگر رفت و آمدی بود، به منزل اقوام می رفتیم؛ جمعهها هم بعد از هر آزمون سعی داشتم تا در اختیار خود باشم.»
او افزود: «استفاده از فضای مجازی، در حدی بود که آسیب نرساند و برخی از بچهها طوری غرق این موضوع میشوند که حتی اگر بچه درسخوانی هم باشند، استفاده از گوشی به آنها آسیب میزند و باعث میشود وقتشان گرفته شود؛ من مفید استفاده میکردم و در بازهای که درس میخواندم یکربع و شبها که در اختیار خود بودم، حدود یک ساعت و روز جمعهها که در اختیار خودم بودم حدود دو تا سه ساعت از فضای مجازی استفاده میکردم.»
این دانشآموز در ادامه در خصوص شرکت در کلاسهای تقویتی و یا خصوصی گفت: «نیازی به حضور در کلاسهای فوق برنامه و خصوصی نداشتم؛ تدریسهای مدرسه هم به طور کلی در سطح متوسط ارائه میشد تا تمامی دانشآموزان متوجه درس شوند و بنده خیلی هم با تدریس مدرسه جلو نمیرفتم و بیشتر خودم با کتابهایی که تهیه کردهبودم، درس میخواندم و تمرین میکردم.»
رحمانی تأکید کرد: «انگیزه اصلی من، هدف معنوی خوبی است که امیدوارم به آن برسم؛ شخصی به عنوان مشوق من وجود ندارد، ولی پدر و مادرم بسیارخوب در این یکی دو سال سخت، شرایط فوقالعاده ایجاد کردند؛ شرایطی که یک کنکوری در خانه دارد، طوری است که گاهیاوقات برای بقیه اعضای خانواده غیرقابل تحمل می شود؛ مدرسه هم فضای خوبی مهیا میکرد تا دانشآموزان بتوانند احساس کنند در چنین سنی، بحثی به اسم کنکور وجود دارد و میتوانند در آن نقشآفرینی کنند.»
او اظهار کرد: «موضوعی که میتواند جلودار بچههای کنکوری باشد، فضای مجازیست. درگیر فضای مجازی نباشند؛ اگر خودشان تلفن هوشمند دارند و اگر بتوانند آن را کنار بگذارند، بسیار خوب میشود. اگر میتوانند در این سال پیشرو، از تلفن یکی دیگر از اعضای خانواده برای پیگیری درسها و دانلود نمونه سوالات استفاده کنند تا به خوبی از فرصت بسیار مناسبی که دیگر پیش نمیآید، استفاده کنند.»
رحمانی ادامه داد: «آزمونهای موسسههای آموزشی، میتواند جو کنکور را در دانشآموز به وجود بیاورد و دانشآموز راحتتر با کنکور برخورد میکند و قطعا خیلی کمک خوبی خواهد بود تا با سوالات کنکور آشنا شوند و شرکت در آزمون را در برنامهشان بگذارند.»
او تاکید کرد: «همچنین در رشته تجربی به دلیل سختی رشته، دانشآموزان حتی به رتبههای سه رقمی هم راضی هستند؛ اما در رشتههای ریاضی و انسانی، باید سطح توقع خود را بالا ببرند و سعی کنند تا بتوانند در رتبههای دو رقمی و حتی یک رقمی افتخارآفرینی کنند.»
این دارنده رتبه برتر بیان کرد: «حین کنکور حتی بیشتر از آزمونهای آزمایشی که شرکت میکردم، آرامش داشتم؛ در حوزهای که قرار داشتیم، شرایط بسیار مناسب بود. نیمکت آزمون یک مقوله مهمی است برای هر آزمونی، و شرایط حوزه ای که در آن قرار داشتیم، بسیار مناسب بود و مراقبان هم رفتار خوبی داشتند و پروتکلهای بهداشتی هم به خوبی رعایت شدهبود و این عوامل موجب شد تا روز خوبی برای یک کنکوری رقم بخورد.»
او عنوان کرد: «یکی از اتفاقاتی که بعد از شیوع ویروس کرونا پیش آمد، تعطیلی مدارس بود که هم جنبههای مثبت و هم منفی داشت. تاثیر مثبت تعطیلی مدارس این بود که دانشآموز، زمان بیشتری در اختیار خودش بود و خبری از وقت تلف کردن در جهت رفت و آمد به مدرسه نبود؛ در خصوص جنبه منفی هم میتوانم مثال بزنم بسیاری از افرادی که رتبه متوسط آوردند، میتوانستند رتبهای بهتر کسب کنند؛ زیرا حضور در مدرسه و جوی که در مدرسه است، میتوانست در روحیه بچهها تاثیر بگذارد تا رتبه بهتری کسب کنند.»
رحمانی افزود: «از انتخاب این رشته ناراضی نیستم، اما دوست داشتم در رشته تجربی تحصیل کنم؛ اما به دلیل مشاورههای نادرستی که هنگام انتخاب رشته تحصیلی پیش آمد، نشد و بنده در رشته انسانی به ادامه تحصیل خود پرداختم.»
او بیان کرد: «انسانها به صورتی هستند که صبح زود، ذهنشان بیشتر یاری میکند؛ پس صبح زودتر آغاز کنند. کارهای درسی خود را در اولویت بگذارند و طوری برنامهریزی کنند تا شبها در اختیار خودشان باشند. در بازه مطالعه، کارهای غیردرسی نکنند و حتی اگر میتوانند از محیطی که در آن درس میخوانند، خارج نشوند. حتی برای خوردن ناهار، اگر فکر میکنند ممکن است وقتشان پیش خانواده گرفتهشود، در اتاق و محیطی که درس میخوانند غذا بخورند.»
رحمانی خاطرنشان کرد: «اگر بتوانند یک سال از عمرشان را مختص کنکور کنند، قطعا در آینده نتیجه خوبی دریافت میکنند و به قطع یقین اگر در کنکور نتیجه خوبی دریافت کنند، در سالهای آینده هم میتوانند در زندگی خود نقشآفرینی کنند و برای خود و خانوادهشان، انسانی الگو باشند.»
خبرنگار دانشآموز: مهدیه درختی
ارسال دیدگاه