مدیرکل شیلات گیلان خبر داد:

رهاسازی ۱۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی خزری در رودخانه ها و تالاب های گیلان

رشت (پانا) - مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تولید و رهاسازی بچه ماهیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، گفت امید است در سال جاری رهاسازی بالغ بر ۱۸۵ میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در تالاب ها و رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در استان گیلان انجام شود.

کد مطلب: ۱۲۰۸۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رهاسازی ۱۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی خزری در رودخانه ها و تالاب های گیلان

به گزارش روابط عمومی اداره شیلات گیلان، عظیم مدبری با بیان اینکه رهاسازی بچه ماهیان از خرداد شروع شده است، اظهار کرد: برای بازسازی ذخایر گونه های ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر تاکنون حدود ۱۴۲ میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در ۹ رودخانه و دو تالاب استان رها شده است.

وی از تداوم رهاسازی بچه ماهیان تا اواسط شهریور خبر داد و تصریح کرد: حدود ۱۷۷ میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان استخوانی در سال ۹۹ توسط مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی و خاویاری شیلات استان تولید و رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تولید و رهاسازی بچه ماهیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، گفت: امیدواریم در سال جاری شاهد رهاسازی بالغ بر ۱۸۵ میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در تالاب ها و رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان گیلان باشیم.

مدبری، با اشاره به اهمیت بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان دریای خزر، اضافه کرد: این کار با هدف بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان با ارزش دریای خزر و جلوگیری از انقراض نسل این گونه های با ارزش در راستای پایداری اشتغال جامعه صیادی انجام می شود.

وی بهبود معیشت و افزایش درآمد خانوار صیادان و استمرار شغل صید و صیادی را از دیگر اهداف بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیای خزر دانست و ادامه داد: تولید و رهاسازی بچه ماهیان خزر از دهه شصت به طور مستمر توسط شیلات گیلان انجام می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: این بچه ماهیان در رودخانه‌های مناطق شرقی نظیر شلمانرود و خشکرود، مناطق مرکزی نظیر تالاب انزلی و سیاه درویشان و مناطق غربی نظیر رودخانه‌های چلوند، لمیر و حویق رهاسازی می‌شود.

مدبری، اکثریت قریب به اتفاق ماهیان رهاسازی شده را رودکوچ دانست که برای تخم ریزی باید به رودخانه‌ها مهاجرت کنند و گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه، ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها، از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان و تخریب زیستگاه‌های طبیعی ماهیان باعث شده تا تکثیر بچه ماهی در سه مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی استان برای کمک به توسعه پایدار صید و صیادی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ گونه از انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در استان گیلان مورد تکثیر و بازسازی قرار می گیرند، اظهار کرد: از این حیث شیلات گیلان رتبه نخست را در سطح کشور داراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار