هنرمندان در رثای فرشته طائرپور نوشتند؛

خداحافظ خالقِ «خاله قورباغه»

گاهی رفتن بعضی‌ها مثل خواب می‌ماند...

تهران (پانا)- پس از انتشار خبر درگذشت فرشته طائرپور فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما جمع کثیری از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران از جمله بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، کمال تیریزی، نیکی کریمی، بهرام رادان، آتیلا پسیانی، افشین هاشمی و حمید فرخ‌نژاد برای او نوشتند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
خداحافظ خالقِ «خاله قورباغه»

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما و از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران که آثاری ماندگار در حوزه سینمای کودک چون «گلنار» و «پاتال و آرزوهای کوچک»، از خود بر جای گذاشته، صبح امروز 26 مردادماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و بر اثر عوارض ناشی از کرونا در سن 69 سالگی از دنیا رفت.

یکی از نکات تاسف برانگیز در مساله درگذشت طائرپور این است که این تهیه‌کننده و رییس انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم (اکت) اردیبهشت ماه سال 1400 درخواست خود مبنی بر در اولویت قرار دادن واکسیناسیون هنرمندان حاضر در پروژه‌های فعال سینمایی را اعلام کرد بود. وی در گفتگویی اعلام کرده بود «فکر می‌کنم وقت آن رسیده که با توجه به واکسینه شدن کادر درمانی و انجام تدریجی واکسیناسیون رده‌های مختلف از مشاغل پرخطر و سالمندان و همچنین بهبود در روند تامین واکسن های مورد نیاز(خارجی و داخلی)، مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت و ستاد کرونا، با نگاهی ویژه به هنرمندان و عوامل پروژه های در حال تولید، این جمع محدود را در تعامل با خانه سینما شناسایی کرده و بی اعتنا به سن عوامل، آنان را در شمار گروه های پرخطر، مشمول اولویت برای دریافت واکسن قرار دهند.»

فقدان این تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران که فعالیت‌های ارزنده‌ای برای بقای سینما انجام داده است، به قدری برای اهالی سینما دردناک بود که بسیاری از آنها علاوه بر طلب مغفرت برای آن مرحوم، در صفحات شخصی خود متنی برا وداع با او نوشتند و به خانواده او منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل خانه سینما و همچنین فرزندان او به ویژه غزل شاکری بازیگر تئاتر و سینما تسلیت گفتند. در ادامه برخی از این پیام‌های تسلیت و دلنوشته‌ها را می‌خوانید.

بهمن فرمان آرا کارگردان سینمای ایران، پیام تسلیت خود را اینگونه نوشت: «کرونا یک عزیز دیگر را هم از ما ربود، باور نکردنیست ..
این غم بزرگ را به خانواده طائرپور، شاهسواری و شاکری و خانواده سینما ایران تسلیت می گویم.»

آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر درباره طائرپور نوشت: «ما یک دوستدار واقعی ایران و سینمای ایران و اهالی سینمای ایران را از دست دادیم. تسلیت به منوچهر شاهسواری عزیز و خانواده اش و به خودمون..»

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتشار یک عکس دونفره از خود و فرشته طائرپور و همچنین یکی از پیام‌های او که درباره واکسن بوده، نوشت: «خداحافظ عشق من.. به غزل و عسل و على عزیزم تسلیت می‌گم»

پرویز پرستویی بازیگر سینما نیز با انتشار عکس دونفره فرشته طائرپور و غزل شاکری دخترش، نوشت: «لعنت برکرونا
خانم فرشته طائرپور عزیز
مادری دلسوز
دلسوز سینما
دلسوز سینماگران
حامی سینما گران
نویسنده و تهیه کننده فرهیخته
پشت و پناه سینماگران هم پس از مقاومت در مقابل کرونا از بیمارستان مرخص شد و طولی نکشید که دوباره به بیمارستان اعزام و بر اثر عوارض ناشی از کرونا ،با سکته قلبی دار فانی را وداع گفت .
روحش شاد ویادش گرامی
تسلیت به خانواده محترمش
تسلیت به فرزندان نازنینش؛ غزل، عسل و علی عزیز
تسلیت به منوچهر شاهسواری عزیز، مدیرعامل خانه سینما
تسلیت به سینمای ایران»

رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران نوشت:

«ای واااای. فرشته هم رفت. خانم طائر پور. فرشته ،مصمم، جنگنده، قلدر.. و مهربان.
این قتل و غارت کِی پایان می یابد. چقدر برای واکسینه کردن سینمایی ها داد زد. جنگید. چقدر توی شکم این و آن وزیر و وکیل و این مقام و آن مقام رفت. چقدر ….
داشتم کتاب ِگزارش ِیک مرگ ِ از پیش تعیین شده را می خواندم. دو طبقه زیر زمین. در استودیوی رادیو گوشه. بی آنتن ! کتابی که بار سنگینی از غم را روی دوش هایم تلبار می کند. ضبط را قطع کردم تا نفسی بکشم. به گوشه ای رفتم. تنها گوشه ای که آنتن دارد. به هایده زنگ زدم حالش را بپرسم. پریروز دوز دوم را زد. که خبر را شنیدم. نمی خواست بگوید. اما صدایش پر از غم بود. و بالاخره گفت. خبر بد را داد. و من با دو شانه ی سنگین از غم فرو ریختم. دوستش داشتم. سال ها رفاقت با خودش و علی و غزل و عسل و بهار . تسلیت می گم. به خودم. به خانواده اش، به اهالی سینما..به همه ی عروسک ها. به گلنار و پاتال و آرزو های کوچکی که بر باد رفت. و تُف می کنم به آن هایی که جان مردم را ارزان پنداشتند. آن هایی که نکوشیدند برای حفظ جان مردم و پول حفظ جان مردم را کوفت کردند. آه ای مرگ.. این روزها چه آشنا تری. و ای امید .. به کجا سفر کرده ای؟ بر می گردم و دنباله گزارش یک مرگ از پیش تعیین را بخوانم.»

کمال تبریزی کارگردان سینما نیز در متنی کوتاه نوشت: «گاهی رفتن بعضی‌ها مثل خواب می‌ماند، خوابی که منتظری از آن بیدار و آرام شوی اما غم این خواب که بیداری ندارد همواره با تو می ماند.

روح فرشته سینمای ایران شاد»

حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار عکسی از طائرپور و دخترش، نوشت:
«بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر
باز هم کرونا و باز هم خبر ناگوار از دست دادن یکی از بهترین های سینما، واقعا باورش سخته خانم فرشته طائر پور بانوی مقتدر سینما دیگه در بین ما نیست، تسلیت به سینمای ایران و خانواده طائرپور.»

مصطفی کیایی نویسنده و کارگردان سینمای ایران نیز اینگونه نوشت: «باز خبری غم انگیز، باورمان نمی‌شود، خانم طائر پور عزیز هم رفت سینمای ایران همکاری محترم و مادری دلسوز را از دست داد، لعنت بر این کرونا»

افشین هاشمی بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی «خاله قورباغه» با انتشار عکسی از فیلم سینمایی «خاله قورباغه و فرشته طائرپور نوشت:
خداحافظ خالقِ «خاله قورباغه»
حرفِ زشت که می‌زنیم، می‌گه: «فلفل رو زبون‌تون می‌ریزما!» و الان دلم می‌خواد حرفِ زشت بزنم، فحّاشی، رکیک، بلند بلند، از صدر تا ذیل، از شرق تا غرب... و او با فلفلش بیاد سروقت‌مون... اما بیاد... برگرده...
فرشته طائرپورِ مادر، بر اثرِ کرونا درگذشت... به همین سادگی، همین‌قدر نابهنگام، همین‌قدر از سرِ لجبازی
علی، غزل، عسل خدا صبرتان دهد.»

بهرام رادان با انتشار عکس فرشته طائرپور و غزل شاکری خود ضمن تسلیت به غزل شاکری نوشت: «لعنت به این روزگار تلخ تر از زهر..»

محسن کیایی بازیگر سینما نیز با انتشار پست اینستاگرامی پرویز پرستویی برای درگذشت فرشته طائرپور نوشت: «سال ها طول میکشه که آدم های کاربلد تربیت بشن برای سینما و چه آسون کرونا اونا رو از ما میگیره..
خانم طائرپور روحتون در آرامش»

کاوه فولادی نسب نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و مدرس داستان‌نویسی ایرانی نیز در صفحه خود در سوگ طائرپور چنین نوشت: «هر صبح با ترس و نگرانی از خواب بیدار می‌شوم؛ یعنی امروز نوبت کیست؟ یعنی کدام قناری برای همیشه بی‌آواز و کدام ستاره برای ابد بی‌نور خواهد شد؟ اخبارمان شده خبر مرگ؛ مایی که شایسته‌ زندگی بودیم؛ مایی که زیر هر زوری دوام‌ آوردیم و مثل کاکتوس و کرگدن خودمان را با سخت‌ترین شرایط مطابقت دادیم، تا دست زندگی از دست‌مان رها نشود. گلشیری چه راست گفت؛ آن‌قدر عزا بر سرمان ریخته که فرصت زاری نداریم. سرم پر از صداهای موهوم اشباح است. کسی فریاد می‌زند: «کجاست یاری‌دهنده‌ای که ما را یاری دهد؟» دیگری نعره می‌کشد: «تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همتی کن و بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است.» و دیگری مستأصل و درمانده می‌پرسد: «فردا نوبت کیست؟
خوب بخوابید خانم‌ طائرپور عزیز؛ که رنگ بخشی از خاطره‌های نسل من از قلم‌موی شماست.»

مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون که چندی پیش همسرش محسن قاشی مرادی را از دست داد، نیز نوشت: « فرشته طائر پور عزیز از میان مارفت.
غزل جان عزیز شاکری فقدان مادر عزیزت رو تسلیت میگم و برات صبر آرزو می کنم.»

دانش اقباشاوی نویسنده و کارگردان نیز در متنی پیام تسلیت انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما را منتشر کرد و نوشت: « انا لله و انا الیه راجعون
در نهایت بهت و تلخکامی، ضایعه ی جبران ناپذیر از دست رفتن یکی از سرمایه های موثر سینمای پر افتخار ایران، تهیه کننده فرهیخته، فیلمنامه نویس خوش ذوق ، فعال صنفی دلسوز و مادری شایسته، سرکار خانم فرشته طائر پور را به خانواده بزرگ صنعت فیلم ایران ، جناب آقای منوچهر شاهسواری، سرکار خانم غزل شاکری ، انجمن صنفی تهیه کنندگان ایران (اکت) و سایر وابستگان و دلبستگان به این ذخیره ی با کیفیت و کم نظیر فرهنگ و ادب ایران، از صمیم قلب تسلیت عرض می کنیم و برای خودمان و باقی بازماندگان ایشان طلب صبر بر مصیبت داریم.
پروردگار متعال روح سلامت ایشان را در آرامش و همراه خوبان تاریخ قرار دهد. انشالله
با نهایت تاسف
هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما
بیست و ششم مرداد ماه هزار و چهارصد»

مهرداد خوشبخت کارگردان سینما نیز نوشت: « افسوس که هر روز بی جایگزینها را از دست می دهیم...»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار