شعر عاشورایی، انگیزه ساز حرکت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

رودهن(پانا)- یک شاعر عاشورایی از پیام اشعار عاشورایی خود همانند نماز، ایستادگی و مقاومت و به تصویر کشیدن صحنه کربلا سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۰۸۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
شعر عاشورایی، انگیزه ساز حرکت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

غلامرضا کاج، شاعر عاشورایی سال‌ها است که شعر عاشورایی می‌سراید و آن را در اختیار مداحانی چون صادق آهنگران، حسین فخری و سایر مداحان قرار می‌دهد.

او در گفت و گو با پانا به بیان انواع سروده‌هایش پرداخت و اظهار کرد: شعر ها بر دو گونه است؛ شعر عاشورایی و شعر مداحی، شعر مداحی بر مبنای آهنگ و نوا و خوانش سروده می‌شود ولی شعر عاشورایی با قافیه و وزن همراه است که از ارزش ادبی بالاتری برخوردار است.

کاج در ادامه با معرفی کتاب‌های شعر عاشورایی اذعان کرد: اولین کتابی که در این زمینه از من چاپ شد، کتاب گلزار شقایق بود که گردآوری از اشعار عاشورایی من و سایر شاعران بود، به دلیل استقبال مداحان این کتاب هفت بار چاپ شد. در گنجاندن اشعار این کتاب دقت و وسواس خاصی به کار بردم تا شعرها از محتوا و مفهوم عمیق‌تری برخوردار باشد. کتاب‌های دیگری نیز در این زمینه به چاپ رساندم تحت عنوان یاس‌های کربلا، هفتاد و دو یاس که دو بار به چاپ رسیده است.

او افزود: حدود سی یا چهل کتاب شعر عاشورایی و مداحی دارم که هنوز به چاپ نرسیده و امیدوارم با دعای خیر دوستان بتوانم آنها را در جهت ارتقاء فرهنگ عاشورایی در اختیار مداحان اهل بیت‌(س) قرار دهم. این شاعر عاشورایی انگیزه خود را در سرودن اشعار بیان رشادت‌ها، دلاوری‌ها، از خودگذشتگی‌ها و ایثار و فداکاری غیور مردان کربلا، امام حسین‌(ع)، حضرت عباس ‌(ع)، حضرت زینب‌(س) و سایر شهدای کربلا می داند. به ویژه در دوران دفاع مقدس که با الگو گرفتن از الهامات کربلا رزمندگان، با روحیه محکم تر و بهتر راهی عملیات‌ها می شدند.

کاج تصریح کرد: وقتی رزمندگان می‌خواستند از خاکریزها، میدان‌های مین، سیم‌خاردارها عبور کنند تا مسیر را برای هدایت سیصد، چهارصد تن از رزمندگان هموار کنند بی شک به الگو نیاز داشتند، الگوی صبر حضرت زینب(س)، الگوی دلاوری و رشادت حضرت عباس(ع) و الگوی ایستادگی امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا بود تا با الهام از این الگوها مقاومت بیشتری برای رسیدن به هدف و موفقیت داشته باشند و همین طور هم شد‌.

این شاعر عاشورایی تأکید کرد: در تمام اشعار عاشورایی همانند سایر شعرها سعی در انتقال پیامی دارم. مثلا پیام نماز، ایستادگی و مقاومت که تنها به تصویر کشیدن صحنه کربلا اکتفا کرده‌ ام.

کاج خاطرنشان کرد: ده سال رییس انجمن شاعران ارشاد اسلامی دزفول بوده‌ام و بارها در شب شعر شیراز خانواده فرهنگ شرکت می‌کردم که برای اولین بار در کشور به نقد و بررسی اشعار عاشورایی می‌پرداختند و از بهترین شاعران دعوت به عمل می‌آوردند تا در آن محفل شرکت کنند و بهترین شعرها را در نشریه چاپ می‌کردند. این نقد و بررسی‌ها در اشعار عاشورایی که هر بار به یک موضوع و یک شخصیت کربلا پرداخته می‌شد، موجب ارتقاء سطح کیفی شعرهای عاشورایی شد.

او قسمتی از اشعار عاشورایی را که ۲۵ سال پیش سروده و با صدای حسین فخری مداح اهل‌بیت(س) خوانده شده را بیان کرد: تکیه‌ها را باز هم برپا کنید‌‌، راه اشک دیده‌ها را وا کنید، مسجد و صحن حرم را عاشقان، با غم و رنگ عزا زیبا کنید.

خبرنگار دانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار