اهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

۴ محور اساسی در راس برنامه‌های حسین باغگلی قرار گرفته است

تهران (پانا) - با تقدیم لیست کابینه سیزدهم به مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس جمهور، گمانه زنی‌ها پیرامون گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به پایان رسید و «حسین باغگلی» برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش باید با ارائه برنامه‌های خود برای جذب و همراهی جامعه مخاطب 40 میلیونی آموزش و پرورش تلاش کند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

«حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم متولد ۱۳۵۷ و دارای دکترای علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است.‏ وی دارای دیپلم فنی و حرفه ای در رشته الکترونیک، کارشناس علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی ‏مشهد، کارشناسی ارشد علوم تربیتی از دانشگاه تهران و دکترای علوم ‏تربیتی است.‏

از سوابق اجرایی این وزیر پیشنهادی می‌توان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال ۱۳۹۷ تاکنون اشاره کرد. وی در ‏سال ۹۷ از سوی ابراهیم رئیسی به این عنوان منصوب شد و سابقه همکاری مستقیم با دکتر رئیسی را دارد. ‏باغگلی همچنین عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر شورای ‏علمی جشنواره ملی فعالیت‌های دینی و قرآن معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است.‏

سوابق علمی وی در حوزه تعلیم و تربیت، تدریس در دانشگاه فرهنگیان (بیش از ۵ سال)، ‏همکاری در انجام مطالعات پشتیبان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عضویت در انجمن فلسفه تعلیم و ‏تربیت ایران، مشاور تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی تربیتی در مدارس شهر مشهد، طراحی مدل ‏دبستان ابتدایی رشاد و راهبری مدیریتی آن (به مدت سه سال)، عضو کارگروه مدارس تحول‌خواه مشهد ‏مقدس، انجام پژوهش‌های متعدد علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، انتشار مقالات متعدد علمی و ‏پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی است.

عضویت در‏هیئت مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی (۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹)، عضویت در هیات اندیشه‌ورز کودک و ‏نوجوان حرم مطهر (۱۳۹۷ تا کنون)، عضویت در هیات امنای فرهنگسرای کودک و ایمنی شهرداری مشهد، ‏عضویت در هیات‌امنای فرهنگسرای کودک و آینده شهرداری مشهد، عضویت در هیات اندیشه‌ورز اداره کل ‏امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی و طراحی از دیگر فعالیت‌های وی است.

طراحی و اجرای سامانه آموزش مجازی، راه‌اندازی مرکز نوآوری‌های تربیتی، راه‌اندازی ‏پردیس تربیتی توانا در تهران، مدلسازی تربیتی از جمله طراحی و اجرای مدل اختصاصی پیش‌دبستانی ‏اسلامی و رضوی با رویکرد تجربه‌ی زیست اجتماعی، پیاده‌سازی رویکرد مدرسه‌محوری در برنامه‌ریزی و ‏بودجه‌ریزی مدارس امام رضا (ع)، فعالیت‌های بین‌المللی با رویکرد شبکه‌سازی فعالان و مدارس اسلامی کشورهای مختلف و همکاری در طراحی و برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت در ادیان توحیدی، ‏تولید بسته‌های یادگیری الکترونیک در حوزه‌های مختلف (۲۰ هزار دقیقه)،راهبری شبکه ملی خادمیاری تربیتی نوجوانان، راه‌اندازی و تجهیز دو باب ‏مدرسه در شهرستان محروم سرخس (ابتدایی اول و دوم) از فعالیت‌های دیگر حسین باغگلی اعلام شده است.

حسین باغگلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری «مدظله العالی» درخصوص اجرای سند تحول بنیادین در گام دوم انقلاب، تصریح کرده است: سال‌هاست که برای بهبود فضای تربیتی در کشور تلاش‌های مستمری صورت گرفته است؛ قطعاً هرکدام از مسئولان از گذشته تا به امروز گامی را در این مسیر برداشته و من هم انشالله بعد از این تلاش خواهم کرد با یک حرکت جهادی، همکاری و دوستی، گام های لازم را برای پیشبرد و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بر طبق سند تحول بر دارم و فرمان مقام معظم رهبری را در اجرایی شدن سندتحول بنیادین عملی کرده و اجرای این سند را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگیان در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت، گفته است: به آقای رئیس جمهور قول داده ام که فرد یا افرادی را برای اداره کردن آموزش و پرورش، از خارج از دستگاه تعلیم و تربیت، انتخاب نکنم؛ بلکه باورم این است که در بین یک میلیون فرهنگی این سازمان، همکاران بسیار با ظرفیتی داریم که می توانند در میدان عمل، بسیار توانمند عمل کنند و در این میان نیاز دارم که همکاران فرهنگی سراسر کشور، مرا مانند برادری بدانند و از من حمایت کنند تا با کمک و حمایت آنها بتوانم مسائل حوزه آموزش و پرورش کشور را حل کنم.

باغگلی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش در بین دستگاه‌های اجرایی کشور، نیز بیان کرده است: مسأله ما این نیست که اولویت آموزش و پرورش در کشور به عنوان اولویت اول و یا دوم، در نظر گرفته شود؛ بلکه مسأله این است که همه ما باید به این مهم برسیم؛ آموزش و پرورش، بستری است که برای هر امری، اقدامی و یا اولویتی می‌تواند بهترین پایگاه و بستر باشد. بنابراین اگر ما یک جامعه ای با اقتصاد پایدار می‌خواهیم، باید از آموزش و پرورش با این ظرفیت بزرگ و عظیم استفاده کنیم تا زمینه تربیت نسلی که بتواند اقتصادی پویا و فعال را عملیاتی کند، فراهم آوریم.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم همچنین با اشاره به زمان بَر بودن اجرای دقیق سندتحول بنیادین در آموزش و پرورش، تصریح کرده است: من عضو پژوهشگران سندتحول بنیادین بوده ام و سال‌ها وضعیت تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان ایرانی را مطالعه کرده ام؛ از این رو در برنامه‌هایی که خدمت آقای رییس جمهور ارائه کرده ام به ایشان گفته ام که اگر کسی مدعی شد که می‌تواند در طی ۴ سال سندتحول بنیادین را اجرا کند، قبول نکنید، چون هم ابعاد سند برای اجرایی شدن خیلی گسترده است و هم فرهنگ، زیربنا و ملزوماتی می‌خواهد که آماده شدنشان زمان بر، است. بنابراین در برنامه‌هایم برای این ۴ سال، سعی کرده ام در ۴ محور، ۴ قله ایجاد کنم و با تمرکز بر این محورها، پس از تأیید رییس جمهور اقداماتی را برای اجرایی شدن سندتحول، در این ۴ سال و سال‌های بعد فراهم می‌کنم.

و اما محور برنامه‌های وزیر پیشنهادی «حوزه مدیریت و راهبری»، «معیشت و منزلت معلمان»، «کیفیت آموزش» و «اجرای عدالت آموزشی»، است.

گفتنی است در این حوزه بر اساس رویکرد سندتحول لازم است به سمت «کاهش تمرکز» پیش رفت و تصمیم گیری‌ها را در سطوح پایین تر، مبتنی بر شرایط و بر اساس معیار و اصول نظام تعلیم و تربیت، حمایت کرد. باغگلی در توضیح محور اول برنامه‌هایش گفته است لازم است دولت به ما در مدیریت و راهبری کمک کند سهم سایر دستگاه‌ها که در سند تحول بنیادین معلوم شده، در نظر گرفته شود و جامعه به این نتیجه برسد که مسئولیت تربیت نسل آینده، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست. در مفهوم عمومی و کلان تربیت، تمام دستگاه‌ها سهم دارند و آموزش و پرورش باید به عنوان فرمانده تعلیم و تربیت از حیث محتوا، شناخته شود و دستگاه‌های دیگر مبتنی بر این سیستم فرمانده ای، از نظام آموزشی کشور حمایت کنند.

باغگلی معتقد است که «تعلیم و تربیت تخصص و معلم یک متخصص است»، جامعه باید همچنان که به تخصص‌هایی مثل پزشکی و مهندسی احترام م‌ گذارد، به تخصص معلمی نیز احترام گذاشته و معلمان را در جایگاه متخصصان ببیند. این گفتمان سازی، باید در درجه اول در سطح دولت و بعد در سطح جامعه پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

این موضوع مورد تاکید است تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان، از طریق دولت حل و فصل نشود نمی‌توان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود؛ لذا پیگیری «طرح رتبه بندی» در دستور کار باغگلی قرار گرفته است که با استفاده از ظرفیت‌های رتبه بندی کیفیت توانمندی‌های معلمان در این مسیر افزایش پیدا خواهد کرد.

۲ محور بعدی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش «کیفیت آموزش» و اجرایی سازی «عدالت آموزشی» است. تجربه کرونا به ما نشان داد که معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند؛ کرونا، علیرغم تمام چالش‌هایی که برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کرد، به معلمان کمک کرد تا توانمندی‌های خود را در استفاده از تکنولوژی افزایش دهند لذا باید مراقب باشیم که پس از این بیماری، همچنان در تکنولوژی پیشرفت کرده و به روز شویم و خدایی نکرده به عقب بر نگردیم.

به گزارش پانا، حسین باغگلی جلسات ارائه برنامه‌های خود را با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است و مصمم است تا نظر مخاطبان این وزارتخانه کلان را به دست آورد. او راه دشواری در پیش دارد امید است با تدبیر بتواند نظر مثبت جامعه فرهنگی را به خود جلب کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار