در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها انجام شد؛

تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در نشست مجازی با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها گفت در برنامه‌های ۴ ساله ام سعی کرده ام برای اجرایی شدن سندتحول بنیادین ۴ محور اصلی،؛ «مدیریت و راهبری»؛ «معیشت و منزلت معلمان »؛ «کیفیت آموزشی» و « عدالت آموزشی»، را تعیین و با تمرکز بر این محورها، اقداماتی را برای تحقق اهداف در این ۴ سال و سال‌های بعد فراهم کنم.

کد مطلب: ۱۲۰۷۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین باغگلی در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که در بستر مجازی و از طریق «شبکه شاد»، انجام شد؛ ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع کرونا، برای همکاران ما در لایه‌های مختلف آموزشی، سالی پرکار و سخت بود که در آن با چالش‌های زیادی روبرو شدیم و امیدوارم بتوانیم با کمک شما و حمایت خانواده‌ها، سال جدید را به صورت حضوری، آغاز کنیم.

باغگلی ضمن تشکر از زحمات دکتر حاجی میرزایی و آرزوی سلامتی برای همه همکاران فرهنگی، افزود: بسیاری از مدیران کل استان‌ها در این نشست، به آرامشی که با حضور آقای حاجی میرزایی در آموزش و پرورش ایجاد شده بود، اشاره کردند و من نیز تلاش خواهم کرد تا با همدلی و حمایت شما همکاران فرهنگی، این آرامش را حفظ کرده و با حمایت شما حرکت رو به جلو داشته باشم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری «مدظله العالی» درخصوص اجرای سند تحول بنیادین در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: سال‌هاست که برای بهبود فضای تربیتی در کشور تلاش‌های مستمری صورت گرفته است؛ قطعاً هرکدام از مسئولان از گذشته تا به امروز گامی را در این مسیر برداشته و من هم انشالله بعد از این تلاش خواهم کرد با یک حرکت جهادی، همکاری و دوستی، گام های لازم را برای پیشبرد و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بر طبق سند تحول بر دارم و فرمان مقام معظم رهبری را در اجرایی شدن سندتحول بنیادین عملی کرده و اجرای این سند را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهم.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به تفاوت های دو حوزه نظری و عملی، گفت: در بسیاری از مواقع، در عرصه نظر سخنان آرمانی بیان می شود که اجرایی شدن آنها در حوزه عمل، بسیار سخت بوده و به مقدماتی نیاز دارد و یا اصلاً اجرایی شدن آنها ممکن نیست؛ بنابراین ما به یک حلقه واسط بین دنیای عمل و نظر نیاز داریم که زبان و بستر عمل را برای اجرایی شدن حوزه نظر، فراهم سازد و برای تحقق این امر، لازم به همکاری و همدلی شما فرهنگیان، است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگیان در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت، ادامه داد: به آقای رئیس جمهور قول داده ام که فرد یا افرادی را برای اداره کردن آموزش و پرورش، از خارج از دستگاه تعلیم و تربیت، انتخاب نکنم؛ بلکه باورم این است که در بین یک میلیون فرهنگی این سازمان، همکاران بسیار با ظرفیتی داریم که می توانند در میدان عمل، بسیار توانمند عمل کنند و در این میان نیاز دارم که همکاران فرهنگی سراسر کشور، مرا مانند برادری بدانند و از من حمایت کنند تا با کمک و حمایت آنها بتوانم مسائل حوزه آموزش و پرورش کشور را حل کنم.

باغگلی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش در بین دستگاه های اجرایی کشور، گفت: مسأله ما این نیست که اولویت آموزش و پرورش در کشور به عنوان اولویت اول و یا دوم، در نظر گرفته شود؛ بلکه مسأله این است که همه ما باید به این مهم برسیم؛ آموزش و پرورش، بستری است که برای هر امری، اقدامی و یا اولویتی می تواند بهترین پایگاه و بستر باشد. بنابراین اگر ما یک جامعه ای با اقتصاد پایدار می خواهیم، باید از آموزش و پرورش با این ظرفیت بزرگ و عظیم استفاده کنیم تا زمینه تربیت نسلی که بتواند اقتصادی پویا و فعال را عملیاتی کند، فراهم آوریم.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم افزود: حتماً همه ما می پذیریم که اگر قرار است امنیت در کشور ما، دارای اولویت شود؛ باید آموزش و پرورش کمک کند که هویت دینی و ملی نسل جاری و آینده تأمین شود و تنها در این صورت است که مسأله تأمین امنیت در کشور، به صورت خودکار حل خواهد شد. بنابراین از این حیث تعلیم و تربیت موضوعیت دارد که تمام اتفاقاتی که در یک جامعه در حال و آینده رخ می دهد، به این موضوع که در تربیت نسل آینده چگونه عمل کرده ایم؟، بستگی دارد.

وی با اشاره به حاکمیتی بودن دستگاه تعلیم و تربیت در سراسر دنیا، گفت: در هیچ کجای دنیا نمی توانیم شاهد این باشیم که دولت ها و حکومت ها نظام تعلیم و تربیت خود را رها کنند. این موضوع برای تمام کشورها یک موضوع حاکمیتی است و علت، این است که انتقال فرهنگ جامعه به نسل بعد از گذرگاه تعلیم و تربیت می گذرد؛ بنابراین آموزش و پرورش دولتی، مسأله بسیار مهمی است و همه ما باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که در این مسیر بتوانیم تعلیم و تربیت کشور را به جلو، هدایت کنیم.

باغگلی با اشاره به زمان بَر، بودن اجرای دقیق سندتحول بنیادین در آموزش و پرورش، تصریح کرد: من عضو پژوهشگران سندتحول بنیادین بوده ام و سال ها وضعیت تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان ایرانی را مطالعه کرده ام؛ از این رو در برنامه هایی که خدمت آقای رییس جمهور ارائه کرده ام به ایشان گفته ام که اگر کسی مدعی شد که می تواند در طی ۴ سال سندتحول بنیادین را اجرا کند، قبول نکنید، چون هم ابعادسند برای اجرایی شدن خیلی گسترده است و هم فرهنگ، زیربنا و ملزوماتی می خواهد که آماده شدنشان زمان بر، است. بنابراین در برنامه هایم برای این ۴ سال، سعی کرده ام در ۴ محور، ۴ قله ایجاد کنم و با تمرکز بر این محورها، پس از تأیید رییس جمهور اقداماتی را برای اجرایی شدن سندتحول، در این ۴ سال و سال های بعد فراهم می‌کنم.

وی محور اول برنامه های خود را «حوزه مدیریت و راهبری» دانست و گفت: در این حوزه بر اساس رویکرد سندتحول لازم است به سمت «کاهش تمرکز» پیش برویم و تصمیم گیری ها را در سطوح پایین تر، مبتنی بر شرایط و بر اساس معیار و اصول نظام تعلیم و تربیت، حمایت کنیم. لازم است دولت به ما در مدیریت و راهبری کمک کند. سهم سایر دستگاه ها که در سند تحول بنیادین معلوم شده، در نظر گرفته شود و جامعه به این نتیجه برسد که مسئولیت تربیت نسل آینده، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست. در مفهوم عمومی و کلان تربیت، تمام دستگاه ها سهم دارند و آموزش و پرورش باید به عنوان فرمانده تعلیم و تربیت از حیث محتوا، شناخته شود و دستگاه های دیگر مبتنی بر این سیستم فرمانده ای، از نظام آموزشی کشور حمایت کنند.

باغگلی «محور معیشت و منزلت معلمان» را محور دوم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و بیان کرد: من معتقدم که «تعلیم و تربیت تخصص و معلم یک متخصص است»، جامعه باید همچنان که به تخصص هایی مثل پزشکی و مهندسی احترام می گذارد، به تخصص معلمی نیز احترام گذاشته و معلمان را در جایگاه متخصصان ببیند. این گفتمان سازی، باید در درجه اول در سطح دولت و بعد در سطح جامعه پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی گفت: تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان، از طریق دولت حل و فصل نشود. نمی توان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود؛ لذا پیگیری «طرح رتبه بندی» حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت و البته نگاه تخصصی که از آن صحبت کردیم با استفاده از ظرفیت های رتبه بندی به ما کمک خواهد کرد که کیفیت توانمندی های معلمانمان در این مسیر افزایش پیدا کند.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ادامه داد: محور سوم، «کیفیت آموزش» است. به رغم تمام تلاش های انجام شده، بنا به دلایل مختلف، کیفیت آموزشی، هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده است و اگر ما رتبه بندی را خوب انجام دهیم و زمینه انگیزه بخشی به معلمان برای تحرک در طبقات رتبه بندی را فراهم کنیم؛ می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت آموزشی، افزایش یابد.

باغگلی گفت: تجربه کرونا به ما نشان دادکه معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند؛ کرونا، علیرغم تمام چالش هایی که برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کرد، به معلمان کمک کرد تا توانمندی های خود را در استفاده از تکنولوژی افزایش دهند و باید مراقب باشیم که پس از این بیماری، همچنان در تکنولوژی پیشرفت کرده و به روز شویم و خدایی نکرده به عقب بر نگردیم.

وی از «اجرای عدالت آموزشی» به عنوان چهارمین محور سند تحول بنیادین نام برد و گفت: معتقدم که تبعیض همیشه بد نیست؛ تبعیض اگر برای رسیدن به و اجرایی سازی «عدالت آموزشی» باشد، پسندیده است. بنا بر دلایل مختلف موضوعات و بخش هایی داریم که نیازمند توجه ویژه هستند و این توجه ویژه را در دستور کار قرار داده ایم.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در پایان ضمن تشکر از اخلاص عمل و حمایت حاجی میرزایی، وزیر کنونی آموزش و پرورش، تصریح کرد: من از شرایط سختی که پیش رو داریم، مطلع هستم و اطمینان دارم با همکاری و همدلی یکدیگر می توانیم این سختی ها را پشت سر گذاشته و به اجرایی شدن سندتحول کمک کنیم. باور قلبی من این است که به رغم تمام نقدهای صورت گرفته، جهت گیری سندتحول در مقوله تربیت از ویژگی و کیفیت بالایی برخوردار است و سعی خواهیم کرد با کمک یکدیگر اصلاحات لازم بر سند تحول بنیادین را انجام داده و طبق فرمایش معظم له، بدون توقف در مسیر اجرایی شدن سندتحول پیش برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار