واکنش نمایندگان به خاطره‌بازی سفرای روسیه و انگلیس

تهران (پانا) - نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی به رفتار غیر دیپلماتیک سفیر روسیه و انگلیس در ایران و انتشار یک تصویر از سوی سفارت روسیه در تهران، واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش نمایندگان به خاطره‌بازی سفرای روسیه و انگلیس

روز گذشته عکسی از سفیر انگلیس و سفیر روسیه در تهران در محل سفارت روسیه منتشر شد که در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، عکس یادگاری گرفته بودند. این موضوع سبب واکنش بیشتر مقامات سیاسی کشور از جمله وزیر امور خارجه و رییس مجلس شورای اسلامی شد. برخی از توئیت‌های نمایندگان را در واکنش به این اقدام را میخوانید.

علی خضریان، نماینده تهران در توئیتی نوشت:

‏«تصویرسازی ناقص از کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ که نماد نقض حاکمیت ‎ایران و جنایات تاریخی آمریکا، شوروی و انگلیس علیه ایرانیان بود؛ سندی بر تغییر موازنه قدرت به نفع ‎جمهوری اسلامی است. توسل سفرای روسیه و انگلیس به خاطره‌بازی، تنها لحظه‌ای مستی برای فراموشی ورشکستگی سیاسی امروز است.»

الهام آزاد، نماینده مردم نایین، خور و بیابانک نوشت:

«سفیران شرقی و غربی باید به خوبی بخاطر داشته باشند در دورانی که دوقطبی شرق و غرب در دنیا حاکم بود نتوانستند ایران عزیز را به استعمار خویش درآورند بماند که الان نه قطب شرقی مانده و نه غربی، ولی ایران مستحکم ،مستقل و پابرجاست.»

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان نوشت:

«‏‎سفیری که آداب دیپلماتیک نمی‌داند عنصر نامطلوب است و تکلیف او روشن. سال های سال است ما اثبات کرده‌ایم شرق و هم غربِ دچار توهم را می توان تحقیر کرد. یادتان باشد ‎اینجا ایران است.»

مهدی سعادتی بیشه‌سری، نماینده بابل نوشت:

«‏فراموش نکرده‌ایم سخن حضرت روح‌الله را که فرمود: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هردو بدتر است. نه ‎انگلیس بریتانیاست و نه ‎روسیه اتحاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ایران عصر پهلوی است. دورانی که در خاطر دارید مدت هاست سپری شده، از تاریخ عبرت بگیرید.»

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران نوشت:

«‏وزارت خارجه به وظیفه اش عمل کند. اما در پاسخ به "خاطره بازی" بزدلانه روس و انگلیس، باید با خدمت به مردم "خاطره سازی" کرد. جبهه نیروهای انقلاب اکنون مجلس، دولت و شوراهای شهر را در اختیار دارد. اگر هرکدام از ما در پازل تفرقه و عدم انسجام حرکت کنیم، خارجی‌ها طمع خاطره سازی خواهند داشت.»

علیرضا عباسی، نماینده کرج نوشت:

«‏سریعاً باید سفرای انگلیس و روسیه بابت این کار ناپسند عذرخواهی کنند. البته باید بدانند این خاک برای استقلال خود خون‌های زیادی داده است، بنابراین غیرت و استقلال مردم ایران را آزمایش نکنید، به ضررتان تمام می‌شود.»

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار نوشت:

«‏دلقک‌هایی که در لباس دیپلمات، خاکِ ایران را با استیجِ استندآپ کمدی اشتباه گرفته و به ملت شریف ایران توهین کردند باید بدانند این گستاخی می تواند به قیمت خالی شدن دو صندلی دیگر منتج شود!.»

حسن شجاعی، نماینده ابهر نوشت:

«‏اگر وزارت امور خارجه پاسخ مناسبی به این متوهمین ندهد، به کمیسیون اصل نود احضارشان خواهیم کرد. استکبار سرنوشتی جز سرنگونی ندارد.»

مصطفی نخعی، نماینده نهبندان نوشت:

«‏حضور در ایران بعد از انقلاب همواره آرزوی امریکایی‌ها بوده و صندلی خالی آنان در عکس یادگاری سفرای روس و انگلیس، می‌بایست عبرتی برای همه کشورهای استعمارگر باشد.»
عذرخواهی رسمی در مقابل این اقدام سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک حداقل انتظار است./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار