معاون وزیر:

حضور اعضای هیأت علمی و هم‌اندیشی با کارشناسان و معلمان تقویت شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور در دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری نسبت به تقویت فرآیند عملیاتی  برنامه این دفتر تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
حضور اعضای هیأت علمی و هم‌اندیشی با کارشناسان و معلمان تقویت شود

به گزارش روابط و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی درابتدای این جلسه با اشاره به انتصاب معصومه نجفی پازوکی به عنوان سرپرست دفتر تالیف کتاب های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری گفت: بنده ایشان را برای این سمت کاملاً شایسته می‌دانم و از اینکه پذیرفتند در این مرحله از کار همکار ما باشند صمیمانه تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تقدیر از همکاری حسین سوزنچی در ایام تصدی این پست افزود: خانم دکتر نجفی پازوکی معاون دفتر بودند و در طول چند سال اخیر، صداقت، تعهد و دلسوزی خودشان را نشان دادند بنابراین بنده پس از بررسی، تصمیم گرفتم این مسوولیت به ایشان سپرده شود. ایشان فردی به معنای واقعی کلمه دلسوز، متعهد به کار و سازگار با واقعیت‌ها هستند. ما قاعدتاً نباید با هر واقعیتی سازگار شویم ولی واقعیت‌های اداری و مدیریتی از جنسی هستند که انسان‌ها نباید با آن‌ها بجنگند بلکه باید آن‌ها را بشناسند و همگام با آن‌ها پیش برود.

معاون وزیرآموزش و پرورش اظهارداشت: خانم دکتر نجفی با توجه به تجربیات‌شان، مسائلی را در سازمان می‌دانند، ضرورت‌هایی را در دفتر می‌شناسند که مطلع است کارهای عقب مانده‌ای وجود دارد و بنده را مدام متأثر می‌کرد.

نجفی پازوکی: با حمایت رئیس سازمان از عهده کارها برمی‌آییم

سپس معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری ضمن تشکر از اعتماد ریاست سازمان و زحمات دکتر سوزنچی در ایام مسوولیت خود در این دفتر بیان کرد: از حمایت‌های ریاست سازمان، معاونین و مدیران سپاسگزارم. قطعاً با حمایت شما بزرگواران و تمام اعضای دفتر می‌توانیم از عهده‌ کارها برآییم.

وی در ادامه به معرفی سرفصل برنامه‌های دفتر تحت سرپرستی خود پرداخت و گفت: برنامه درسی ویژه کووید 19 از کارهایی است که باید با جدیت شروع به تولید آن کنیم. اهمیت این موضوع باعث شده که من در دو روز اخیر روی این قضیه بسیار متمرکز شوم. جلسه‌ای به همراه آقای دکترمحبی و آقای دکتر مظاهری تشکیل دادیم و یک مسیر برای برنامه درسی کووید 19 شکل گرفت. مسیر به این صورت است که ما بخش اول را با محیط و سناریوهای مختلفی که برای این برنامه وجود دارد شروع کنیم و در بخش دوم وارد بحث تدوین نقشه محتوایی شویم و در مورد انتظاراتی که از محتوا وجود دارد صحبت کنیم.

این مقام مسئول افزود: برای بررسی کارهای مربوط به برنامه ویژه کووید 19 یک گروه مرکزی تشکیل شده و ان‌شاءالله با کمک خدا و همکاران امید داریم که بتوانیم این برنامه را تا هفته اول شهریور به یک نتیجه برسانیم.

نجفی پازوکی به اهمیت بحث رمزینه‌های سریع پاسخ اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که به بحث رمزینه‌ها سرعت ببخشیم و کار را جلو ببریم و تمرکزمان را تا ابتدای مهرماه روی بحث رمزینه‌ها و برنامه ویژه متناسب با شرایط کرونا بگذاریم.

سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری گفت: یکی دیگر از کارهایی که مهم است به آن توجه شود اصلاح برنامه حوزه‌ها بر اساس نتایج اعتباربخشی است. پس از اصلاح این برنامه‌ ان‌شاءالله به سمت مکمل برنامه حوزه‌ها خواهیم رفت.

نجفی پازوکی اظهار داشت: مسئله‌ای که من مدتی است روی آن فکر و کار کرده‌ام بحث تولید برنامه دوره اول ابتدایی است. اگربخواهیم با نگاه تلفیقی پیش برویم باید با دقت و با یک روش علمی و با ورود جدی آقای دکتر ملکی و آقای دکتر محبی در این مسیر پیش برویم و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری اول ابتدایی را انجام دهیم. موضوع دیگر نیز پیگیری برنامه‌های مصوب دفتر از جمله بحث پژوهش‌هاست که باید در کنار سایر برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

توصیه‌های رئیس سازمان به سرپرست دفتر تألیف

در بخش پایانی جلسه، حسن ملکی خاطر نشان کرد: از خانم دکتر نجفی انتظار دارم برنامه‌های مصوب دفتر را به عنوان یک سند تلقی کنند و همیشه روی میزشان باشد و در پایان شهریور که دومین نشست گزارش پیشرفت برنامه‌ها است به ارائه گزارش بپردازند.

وی افزود: از سرپرست دفتر تألیف دفتر می‌خواهم از اعضای متفکر و اندیشمند این دفتر استفاده کنند البته نحوه استفاده را به خود ایشان واگذار می‌کنم. ما در یک سال اخیر به دلیل گرفتاری‌های متعدد، از اعضای هیأت علمی سازمان، مخصوصاً در دفتر تألیف، بهره‌مندی درستی نکردیم. به هم‌اندیشی با کارشناسان دفتر نیز تأکید می‌کنم اما تصمیم‌گیری شما باید قاطع باشد که انتظار دارم به این موضوع توجه کنید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: توصیه دیگر بنده، شناسایی افراد ذیصلاح خارج از سازمان پژوهش و تشکیل کارگروه‌های موازی برای انجام برخی از کارهاست. شما باید یک بانک اطلاعاتی در دفترتان داشته باشید. حقیقتاً در آموزش و پرورش معلمان قوی‌ای وجود دارند که ما باید آن‌ها را بشناسیم و در بانک اطلاعاتی‌مان ثبت کنیم. بنده بارها به این موضوع تأکید کرده ام. الآن نیز عرض می‌کنم که شما نمی توانید همه کارها را از طریق کارشناسان دفتر پیش ببرید بنابراین به تشکیل کارگروه‌های موازی برای پیشبرد امور تأکید می‌کنم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مورد دیگر، تفکر در خصوص غنی‌سازی کتاب‌های درسی برای چند سالی است که کتاب‌های درسی هنوز عمر دارند. کار اولی که در این زمینه انجام دادیم این بود که معارف انقلاب را وارد کردیم. کار دوم وارد کردن رمزینه‌های سریع پاسخ است که در حال انجام است. معتقدم که حداقل یک کار باید انجام دهید و آن کار تقویت بُعد کاربردی کتب درسی و وارد کردن علم نافع به کتاب‌هاست زیرا معتقدم که بُعد کاربردی کتاب‌های درسی ما ضعیف است.

ملکی در پایان گفت: از خانم دکتر نجفی تقاضا دارم که به عنوان مدیرکل تام و تمام وارد صحنه شوند و نه بنده، نه آقای دکترمحبی و نه سایر مدیران نمی‌توانند جایگزین ایشان در سمت مدیرکل دفتر تألیف باشند.

در این نشست علی محبی قائم مقام رئیس سازمان، سید سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست، علی اکبر روشندل از همکاران دفتر تألیف نیز حضور داشتند؛ برخی از برنامه های دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری طی این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار