حسین رضازاده در گفت‌وگو با پانا

آینده وزنه‌برداری ایران ناامیدکننده است؛ المپیک ۲۰۲۴ به مشکل می‌خوریم

زوایای پنهان سهمیه سهراب مرادی باید مشخص شود

تهران (پانا) - رکورددار سابق وزنه‌برداری جهان خواهان بررسی و شفاف‌سازی علت عدم اعزام سهراب مرادی و کیانوش رستمی به المپیک توکیو شد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آینده وزنه‌برداری ایران ناامیدکننده است؛  المپیک ۲۰۲۴ به مشکل می‌خوریم

اگرچه پدیده شوم دوپینگ وزنه‌برداری ایران را با چالش روبه‌رو کرد و به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌برداران در سال‌های گذشته، تنها دو سهمیه وزنه‌برداری در بخش مردان نصیب ایران شد. اما برای کسب همین دو سهمیه، وزنه‌برداران برای رسیدن به آوردگاه توکیو راه پر فراز و نشیبی را طی کردند؛ طبق قانون فدراسیون جهانی هر وزنه‌بردار باید ۶ میدان گزینشی المپیک را از سر می‌گذراند، پس از پایان این مسابقات گزینشی، شوک دومی که به وزنه‌برداری ایران وارد شد، عدم حضور سهراب مرادی و کیانوش رستمی در المپیک شوک بزرگ به کاروان المپیکی ایران بود. دو نابغه وزنه‌برداری ایران در حالی پشت خط المپیک توکیو ماندند که شانس زیادی برای کسب مدال داشتند.

در نهایت با اعلام فدراسیون وزنه‌برداری علی هاشمی و علی داوودی راهی المپیک‌توکیو‌شدند؛ علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و علی داوودی در دسته فوق سنگین در المپیک حاضر شدند که حاصل کار آنها یک مدال نقره المپیک از سوی علی داوودی بود.علی هاشمی هم که در میدان المپیک اوت کرد. پس از مدال‌آوری داوودی در المپیک توکیو صحبت‌هایی در مورد معامله شدن سهمیه سهراب مرادی مطرح شد. عملکرد وزنه‌برداران المپیکی در دسته ۹۶ کیلوگرم نکته مبهم این موضوع بود. وزنه‌بردار قطری در شرایطی توانست مدال طلای این دسته را از آن خود کند که به لحاظ رکوردی ۱۴ کیلوگرم کمتر از سهراب مرادی وزنه زده بود. همچنین حضور وزنه‌بردار چین تایپه که به لحاظ رنکینگی دو پله از سهراب مرادی پایین‌تر بود زوایای مبهم این موضوع را تشدید کرد.

حسین رضازاده در گفت‌وگو با پانا در واکنش به موضوع معامله شدن سهمیه سهراب مرادی گفت: « این موضوع ابهامات زیادی دارد و با صحبت‌های مطرح شده سوالات زیادی هم به وجود آورده است. به نظرم باید سهراب و کیانوش پیگیر این موضوع از طریق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باشند. فدراسیون وزنه‌برداری هم توضیحات خود را ارائه دهد تا دلیل عدم حضور آن‌ها در المپیک مشخص شود‌.»

وی تاکید کرد: « این دو وزنه‌بردار شانس بالایی برای کسب مدال طلا داشتند و در صورت حضور قطعا به مدال می‌رسیدند، متاسفانه اسم کیانوش رستمی برای مسابقات گزینشی سوئیس دیر اعلام شد و او این رقابت‌ها را از دست داد. برای سهراب مرادی هم که این مسائل پیش آمد به هر حال باید همه موارد بررسی شود.»

رئیس اسبق وزنه‌برداری ایران کسب مدال نقره علی داوودی را در المپیک توکیو یک موفقیت خواند و در این باره عنوان کرد: « علی داوودی زحمت زیادی کشید؛ البته حریف جدی او تالاخازده بود. اگرچه توانست به عنوان دومی برسد که در این سن افتخار بزرگی است اما باید از حالا به بعد بیشتر تلاش کند تا حداقل به رکوردهای تالاخازده نزدیک شود. »

رضازاده وضعیت آینده وزنه‌برداری ایران را ناامیدکننده خواند و گفت: « متاسفانه با شرایطی که در حال حاضر در وزنه‌برداری ایران وجود دارد، من خیلی امیدوار نیستم. در رده‌های پایه سرمایه‌گذاری درستی انجام نشد و استعدادیابی خوبی هم اتفاق نیفتاد. »

وی ادامه داد: « در نهایت ما وزنه‌برداران زیادی که به لحاظ رکوردی شرایط خوبی داشته باشند در اختیار نداریم. رشته وزنه‌برداری رکوردی است و به خوبی مشخص است کدام وزنه‌بردار با چه رکوردی می‌تواند در مسابقات پیش‌رو حرف برای گفتن داشته باشد.در حال حاضر مسابقات جهانی تقریبا یک ماه دیگر برگزار می‌شود و در این مسابقات همه وزنه‌برداران حضور دارند و واقعا رقابت با آن‌ها سخت خواهد بود. با این حال امیدوارم وضعیت بهتر شود وگرنه با این شرایط در المپیک ۲۰۲۴ هم به مشکل خواهیم خورد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار