همه دلایل ریزش نرخ طلا

تهران (پانا) - طلا در یک ماه گذشته ریزش قیمت خیره کننده ای را به ثبت رساند؛ طبق براوردهای صورت گرفته قیمت این فلز گران بها در یک ماه اخیر نزدیک به صد دلار کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۲۰۶۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
همه دلایل ریزش نرخ طلا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درست در مرداد ماه سال گذشته بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی از مرز ۲ هزار دلار نیز گذر کرد؛ تداوم افت ارزش دلار در آن ماه ها و نگرانی‌های ناشی از بحران کرونا و آینده مبهم اقتصاد توجه سرمایه گذاران را بیش از هر موقع دیگری به این فلز گران بها جلب کرد و جهش قیمت آن را موجب شد.

حال اما با گذشت نزدیک به یک سال از عبور قیمت طلا از مرز دو هزار دلاری ۳۱۰ دلار از قیمت این فلز زرد کاسته شده است و این فلز گران بها در حال حاضر به قیمت هزار و ۷۴۷ دلار و ۱۵ سنت رسیده است و با وجود آنکه در ۲۴ ساعت گذشته سبزپوش بوده است، در ماه گذشته افت قیمت ۸۸ دلاری را تجربه کرده است.

کارشناسان بر این باورند که افت قیمت طلا به زیرمرز روانی هزار و ۷۵۰ دلار سرمایه گذاران را برای فروش بیشتر این فلز زرد تشویق کرده و در ساعات اخیر ریزش های بیشتر آن را رقم زده است و از طرف دیگر چشم انداز مبهم سیاست های پولی فدرال رزرو نیز در افت قیمت ها در بازار جهانی این فلز زرد بیشترین تاثیر را داشته است و سرمایه گذاران بیش از هر اتفاق دیگری چشم انتظار تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند.

چشم انداز قیمت طلا

با وجود ریزش های اخیر قیمت طلا اما کارشناسان بر این باورند که این فلز زرد دوباره خود را احیا خواهد کرد و در این بین نقش چین را نیز به عنوان دومین غول اقتصادی در تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی نباید نادیده گرفت؛ کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند که رشد نرخ تورم در چین به بهبود قیمت ها در بازار طلا جهانی کمک خواهد کرد.

نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به آوریل به مثبت ۰.۹ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴۵ درصد بیشتر از تورم ماه قبل از آن و ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۴.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین تورم ثبت شده ۱۰ ماه منتهی به آوریل در چین بوده است و با وجود آنکه نرخ تورم این کشور در ماه های اخیر کاهش یافته است اما کماکان بالاتر از نرخ پیش بینی شده است.

از طرف دیگر به گفته کارشناسان بازارهای مالی لایحه ۱ تریلیون دلاری بهسازی زیرساخت ها نیز منجر به حمایت بیشتر از فلز زرد خواهد شد که رشد قیمت آن را رقم خواهد زد؛ این لایحه دوهزار و ۷۰۰ صفحه ای به نام « قانون سرمایه گذاری زیربنایی و مشاغل » نامیده می شود و از محل تصویب این طرح یک تریلیون دلاری قرار است تا سرمایه گذاری هایی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد دلار در زمینه جاده ها و پل ها، ۳۹ میلیار دلار در امور حمل و نقل عمومی، ۶۶ میلیار دلار در زمینه خط آهن، ۵۵ میلیارد دلار در امور آب و فاضلاب هزینه شوند، همچنین میلیاردها دلار نیز برای بنادر ، فرودگاه ها و نیروگاه های برق، و بهبود پهنای باند اینترنت در نظر گرفته شده است.

پیش از این و در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ دولت بایدن طرح بلند پروازنه بیش از دو تریلیون دلاری در زمینه امور زیرساختی در آمریکا را ارائه داده بود ، این مساله با مخالفت حزب جمهوریخواه روبرو شد و تا ماه آوریل با وجود تعیین ضرب الاجل از سوی بایدن به درازا کشید؛ حزب جمهوریخواه خواهان کاهش این هزینه و همچنین برخی تغییرات در مسائل زیربنایی موجود دراین طرح شده بود.

گفتنی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی در ۵ سال گذشته رشد ۳۷۴ دلاری را تجربه کرده است و رشد قیمت این فلز گران بها در ۲۰ سال اخیر نیز به هزار و ۴۴۲ دلار می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار