رضا کچوئیان مطرح کرد
دانشگاه فرهنگیان مدلی سرآمد و موفق در باشگاه دانشگاههای علوم تربیتی
تهران (پانا) - دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، گفت با توجه به ورود دانشگاه فرهنگیان به دهه دوم در سال 1401 سرآمدی این دانشگاه در باشگاه دانشگاههای علوم تربیتی کشور مشروط به تحقق مرجعیت علمی در حوزه علوم تربیتی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان در جلسه هم اندیشی با مسؤولان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان، ضمن قدردانی از اقدام و تلاش کارکنان این دانشگاه در دوران سخت کرونا حضور میدانی در مراکز و پردیس های استانی را خصوصا در شرایط حاضر عاملی مهم در راستای درک بیش از پیش تلاش ها و اقدامات انجام شده و لمس مشکلات از نزدیک برای پیگیری موثر دانست.
کچوئیان، راه اندازی و آغاز به کار موزه تربیت معلم استان، احیا و احصای زمین ۶۶ هکتاری جنب دانشگاه به منظور احداث پردیس های دختران و پسران در استان، فعالیت برای اجرای پروژه های زیربنایی، نظیر فاضلاب شهری، تعمیر اساسی سالن های غذاخوری و تاسیسات سراها و همچنین جذب منابع از دیگر سازمان های استان را موفقیتی بزرگ و ستودنی برای دانشگاه فرهنگیان استان سمنان برشمرد.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر اقدامات اثرگذار انجام شده، اندیشه و توجه بیش از پیش به عوامل مهمی چون اعضای هیات علمی دانشگاه، فضا، کیفیت و تعامل حداکثری با مجموعه به منظور پیشبرد اهداف مد نظر را از جمله مسائل ضروری برای ورود به دهه دوم تاسیس دانشگاه فرهنگیان و ارائه خدمات این دانشگاه به ویژه در سال جاری عنوان کرد.
این مقام مسؤول، با تاکید بر غافل نشدن از ماموریت ها و هدف های اساسی دانشگاه و تمدن سازی با تربیت معلمان کارا و اثربخش، تصریح کرد: معلم مهمترین عنصر فرآیند تعلیم و تربیت است. ارتقای وضع موجود در راستای فعالیت برای ارائه آموزش ها و افزایش سطح کیفیت تدریس در مراکز و پردیس های سراسر کشور، لازم و ضروری است.
کچوئیان، نظام یادگیری موثر را تبیین کننده ارتباط انسان با خود، خلق و خدا ذکر و با معرفی معلمان به عنوان نقطه عزیمت تمدن سازی و توسعه جامعه اظهار داشت: نظام یادگیری در کشور از اهم موارد است. هیچ تحولی در جامعه اتفاق نمی افتد، مگر متکی به نظام یادگیری موثر باشد. بنابراین توجه به موقع به معلم، توسعه نظام یادگیری کشور را تسریع می کند.
وی، میزان موفقیت در خصوص تربیت معلمان کیفی با صلاحیت و همچنین میزان تفاوت معلمان امسال با سال گذشته، قبل از دوران کرونا و حین کرونا را از جمله سؤالات اساسی برشمرد و خطاب به مسؤولان دانشگاه استان سمنان گفت: یادگیری باید هدفدار باشد.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر اطلاع رسانی به هنگام، ورود و اثرگذاری به موقع برای اصلاح امور را از جمله وظایف اصلی و کلیدی مسؤولان دانشگاه اعلام و تاکید کرد: پایش مستمر همراه با در اختیار داشتن شاخص ها و فرایندهای معتبر، یک ضرورت است. فاصله گرفتن از ارزشیابی هم، دور شدن از بهبود و فراموشی مسؤولیت را به دنبال دارد.
دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، مدیریت منابع انسانی در سیستم را از وظایف خطیر مسؤولان دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید اهل دل بود و با گوش شنوا پاسخگوی مراجعه کنندگان بود.
کچوئیان، اهمیت به دغدغه معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستان و خرید خدمات آموزشی را که برخی دارای سوابقی طولانی مدت در سیستم آموزشی کشور هستند لازم و ضروری خواند و افزود: انتظار ما این است که با همکاری و همفکری و برخورد مناسب در صدد حل مشکلات اساسی و زیربنایی افراد برای یک بار و همیشه بود.
این مقام مسؤول، دایره مسؤولیت را آگاهی دانست و با تاکید بر راحت گذر نکردن از کنار مسائل و مشکلات، تصریح کرد: باید با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کرد. تلاش در مسئولیت، به افراد، سازمان و جامعه کمک میکند شاهد تاثیری مثبت برای پیشرفت امور در کشور بود. صرف نبود بودجه نباید نسبت به حل مسائل بی توجه بود.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، مذاکره و تفاهم مشترک دور از بهانه جویی و حذر کردن از حل مشکلات را از شاخصه های مهم فرد مسؤولیت پذیر برشمرد و خاطر نشان کرد: باید با هم و در کنار یک دیگر برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف تکمیل شد.
وی، با تاکید بر جدی گرفتن متغیرهای قابل کنترل در دانشگاه اظهار داشت: با توجه به ورود دانشگاه فرهنگیان به دهه دوم در سال ۱۴۰۱ سرآمدی این دانشگاه در باشگاه دانشگاه های علوم تربیتی کشور مشروط به تحقق مرجعیت علمی در حوزه علوم تربیتی است. مرجعیت علمی هم محقق نمی شود مگر این که به توانمندسازی مستمر و یادگیری مادام العمر به منظور دستیابی به تحول و بالندگی پایبند بود.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، تحرک درون زای فرایند تربیت معلم و تعالی آن و همچنین آشتی با حوزه پژوهش را از دیگر عوامل مهم برای تحقق مرجعیت علمی در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد و گفت: آموزش بدون پژوهش، مصادف با توقف در زندگی است.
دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، در پایان احساس مسؤولیت تربیت چند ساحتی و شکستن یخ تکرار با برخورداری از دانش روز را گامی مهم و اساسی برای تبدیل دانشگاه جامع فرهنگیان به دانشگاهی کارآفرین ذکر کرد.
گفتنی است: کچوئیان، در پایان سفر یک روزه خود به استان سمنان، از ساختمان مدیریت دانشگاه فرهنگیان استان و همچنین پردیس های شهید رجایی و الزهرا (س) بازدید کرد.
ارسال دیدگاه