پروژه میلیون دلاری طراحی213 دست کیمونو که از المپیک جا ماند

تهران (پانا) - پروژه بلندپروازانه طراحی ۲۱۳ دست کیمونو و اوبی (لباس سنتی ژاپنی‌ها و کمربند همراه آن) به تعداد کشورهای شرکت‌کننده در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پس از شش سال همزمان با آغاز بازی‌ها به پایان رسید.

کد مطلب: ۱۲۰۴۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
پروژه میلیون دلاری طراحی213 دست کیمونو که از المپیک جا ماند

به گزارش هنرآنلاین، «پروژه کیمونو» ایده شرکت ژاپنی «تصویر یک دنیا» به ریاست یوشیماسا تاکاکورا، طراح و هنرمند ژاپنی است که ماه اوت سال 2014 کلید خورد و قرار بود تابستان گذشته به پایان برسد اما به دلیل شیوع کرونا و تاخیر در برگزاری بازی‌های المپیک، به تابستان 2021 موکول و با شعار «هماهنگی و یکپارچگی» رونمایی شد.

هر دست لباس در این پروژه با الهام گرفتن از سنت‌ها و فرهنگ 213 کشور شرکت‌کننده در المپیک توکیو طراحی و اجرا شده و به رسم ژاپنی‌ها دو تکه است؛ یک تکه لباس سنتی و قدیمی مردمان سرزمین آفتاب تابان یعنی کیمونو و تکه دیگر یک قطعه پارچه که به آن اوبی یا ساشی به معنی کمربند پهن می‌گویند. برای به نتیجه رساندن هر دست کیمونو و اوبی ویژه یک کشور 20 هزار دلار هزینه شده است.

گرچه امسال 205 کشور در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کرده‌اند اما برای کره شمالی پیش از انصراف از حضور در بازی‌ها هم یک لباس کیمونو و کمربند پهن طراحی شده است. ضمن اینکه هر کدام از کشورهای زیرمجموعه بریتانیا شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم یک دست لباس ویژه خود در پروژه کیمونو دارند. کشور جزیره‌ای نیووی و شهر واتیکان هم که کمیته المپیک مستقل ندارند، از حاضران در پروژه کیمونو هستند.

با اینکه ابتدا قرار بود کیمونوها در جریان بازی‌های المپیک توکیو به نمایش عمومی درآیند اما گسترده‌تر شدن فراگیری ویروس کرونا این برنامه را به هم زد. حالا سازمان‌دهندگان پروژه کیمونو می‌خواهند این 213 دست لباس سنتی را در اکسپو 2025 به نمایش بگذارند که چهار سال دیگر در شهر اوزاکا برگزار می‌شود. ارزش هر دست لباس با کمربند پهن رقمی در حدود 18 تا 20 هزار دلار است.

تقریبا تمام کیمونوها را هنرمندان و طراحان ژاپنی با الهام گرفتن از ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی هر کشور و سرزمین طراحی کرده‌اند و کار بافتن و دوختن پارچه‌ها یک و نیم تا دو سال زمان برده است. در این میان، کیمونو و اوبی فلسطین کار گروهی از آوارگان و پناهجویان فلسطینی است که اشغالگران صهیونیست آنها را از خانه و کاشانه خود رانده‌اند.

طرح کیمونو ایران برگرفته از سیمرغ است؛ پرنده افسانه‌ای و اسطوره‌ای فرهنگ ایرانی که نوع بلورین آن را در جشنواره فیلم فجر به برگزیدگان جایزه می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار