در نشست هم اندیشی کمیته علمی آموزشی منطقه ۳ مطرح شد:

رسانه‌ها بستری برای اشاعه فکر و اندیشه و آوردگاهی برای توسعه علم و دانش هستند

تهران ( پانا) - مشاور و عضو فعال کانون همبستگی جوانان در نشست هم‌اندیشی کمیته علمی و آموزشی منطقه ۳ تهران با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در این برهه زمانی، بر آگاه‌سازی از خطرات و امکانات فضای مجازی و برنامه‌ریزی آموزشی، فرهنگی و روانی جهت ایجاد بهداشت روانی دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
رسانه‌ها بستری برای اشاعه فکر و اندیشه و آوردگاهی برای توسعه علم و دانش هستند

نشست هم‌اندیشی کمیته علمی و آموزشی منطقه ۳ شهر تهران به محوریت رسانه با حضور محمد احمدی؛ روزنامه نگار و عضو فعال کانون همبستگی جوانان به عنوان سخنگو، آرمیتا رزاقیان، رئیس مجلس دانش آموزی منطقه، پارمیدا کریمی؛ رئیس کمیته علمی و آموزشی منطقه، زهرا رضایی؛ منشی کمیته علمی و آموزشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد احمدی با اشاره به اهمیت رسانه به بررسی رسانه ها پرداخت و گفت: رسانه های اجتماعی امروزه فقط در قالب کتاب و مطبوعات نیستند، تلفن همراه و فضای مجازی بیش از این جوانان را تحت پوشش خود قرار داده است. امروزه به کمک خطوط اینترنتی پر سرعت، استفاده از وب سایت ها و میکرو بلاگ ها، فضای مجازی را به پدیده ای فراگیر تبدیل کرده‌است.

مشاور و عضو فعال کانون همبستگی جوانان در راستای بررسی خطرات رسانه و لزوم محتواسازی در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای بیان کرد: با توجه به گفت وگو محور بودن رسانه های اجتماعی، کاربران اینترنتی آسیب پذیر تر می شوند. بی شک برخی از اتفاقات منفی جامعه ریشه در رسانه های اجتماعی دارد. کاربران فضای مجازی که اغلب جوانان هستند بیش از پیش در معرض آسیب پذیری در مقابل این جریان های منفی اجتماعی قرار گرفته‌اند و توجه به همین مطلب سبب می‌شود تا در جامعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی آموزش داده شود.

وی در ادامه افزود: رسانه‌ها بستری برای اشاعه فکر و اندیشه و سرگرمی و همچنین آوردگاهی برای توسعه علم و دانش هستند. بنابراین نتیجه‌های مثبت و منفی خواهد داشت. آموزش و پرورش، نقش اساسی در آموزش سواد رسانه ای دارد. در این برهه که ویروس کرونا حدود دو سال است گریبانگیر جامعه ما شده، لازم است که رسانه در زمینه های آموزشی، فرهنگی و روانی برنامه هایی طراحی کند تا بار این کنش کمتر شود.

احمدی با ذکر اهمیت بهداشت روان دانش آموزان و اشاره به خطرات و امکانات فضای مجازی برای سلامت روان دانش آموزان گفت: مسئولین در رابطه با بهداشت و روان دانش آموزان برنامه های فشرده تری قرار دهند. بهداشت روان موضوعی فراتر از فقدان یا نبودن بیماری روانی است. ابعاد بهداشت روان باید در مدارس و خانواده ها مورد توجه قرار گیرد. دانش آموزان در این برهه که مدارس تعطیل است نیاز مبرم به آموزش مجازی از طریق صدا و سیما و رسانه ها دارند که از لحاظ روحی و روانی مورد مطالعه قرار گیرند. تعامل و توانایی شناخت حل مشکلات و استرس زندگی، داشتن رفاه و آرامش ذهنی، نگرانی در مورد سلامت روان را کاهش می دهد.

وی در خصوص نبودن الگوهای فرهیخته برای جوان و نوجوان متذکر شد: جهت پیشبرد الگوهای اسلامی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید تلاش بیشتری صورت گیرد. فرهنگ عمومی به قشر خاصی تعلق ندارد و عمدتا متعلق به عموم مردم دانسته می شود. وجود الگوهای فرهیخته در جامعه می تواند تعیین کننده خیلی از فرهنگ ها باشد که جنبه مثبت دارد. جوانان امروز با دیدن مشکلات و مسائل کشور نسبت به تقلید از فرهیختگان بی توجه شده اند که با مدیریت اجتماعی این بحران را می توان به جهت مثبت سوق داد.

احمدی در نهایت راهکار خود در رابطه با حل مشکلات و موضوعات روز نوجوانان را استفاده از رسانه دانست و گفت: مشکلات جامعه امروز که بیشتر مربوط به جوانان است، نیازمند الگوی اسلامی و ایرانی است که می تواند ناهنجار های اجتماعی را کم رنگ تر کند. بخش اقتصاد و فرهنگ، مشکلات جوانان علاوه بر بازسازی ساختاری به الگوهای ایرانی عالم نیاز دارد. حرکت جامعه از رفتار افراد شکل می گیرد و بدون هنجارهای درست حرکت جامعه پیش نمی‌رود. گاهی هنجارهای رفتاری نادرست بیشتر دیده می‌شود، که الگوها و افراد فرهیخته با مدیریت اجتماعی می توانند در ظهور و شیوع هنجارهای درست نقش آفرین باشند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار