حسینی خبر داد
تأمین تجهیزات تربیتبدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه در سال جاری
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نشست کمیته برنامهریزی سازمان با موضوع بررسی برنامههای حوزه پرورشی، فرهنگی و تربیتبدنی سازمان در سال 1400 از تدوین 16 برنامه با 38 فعالیت در حوزه پرورشی و فرهنگی و 12 برنامه با 32 فعالیت در حوزه تربیتبدنی خبر داد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با اعلام این خبر گفت: از مجموعه فعالیتهای تدوین شده در حوزه پرورشی و فرهنگی ۱۷ فعالیت استمراری و تثبیتی، ۱۸ فعالیت نوآورانه و تأسیسی و ۳ فعالیت تعدیلی و تکمیلی است. همچنین از مجموعه فعالیت تدوین شده در حوزه تربیتبدنی، یک فعالیت استمراری و تثبیتی، ۱۹ فعالیت نوآورانه و تأسیسی و ۱۲ فعالیت تعدیلی و تکمیلی است.
حسینی با بیان اینکه تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی دو موضوع مهم در حوزه آموزشوپرورش است، اظهار کرد: تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی از نیازهای اساسی دانشآموزان استثنایی است و این دو فعالیت اساس و پایه بقیه فعالیتهای نظام تعلیموتربیت است. گسترش فعالیتهای تربیتبدنی و پرورشی باید منجر به کیفیتبخشی به ارکان اصلی نظام تعلیموتربیت شود.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری دو بسته تحولی "جشنواره نشاط و بازیهای بومی محلی" و بسته تحولی "شاهد پژوهی" در حوزه تربیتبدنی و فعالیتهای پرورشی در آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی میشود، اظهار کرد: یکی از محورهای برنامهها و فعالیتهای تدوینی سال جاری حوزه پرورشی و تربیتبدنی در سال ۱۴۰۰ جریانسازی مدرسهای در قالب پویشها است که از جمله این فعالیتها و برنامهها میتوان به مسابقات قرآن، عترت و نماز، جشنواره هنرهای آوایی، جشنواره لالههای روشن، پویش عاشورایان، مسابقات ورزشی و جشنواره نشاط اشاره کرد.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، شاخص تعلق دانشآموزان به مدرسه پایین است و جریانسازی مدرسهای در قالب پویشها میتواند موجب افزایش تعلق به مدرسه شود. معلم باکیفیت عنصر اساسی تحول در نظام تعلیموتربیت است و با همین رویکرد دومین محور برنامههای تدوین شده حوزه تربیتبدنی و پرورشی توانمندسازی نیروی انسانی است.
حسینی محور سوم برنامهها را مشارکت محوری، خانواده مبنایی، هویتسازی و اجتماعی سازی دانشآموزان دانست و گفت: با این رویکرد برنامهها و فعالیتهایی نظیر مجلس دانشآموزی، هر دانشآموز حداقل یک نقش و یک تشکل، هر مدرسه یک سرود، طرح مدام، پویش سراسری ترنم دانایی و کتابخوانی خانوادگی طراحی شده است. تولید و مناسبسازی محتوای فرهنگی، هنری و ورزشی محور چهارم برنامههای این حوزه است و باید اهتمام ویژهای به این بخش داشت.
معاون وزیر محور پنجم برنامهها و فعالیتها را پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: محور ششم برنامهها توسعه و تجهیز رشتههای ورزشی و مراکز خاص است که گسترش اتاقهای بازی و سالنهای ورزشی درون و برون مدرسهای از جمله فعالیتهای تدوین شده در این محور است.
وی افزود: در حال حاضر ۴۹ سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور داریم و ۲۸ سالن نیز در حال ساخت است همچنین تاکنون ۹ سالن ورزشی درون مدرسهای نیز ساخته شده است. تأمین تجهیزات تربیتبدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توانافزایی نیز در سال جاری با جدیت پیگیری خواهد شد.
ارسال دیدگاه