فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی»

تهران (پانا) - نخستین دوره فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» به همّت فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۳۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی»

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب­‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از بسترهای مناسب، کارآمد و بهینه برای طراحی و تدوین الگوها و مدل­های پیشگیری، بهبود و کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور، استفاده از رویکردهای خلاقانه و ایده پردازی­ های جدید متناسب با شرایط خاص مسئله و معضل از یکسو و امکان­ها و راه­حل­های رفع آن از سوی دیگر است. امروزه با توجه به روند فزاینده آمارها در حوزه آسیب­های اجتماعی مختلف و نیز پیچیده شدن وضعیت آسیب­ ها به نحوی که دیگر به عنوان مسائل تک عاملی نمی­توان بدان نگاه کرد، لزوم این احساس می شود تا مراجع و نهادهای ذیربط نیز آرایش و مدل جدیدی از حل مسئله را اتخاذ کنند تا پاسخگوی شرایط جدید باشد.

وی افزود: ما از یکسال قبل و با تشکیل فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی در مجلس یازدهم همواره در تلاش بوده ایم تا در محدوده وظایف تقنینی و نظارتی خود، ضمن ابتنای بر رویکردهای علمی و کارشناسی در زمینه مواجهه با مسائل و آسیب های اجتماعی، شرایطی را برای هم افزایی حداکثری دستگاه های مسئول و مامور در این زمینه با بهره گیری از روش های خلاقانه و نوآورانه پدید آوریم.

نادری درخصوص این رویداد ملّی اظهار داشت: فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» یکی از چندین راه و فرصتی است که امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف و حضور فعال مراکز پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بسترسازی یک حرکت جدید و موثر در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی ایجاد کند.

علی قجری، مشاور و دستیار ویژه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس نیز با تشریح ابعاد و جزئیات این فراخوان ملّی گفت: بررسی های متعدد کارشناسی در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی و نیز انواع فراتحلیل های علمی صورت گرفته در این حوزه نشانگر آن است که میدان آسیب های اجتماعی و موضوع بهبود و کنترل متغیرهای اثرگذار در این حوزه، دیگر با مدل های موجود و شیوه های دستوری و تجویزی پاسخگو نیست. لذا فراخوان ملّی ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی با هدف بهره گیری از انواع ظرفیت­ های محتوایی و فُرمی فعالان و کنشگران دغدغه مند و باتجربه اجتماعی طراحی شده است.

وی با تاکید بر این افزود: این فراخوان ملّی با همکاری بیش از 15 دستگاه مسئول و متولی در حوزه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در کشور با محوریت فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس، طراحی و برگزار می شود.

قجری با اشاره به بخش‌های مختلف این فراخوان گفت: فراخوان ملّی «ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی» در 8 موضوع اصلی شامل: اعتیاد، حاشیه نشینی، کودکان کار، مفاسد اخلاقی، طلاق، خشونت خانگی، تکدی گری و ناهنجاری های فضای مجازی طراحی شده است. انتخاب و چینش این موضوعات با درنظرگرفتن آخرین برآوردها از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور و تجمیع انواع برآوردهای کارشناسی اعم از اسناد بالادستی مانند قانون برنامه ششم توسعه، پیمایش­های ملّی و آمارهای اجتماعی موجود صورت گرفته است.

دبیر فراخوان ملّی ایده‌های خلاق برای کنترل آسیب‌های اجتماعی درباره چارچوب اجرای این رویداد اظهار داشت: این فراخوان به صورت ملّی در سطح 31 استان کشور طراحی شده است؛ به نحوی که کلیه کنشگران اجتماعی از سراسر کشور این فرصت را دارند تا مسائل و آسیب های اجتماعی را به صورت بومی و محلّی مورد توجه قرار داده و در قالب های موردنظر به ارائه ایده های خلاقانه خود اقدام کنند.

وی با تشریح قالب های ارائه ایده در این فراخوان ملّی افزود: این رویداد ملّی با هدف ایجاد فرصتی فراگیر برای اکثر گروه­ها و اقشار فعال در حوزه آسیب های اجتماعی اعم از: پژوهشگران و نخبگان، دانشجویان، کنشگران اجتماعی، هنرمندان، تشکل‌ها، سمن‌ها و موسسات پژوهشی و مراکز فرهنگی، قالب‌های ارائه ایده‌های خلاقانه برای کنترل آسیب های اجتماعی را در 6 عرصه کلان شامل: فناوری‌های دیجیتال، هنرهای نمایشی، ورزش و اوقات فراغت، پژوهش و مطالعات، رسانه، اخبار و اطلاع رسانی، کسب و کار و توانمندسازی، تعریف کرده است. بدین معنا که فعالان و علاقه مندان حوزه اجتماعی که دارای ایده ها و رویکردهای خلاقانه، کارشناسی و بدیع در حوزه پیشگیری و بهبود در حوزه آسیب های اجتماعی هستند می توانند در هشت موضوع یادشده و شش قالب تعریف شده، ایده ها و طرح های خود را ارائه کند.

دستیار ویژه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: کلیه علاقه مندان و کنشگران اجتماعی صاحب ایده و تجربه در حوزه آسیب های اجتماعی می توانند تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به ارسال و ثبت ایده های خود از طریق آدرس الکترونیکی farakhan.parliament@gmail.com اقدام کنند. براساس زمان بندی درنظر گرفته شده فراخوان، داوری ایده ها تا یکماه پس از پایان مهلت ارسال آثار در مهرماه 1400 و اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر از آنها در آبان ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار