یک متخصص زبان شناسی عنوان کرد:

سواد ارتباطی پیش‌نیاز یادگیری همه سوادها و مهارت‌های دیگر است

تهران (پانا) - متخصص مهارت ارتباطی و زبان شناس با اشاره به مهارت های گفت و گو از توجه کردن به زبان بدن و استفاده درست از آن و تفاوت زبان بدن در فرهنگ های مختلف سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۰۳۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سواد ارتباطی پیش‌نیاز یادگیری همه سوادها و مهارت‌های دیگر است

برنامه تلویزیونی «صبح پارسی»، برنامه صبحگاهی شبکه جام جم است. این برنامه امروز با موضوع مهارت های گفت وگو کردن و با حضور دکتر تینا امین، متخصص مهارت ارتباطی و زبان شناس به روی آنتن رفت.

امین درباره مهارت های گفت وگو، گفت: "در گذشته خواندن و نوشتن یک مهارت ارتباطی و سوادی خوبی بود، کمی که جلوتر رفتیم مهارت استفاده از کامپیوتر هم به آن اضافه شد و کمی بعد یونسکو سوادهای مختلف مثل حقوقی، رسانه ای، مالی و سواد ارتباطی را مطرح کرد‌. سواد ارتباطی پیش نیاز یادگیری همه سوادها و مهارت های دیگر است."

وی در ادامه گفت: "ما باید حرف بزنیم، درباره ناراحتی‌ها، خوشی‌ها، مشکلات متعدد، باید بلد باشیم حرف بزنیم تا حالمان خوب باشد و زندگی خوبی داشته باشیم."

تینا امین درباره ربط فرهنگ و ارتباط با یکدیگر گفت: "فرهنگ هم عام است و هم خاص. برخی از مسائل فرهنگی در همه جای دنیا یکی هستند ولی شکل های مختلفی دارند.
مثلا فرهنگ تعریف و تمجید در ایران با حد وحدودی همراه است ولی در فرهنگ های دیگر کمتر این حد و حدود وجود دارد. ولی فرهنگی مثل معذرت خواهی، در همه جای دنیا به هم شبیه است."

امین در پایان صحبت هایش به زبان بدن و استفاده درست از آن هم اشاره کرد و گفت که زبان بدن هم در فرهنگ های مختلف تعاریف خاصی دارد و باید به این مهارت مسلط بود و از آن استفاده کرد تا باعث سوتفاهم نشود.

برنامه صبحگاهی صبح پارسی، دارای بخش های متنوعی مانند میز خبر، ورزش روزانه، موسیقی، نماآواهای مختلف و در این روزهای المپیکی، بررسی خبرها و حواشی المپیک است. بخش جدید مجری پز که مربوط به معرفی نوشیدنی های ایرانی توسط مجریان است نیز از امروز به این برنامه اضافه شد.

برنامه صبح پارسی، دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت ۹ صبح به وقت ایران و ۶:۳۰ صبح به وقت وین به مدت ۷۵ دقیقه و با حضور مهمانان متنوعی از حوزه های مختلف، آغاز می شود.

این برنامه با تهیه کنندگی علیرضا نظارت و مجریان اصلی امیرمحمد زند و شمیم علیزاده، از قاب شبکه جام جم مهمان تلویزیون ایرانیان در سراسر جهان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار