داور بخش رسانه و فضای مجازی سی و نهمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور:
بسیاری از استعدادها بهدلیل اعمال قوانین نانوشته از بین میروند
تهران (پانا) - داور بخش رسانه و فضای مجازی سی و نهمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور، معتقد است بسیاری از استعدادها بهدلیل اعمال قوانین نانوشته از بین میروند.
خلیل افتخاری، داور بخش رسانه و فضای مجازی سی و نهمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور «فردا»، که دارای سوابق متعدد داوری در جشنوارههای فرهنگی و هنری است، در گفت وگو با پانا، با اشاره به این امر که نسبت به این جشنواره دغدغه داشتهاست، گفت: «احساس کردم برگزاری این دست از جشنوارهها همه ساله هزینههایی را بر آموزش و پرورش تحمیل میکنند، اما از سوی دیگر، پرورش استعدادهای دانشآموزی از مدرسه تا رسیدن به سطح ملی، یعنی ورود به جشنوارۀ فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور، موضوع مهمی است که ادامه دارد و نباید اهمیت آن را فراموش کرد.»
وی در ادامه، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز در روند برگزاری جشنواره این حس به داوران القاء شده است که دانشآموزان صاحب ایدههای خاص نیستند و هر آن چه از سوی مربیان و مدرسه به آنها القاء میشود، بر خروجی کار آنها تأثیر میگذارد، افزود: «باید پذیرفت که یک سری خط مشیها به صورت قوانین نانوشته در مدارس وجود دارد و متأسفانه بدون آگاهی از ظرفیتهای استعدادی دانشآموز، او را به سمت و سویی خاص سوق میدهند و دانشآموز حتی در حین برگزاری جشنوارهها نیز به سمت موضوعاتی خاص هدایت میشود که شاید باب میل آنها نباشد، فارغ از این که شاید مثلاً همین فرد ممکن است استعدادهایی در زمینههای دیگر هنر مانند موسیقی، وب و یا دیگر رشتههای هنری داشته باشد، ولی متاسفانه ممکن است که این مسئله در آموزش و پرورش به شکل تابو بوده و علاقهای به ورود به موضوعاتی که به او تحمیل می شود، نداشته باشد.»
این داور بخش رسانه و فضای مجازی سی و نهمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور در همین راستا، با اذعان به این امر که به عنوان مثال دانشآموز در این جشنواره کارهایی را فرستاده و از آنجا که جزو علاقمندیهایش نبوده، به اثری کاملاً بیکیفیت مبدل شده و همین امر حاکی از آن است که او در مسیری گام برداشته که علاقهای به آن نداشته است، ادامه داد: «همچنین به نظر میرسد که قسمت اول موضوع که شرکت در جشنواره و نشان دادن تواناییهایی یک دانشآموز بوده، برای وی جذابیت داشته است؛ حال آن که ما حوزههای بسیاری مانند گیم و فشن داریم که به دلیل نپرداختن به آن ابتر مانده است، چرا که همواره دانشآموزان را از ورود به این دست از موضوعات به دلیل نامناسب بودن جوهای ساخته شده در آن منع کردهاند.»
افتخاری، در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن ابراز تأسف از این امر که در بسیاری از موارد دیده میشود که دانشآموزی قصد به ظهور رساندن استعداد خود را دارد، منتها به دلیل قوانین نانوشته این استعداد و هنر از بین میرود و حتی پرسیده نمیشود، اظهار کرد: «بسیار پیش میآید که ما در این زمینه، دانشآموز را از آن چه که در سر دارد و برآمده از استعداد اوست را نفی کرده و او را در مسیر دیگری قرار میدهیم، حال دانشآموز، مجبور به تولید محتوا در مسیر حوزهای است که آن را متوجه نمی شود و نمی فهمد.»
استعدادهای فرهنگی و هنری در مواجهه با کنکور سوخت میشوند
این فعال حوزۀ مجازی و رسانه، با تأکید بر این مفهوم که آنها به عنوان تیم داوران، معتقدند کاری که توسط دانشآموزان انجام شده در واقع تولید نیست، بلکه کپی-پیستی بدون ویراستاری است، تصریح کرد: «همین امر موجب می شود که دانشآموز یا بدون گرفتن نتیجه دلسرد شده و برمیگردد یا در خوشبینانهترین حالت رتبه آورده ولی متاسفانه سال بعد باز همین چرخه ادامه دارد، منتها اتفاق بدی که در حال رخ دادن است، این است که دانشآموزی که سه سال پشت سر هم در جشنواره برای کسب مقام تلاش می کند حال با غول بزرگی به نام کنکور مواجه است که هر آن چه در این حوزه در طول این چند سال آموخته کاملاً سوخت میشود.»
وی ضرورت تألیف یک دستورالعمل مستقل برای دبیران در زمینۀ شناسایی استعدادهای دانشآموزان و رویکردهای رفتاری با آنان را یکی از ضرورت های مهم پیش روی آموزش و پرورش برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که پیش از برگزاری این چنین مسابقاتی، می بایست یک سری مربی پرورش داده شوند تا نمادهای ضروری برای انجام این کار را بشناسند، خاطر نشان کرد: «روی این سهل انگاری ها و دغدغه ها باید کار کرد تا حق دانش آموزانی که در این حوزه زحمت میکشند ضایع نشود و در این زمینه باید سامانهای وجود داشته باشد که اسامی دانشآموزان برتر در آن ثبت شود و با دادن خط مشی درستی، آنان را تا انتها و تا به ظهور کامل رساندن استعداد و هنرشان راهبری کند.»
افتخاری با تأکید بر این مفهوم که اگر قصد رساندن جامعه از سطح تئوری به سطح عملی را در سر داریم، نباید دانش آموزان را بعد از جشنوره تا سال بعد رها کنیم، بلکه بایستی تولیدات بعدی آنان را دنبال کرده و خطاهایشان را اصلاح کنیم، گفت: «امروز امکان مکانیزه شدن این موضوع، به شکل بسیار راحتی وجود دارد، چرا که مهم ترین دغدغۀ ما دانش آموزان هستند و متأسفانه ما تنها اسم آموزش را بدون پرورش یدک میکشیم، حال آن که بایستی نظارتی درست بر انجام این فرآیند وجود داشته باشد.»
دانشآموزان پس از اتمام جشنوارهها به حال خود رها میشوند
این داور جشنواره های دانش آموزی، با ابراز تأسف فراوان از این امر که نظارت درستی بر فرآیند برگزاری جشنواره های دانش آموزی و امکان فراهم ساختن مسیر برای ادامۀ راه دانشآموزان در رشتههای فرهنگی و هنری پس از پایان زمان جشنواره وجود ندارد؛ افزود: «باید بپذیریم که برگزاری این جشنوارهها، قطعاً برای خانوادهها، دانشآموزان و آموزش و پرورش هزینههای مادی و معنوی بسیار داشته ولی در انتها دانشآموز به حال خود رها میشود و همین امر سبب شده است تا با پیمایش مسیری این گونه، انتظار جشنواره از دانشآموزان هم پایین آمده و دیگر هم خود دانشآموز و هم جشنواره به کمترینها راضی میشوند.»
وی با هشدار در این زمینه که اگر این اتفاق رخ دهد، خانواده ها تنها و تنها به آموزش فرزندشان فکر میکنند و زمانی که تنها آموزش ملاک و هدف باشد، دیگر رشتههای آموزشی و تحصیلی برای آنان هدف نخواهد بود، ادامه داد: «این مشکل یک راهکار دارد و آن هم به روز سازی بدنۀ جشنواره است و این بدان معنی است که راهکارها و پیشنهادات داوران را جدا از فرم اصلی کار، به کار ببندیم.»
افتخاری، با تأکید بر این نکته که به جای وفق دادن خود با یک قانون اشتباه باید آن را تغییر داد و با آزمون و خطا آن را ساخت، اظهار کرد: «اگر دانشآموزان را دنبال نکرده و برایشان برنامهریزی صحیح نداشته باشیم، او وابسته به برنامههایی همچون اینستاگرام، گیم و تلویزیون کردهایم که وقت او را بدون انتقال ذرهای دانش از بین میبریم که این معنی واقعی تهاجم است و عدم پیگیری توسط دبیران و مدیران با داشتن این تعداد نیرو در بدنه آموزش و پرورش ضربۀ جدی به این قشر بزرگ وارد می کند.»
وی در پایان تأکید کرد: «رها کردن دانش آموزان آموزشدیده در روند برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور، سوختن هزینه های تا به امروز و ارتباط مداوم با دانش آموزان، راز اثر بخشی کار است.»
ارسال دیدگاه