بیانیه پایانی سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور
تهران (پانا) - بیانیه پایانی سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور عصر امروز ششم مردادماه از سوی قاسم احمدی لاشکی رئیس ستاد این دوره از اجلاس قرائت شد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
«غدیر» نماد برادری و محبت است؛ سر سپردن به همهی خوبیهاست؛ و جلوهای از عدالت، اخلاق و معنویت است؛ غدیر فرسایش ظلم، تبعیض و جاهلیت است؛ در غدیر سپیده عالم را میستاییم و زلالی چشمهی انسانیت را نظاره میکنیم.
آموزشوپرورش در انجام رسالت و مأموریت خطیر خود، مسئولیت آمادهسازی دانشآموزان برای تکوین و تعالی پیوسته هویت، کسب شایستگیهای پایه و پیمودن مراتب حیات طیبه در همهی ابعاد را به عهده دارد. این رسالت در پرتو رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، اجرای اسناد تحولی و متناسب با شرایط و اقتضائات دورهی شیوع کرونا، با تأکید بر ده اصل پوشش حداکثری، ارتباط، نظارت، انعطاف، مسئولیتپذیری، مشارکت، پاسخگویی، وقتگذاری، هماهنگی و هوشیاری حداکثری پیگیری شده است.
اینک ما مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور، با استفاده از تجارب و یافتههای سودمند سی و پنجمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش که با شعار «نصیب برابر آموزشی»، «ارتقای کیفیت یادگیری» و «تربیت تمامساحتی» در گام دوم انقلاب برگزار شد، تأکید میکنیم:
۱) ما مدیران آموزشوپرورش با اطمینان دریافتهایم که سند تحول بنیادین برای توسعه و بالندگی این نهاد بزرگ نقش و اهمیت بسزائی دارد و عمیقاً اعتقاد دارد که گزارههای سند تحول بنیادین همواره پشتیبان و نقشهی راه تعلیم و تربیت کشور و به تبع آن دانشآموزان بوده و باید اهداف، راهبردها و راهکارهای سند تحول بنیادین را که اکنون با برنامهها، فعالیتها و اقدامات صف و ستاد آمیخته شده است، تعقیب و اجرایی کند.
۲) آموزش و پرورش عمیقاً به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس سی و چهارم رؤسای آموزش و پرورش مبتنی بر «تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر، اندیشمند، با نظم و انصاف و دارای اخلاق اسلامی، مجاهد و اهل عمل» تمرکز داشته و تلاش میکند نسل آینده ایران اسلامی را اینگونه تربیت نماید و تمامی مساعی کارگزاران خود را مصروف میدارد تا لشکر عظیم فرهنگی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین سند تحول بنیادین، متحول شده و با شناخت و درک متعالی و در چارچوب سند تحول بنیادین، خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت و مناسب را به صورت عادلانه و فراگیر به عموم مخاطبان و جامعه هدف خود ارائه کند.
۳) ما مدیران آموزشوپرورش به نیکی واقفیم که برقراری عدالت در همهی ساحتهای تعلیم و تربیت به تقویت بنیانهای این نهاد ختم میشود؛ جلوههای این عدالت در برقراری فرصتهای یادگیری برابر، استقرار مدارسی برخوردار از منابع انسانی باکیفیت، تجهیزات و امکانات مناسب در همهی نقاط کشور، انسداد مبادی بیسوادی و رفع یا کاهش بازماندگی از تحصیل، رایگان بودن آموزش برای همه تا پایان دوره متوسطه و پوشش حداکثری کودکان و نوجوانان لازمالتعلیم جامعه است.
۴) ما مدیران آموزشوپرورش تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت تا از سلامت جسمی و روانی و ایمنی همهی دانشآموزان و معلمان خود در تمامی مدارس تحت پوشش از طریق رعایت شیوهنامههای بهداشتی، فراهمآوری مواد و تجهیزات بهداشتی، واکسیناسیون عمومی معلمان و فرهنگیان، پاگیزگی محیط و فضاها و سرویسهای بهداشتی، تمرکز بر بهداشت فردی، اجتماعی و محیطی، مراقبت از تحرک و ورزش دانشآموزان، اطمینان از سلامت دانشآموزان و ارائه آموزشهای ضروری مراقبت و صیانت کنیم.
۵) پدیده کرونا با همه بازدارندگیهای خود فرصتی فراهم کرد تا نهاد آموزش و پرورش خود را با زیستبوم جدید تطبیق دهد و به بازسازی خود بپردازد؛ شبکه آموزشی دانشآموز، شبکه رشد، مدرسه تلویزیونی ایران، بستهها و محتواهای آموزش الکترونیکی و مادامالعمر، از جمله فرصتهای یادگیری بودند که قدرت بازآفرینی جدیدی را پیش روی معلمان و کارکنان آموزشوپرورش و ارتقای مهارتهای فناورانه آنان گشودند؛ هم اکنون ارادهی جدی برای یادگیری مستمر از تجربیات دورهی فراگیری کرونا، مستندسازی و کاربست تجارب حاصل از آن، گسترش روشهای آموزشی نوین، جایگزین و ترکیبی وجود دارد تا دستگاه تعلیم و تربیت در هر شرایطی شعار «آموزش تعطیل نیست» را با تمام قدرت و توان، عملیاتی خواهیم کرد.
۶) ما مدیران آموزشوپرورش با اعتقاد به اینکه سنجش و ارزشیابی به نوعی آینه و قطبنمای نظام آموزشی است، پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش را با رویکرد تضمین کیفیت و همچنین اصلاح شیوههای سنتی سنجش، از یادگیری حافظهمحور به شیوههای سنجش برای یادگیری شایستگیمحور را در دستور کار قرار دهیم.
۷) ما مدیران آموزشوپرورش تشکیل و استقرار سازمان ملی تعلیم و تربیت را گامی بسیار مهم در راستای توجه به تربیت اوان کودکی و نهادینه شدن عدالت آموزشی میدانیم و مصمم هستیم با استفاده از همهی ظرفیتها در بستر فعالیتهای هدفمند آموزشی تربیتی و برنامههای مشارکتی با خانوادهها زمینههای رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی نوآموزان در مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی مبتنی بر ارزشهای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی فراهم آوریم.
۸) به یقین واقفیم که «مشارکت» عناصر سهیم و مؤثر، به عنوان یکی از پیشرانهای نظام تعلیم و تربیت بوده و خواهد بود؛ ما مدیران آموزشوپرورش در تمامی سطوح، این اطمینان را تقویت مینماییم که تحقق اهداف و مأموریتهای آموزشوپرورش بدون جلب مشارکت و همراهی ارکان حاکمیت، نهاد خانواده و دستگاههای دولتی و غیردولتی، نهادها و سازمانهای محلی، اشخاص حقیقی و حقوقی، خيّرین ودلسوزان جامعه، بطور کامل میسر نخواهد شد.
۹) آموزشوپرورش به طور جدی مصمم است با بکارگیری گروههای علمی معلمان، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، صاحبنظران تعلیم و تربیت و پژوهشگران این حوزه به بازسازی و تقویت برنامه درسی ملی خود بپردازد؛ محتواهای جدید و فناورانه، هوشمندسازی برنامه درسی، تجهیزات و تکنولوژی، اهداف مترقیانه برنامه درسی، همراهسازی و بهروزآوری معلمان، روشهای نوین آموزشی، کتب درسی هدفمند و جامعهمحور و محیطهای یادگیری شوقآفرین را در مناظر کیفیتبخشی برنامه درسی قرار دهد.
۱۰) ما مدیران آموزشوپرورش اطمینان داریم خانواده رکن بیبدیل در تعلیم و تربیت کشور میباشد؛ همراه ساختن خانواده و ارتباط وثیق ایشان با جریان تعلیم و تربیت و مراقبت و آگاهی از رفتارها، تعلقات و نیازهای دانشآموزان و به معنای کلیتر، توانمندسازی خانواده و مهارتآموزی آنان در مواجهه با فرزندان پرانرژی و نیازهای آنان میتواند به ارتقای فرآیندهای آموزشی و پرورشی و شادابسازی مدارس کمک کند.
۱۱) ما مدیران آموزشوپرورش با اطمینان اعتقاد داریم آغاز سال تحصیلی و بازگشایی حضوری مدارس پیشخوان محبت، صمیمیت، مهربانی و دوستی با کانون مدرسه است؛ از این رو تمام تلاش خود را معطوف میکنیم تا از نگرش فطری و لطیف دانشآموزان مراقبت شود؛ زیباییشناختی مدارس (فضایی و روحی و روانی) حفظ و جلوهگر و نواهای معنوی و حماسی شنیده شود؛ شادمانی پاک و سالم درک شود، معلمان و کارکنان مدارس با روحیه تمام استقبال شوند و برنامههای جذاب با ذینفعان واقعی مدارس برگزار و تجهیزات و امکانات برای تحقق برنامه درسی مدارس مهیا شود.
۱۲) ما مدیران آموزشوپرورش ضمن اشراف به همهی تنگناها و محدودیتهای موجود، برگزاری اجلاس سیوپنجم رؤسای آموزش و پرورش را در راستای تبادل تجربه و فرصت مفاهمهی تعلیم و تربیت برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میدانیم و به همین منظور؛ از مقام عالی وزارت و زیرمجموعه ایشان برای اجرای این برنامهی اثربخش تشکر و قدردانی میکنیم.
ارسال دیدگاه