تصویر سلبریتی ها جایی روی جلد نشریه اتم ندارد

تهران (پانا) - این روزها از شبکه اول سیما برنامه‌ای با نام «اتم» پخش می‌شود که به معرفی الگوها و تجربه‌های موفق در سطح کشور می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تصویر سلبریتی ها جایی روی جلد نشریه اتم ندارد

این الگوها که برگزیده استان محل زندگی شان هستند، ایده‌ها و اقداماتشان در حوزه‌های مختلف را در این برنامه معرفی می‌کنند و عملکردشان توسط سه کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد. محمد دلاوری (مجری و مستند ساز)، فریبا کوثری (بازیگر و فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی) و پرهام دیباج (فعال حوزه محیط زیست) از کارشناسان این برنامه هستند. البته اتم محدود به این برنامه تلویزیونی نیست. این برنامه یک عقبه طولانی‌تری دارد که در یکی دو سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است. یکی از فعالیت‌های مجموعه اتم انتشار نشریه‌ای به همین نام است که به معرفی اتم‌های کشور می‌پردازد. این نشریه چند ویژگی دارد که آن را به نشریه‌ای متفاوت با معمول نشریات بدل کرده است.

برای اولین بار در کشور نشریه‌ای منتشر شد که جلد آن نه تصویری از سلبریتی‌های سینماست نه از ستاره‌های ورزشی و نه از روشنفکران و نویسندگان و سیاسیون. تصویر نشریه اتم تصویر ادم‌هایی است از جنس خودمان. ادم‌هایی که برای ساختن کشورشان از شهر و محله خودشان شروع کردند. تصویر نشریه اتم رهبران و چهره‌های جهانی نیستند، رهبران خردی هستند که با روش‌های خلاق و نو در زمینه‌های مختلف کوشیدند باری از دوش کشورشان بردارند.

وجه تمایز دیگر این نشریه زبان روایت آن است. در این نشریه تلاش شده زبان روایت هم، زبانی نزدیک به مردم باشد. به همین خاطر برای نام‌گذاری صفحات نشریه از قسمت‌های مختلف بازار سنتی الهام گرفته شد. چون بازار محلی بود هم برای دادو ستد و هم محلی برای رفع مشکلات مردم.

دو صفحه ابتدایی نشریه که روایتی از ماجراهای یک اتم است راسته نوآوران نام دارد که به شکل یک داستان اپیزودیک از تولد تا بالغ شدن یک اتم را بیان می‌کند. در صفحه چارسوق سوژه مورد نظر از دغدغه ها و سختی‌های کارش می‌گوید و اینکه قرار است چه مساله‌ای را با چه روشی حل کند. چارسوق در بازار محل تلاقی دو راسته اصلی است این صفحه هم محلی است برای پیوند اتم‌ها با یکدیگر و نشان می‌دهد که اتم‌های کشور چگونه به هم مرتبط می‌شوند تا اهداف خود را بهتر پیش ببرند.

پرده نقالی صفحه دیگری است که روایتی داستانی از یکی از مهم‌ترین اقدامات اتم به صورت کمیک به تصویر کشیده می‌شود.

در صفحه ای به نام چرتکه سوژه نشریه اتم توسط متخصصان همان حوزه مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرد و نقاط ضعف و قوت آنها بیان می‌شود.

صفحه دیگر نشریه قیصریه نام دارد. قیصریه به قسمتی از بازار قدیم اطلاق می‌شد که به کالاهای با ارزش و گرون تر اختصاص داشت. به همین خاطر حرف‌های عمیق‌تر و علمی درباره ایده اتم در این صفحه طرح می‌شود. دراین صفحه از طرفی استادان دانشگاه نظرات خودشان را در مورد نوآوری اجتماعی، خلاقیت و مسایلی از این دست بیان می‌کنند و از طرف دیگر مهم‌ترین پژوهش‌های این حوزه در این صفحه رصد می‌شود.

شاید برای برخی جالب باشد که ایا این الگوها و نمونه‌ها در خارج از ایران هم قابل ردیابی هستند یا خیر به همین دلیل در صفحه‌ای با نام بارانداز نمونه‌های خارجی معرفی می‌شوند. در بازار قدیم هر باری که از فرنگ وارد ایران میشد، در مکانی به اسم بارانداز خالی می‌شد. این شد که پرسه در چند و چون اتم‌های اونور آبی به این صفحه اختصاص پیدا کرد. پیگیری این افراد می‌تواند ایده‌های نویی را به کسانی ارائه دهد که دغدغه حل مسایل جزء اما مهم کشور را دارند.

این نشریه با مدیرمسئولی محمدمحسن دوباشی و سردبیری متین محجوب منتشر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار