معاون پرورشی مدرسه استعداد درخشان بهشتی آموزش و پرورش رودهن:

درس‌های غدیر

رودهن(پانا)- معاون پرورشی مدرسه استعداد درخشان بهشتی آموزش و پرورش رودهن گفت غدیر واقعه ای فراموش‌نشدنی و پر از نکته و درس‌هایی است که همه با هر سنی می‌توانند از آن بیاموزند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
درس‌های غدیر

رضا زیارتی، معاون پرورشی آموزشگاه استعدادهای درخشان‌ آموزشگاه شهید بهشتی آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا به بیان نکته‌های غدیر برای دانش‌آموزان پرداخت و گفت:«اولین نکته فهم اهمیت امامت در آموزه‌های اسلامی است، وقتی مسئله جانشینی پیغمبر(ص) که مسئله امامت است با چنین مقدمات و تشکیلاتی به مردم ابلاغ می‌شود و اینکه پیامبر(ص) قبل از رحلتشان تعیین می‌کنند بعد از ایشان چه کسی ولایت را به عهده خواهد گرفت، خود نشان از اهمیت مسئله امامت است.»

او افزود: «اصول اعتقادی ما توحید، عدل، معاد، نبوت و امامت است و این مسئله امامت را آشکار می‌کند، پس اولین آموزه‌که دانش‌آموزان باید به آن اهمیت دهند مسئله امامت و دومین نکته مدیریت جامعه است.»

او بیان کرد: «واقعه غدیر تعیین تکلیفی برای جامعه اسلامی بوده است، یعنی ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل جامعه و اجتماع خود بی تفاوت باشیم، اگر مردم زمان پیامبر(ص) که در روز غدیر حاضر بودند، صادقانه باقی می‌ماندند و بعد از وفات ایشان به وقایع غدیر شهادت می‌دادند که چه چیزی دیده و شنیده‌اند، جریان اسلام به انحراف کشیده نمی‌شد، آن مردم نسبت به مسائل اجتماعی و پیرامون خود بی تفاوت بودند، پس اولین درسی که‌می‌توان از غدیر گرفت تصمیم گیری و تعیین تکلیف است و حساس بودن نسبت به مسائل پیرامونمان است و لازمه آن داشتن مشارکت، بصیرت و آگاهی است تا بتوانیم از انحرافات جامعه جلوگیری کنیم و زمانی که باید از امام مان حمایت وافی و کافی را داشته باشیم.»

زیارتی به بیان درس دوم از غدیر پرداخت و‌ گفت: «امام علی(ع) مظهر کمال دین است که این مسئله بسیار حائز اهمیت است. یعنی دین با مسئله ولایت تکمیل می‌شود، نمی‌توان گفت که من فقط به نماز و روزه و... اهمیت می‌دهم و بس است، زیرا خداوند در آیه ۳ سوره مائده می‌فرماید،"الیوم اکملت لکم دینکم" در این روز دین شما را کامل کردم. پس ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام که اوج تصمیم گیری سیاسی بود موجب تکمیل دین است. یعنی نماز و روزه و رعایت آداب اسلامی زمانی تکمیل می‌شودکه ولایت حضرت علی(ع) را بپذیریم و مادامی که بینش سیاسی و اسلامی پیدا نکنیم و مادامی که در مقام جلوگیری از انحرافات اجتماعی فعال نشویم دین مان کامل نشده است، پس ولایت امام علی(ع) و مسئله امامت شرط تکمیل دین است.

او در دامه به درس سوم از غدیر اشاره و اظهار کرد: «خداوند تعالی در آیه ۳ سوره مائده می فرماید که در روز غدیر نعمت را بر شما تمام کردم. می‌دانیم که بزرگترین نعمتی که خداوند به ما عنایت کرده ولایت امیرالمومنین علی(ع) است و نیز می‌دانیم تداوم و ادامه پیدا کردن نعمت، سپاس عملی است.‌اگر کسی به‌ ما خوبی کرد گاهی فقط با زبان تشکر می‌کنیم و گاهی علاوه بر تشکر زبانی، عملی نیز تشکر می‌کنیم که این خود بهترین نوع سپاس است. حال سپاس عملی چیست؟ سپاس عملی آن است که از نعمتی که خداوند به ما عطا کرده در مسیری استفاده کنیم که آن نعمت برای آن مسیر داده شده است، پس سپاس عملی نعمت ولایت امیرالمومنین علی(ع) و امامت آن بزرگوار که بزرگترین نعمت عنایت شده از طرف خداوند است همان تبعیت از حضرت علی(ع) و سبک و سیاق زندگی ایشان است و زندگی مان باید رنگ و بوی آن حضرت را بگیرد تا ولایتش در دلمان تداوم و تجلی پیدا کند.»

زیارتی به درس چهارم از غدیر اشاره کرد و گفت: «جرات‌ورزی درسی است که دانش‌آموزان می‌توانند آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و از آن بسیار بیاموزند. وقتی خداوند به پیامبر(ص) فرمودند تا آنچه را که به او وحی شده به مردم ابلاغ کند، از کسی ترس و واهمه نداشت فقط نگران بود مبادا کینه توزی و حسادت مردم موجب بروز اتفاقاتی شود، خداوند به او وعده محافظت در برابر شر و فتنه‌های دشمنان را داد. پس دانش‌آموزان باید از غدیر درس بیاموزند و خدایی زندگی کنند و در جهت اطاعت از خداوند احکام اسلامی را اجرا کنند و نیز از مسخره شدن و طعنه‌ها و تمسخر دیگران نترسند زیرا خداوند خود حافظ و نگهبان شماست. پس ای دانش‌آموزان عزیز! در اجرای احکام الهی و اسلامی و اطاعت از او اصلا واهمه به دل راه ندهید همانطور که او خود در روز غدیر به پیامبرش وعده داد از من اطاعت کن و من از تو در برابر فتنه‌ها محافظت می‌کنم.»

او ادامه داد: «درس آخری که از غدیر می‌توان آموخت، عهد و پیمان است که پیامبر(ص) با امت خود بست، خیلی‌ها آن روز حاضر و شاهد بودند و وقتی پیامبر(ص) دست مولا علی(ع) را بالا بردند و فرمودند، من کنت مولا و هذا علی مولا، مردم یکی یکی آمدند و با مولا علی(ع) دست دادند؛ اما هنوز هفتاد روز نشده پیامبر(ص) رحلت فرمودند و همان مردم عهد و پیمان شکستند و فراموششان شد و یا نخواستند بگویند آن روز بزرگ چه دیدند و چه شنیدند و چه پیمانی بستند. پس ما پیمان خود را با خدای خود و امام زمان(عج) محکم کنیم و بر عهد خود پایبند باشیم.»

خبرنگار دانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار