تشریح اهداف، مأموریتها، برنامهها و اقدامات مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی
تهران (پانا) - رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به تشریح اهداف، مأموریتها، برنامهها و اقدامات اساسی این مرکز پرداخت.
خسرو ساکی در اجلاس ۳۵ روسای آموزش و پرورش پیرامون تحول و نوآوری در روشهای سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت اظهار کرد: رصد مستمر و پایش کیفیت زمینهها، دروندادها، فرآیندها و بروندادهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ساحتها و زیر نظامهای مختلف در سطح ملی، اصلاح و بهبود نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای ارتقاء کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری در دوره های تحصیلی، استاندارد سازی فرایند برگزاری امتحانات و آزمون ها مبتنی بر روش های نوین و فناورانه، ارتباط علمی و پژوهشی و همکاری با مراکز علمی و مؤسسات دانش بنیان از مهمترین اهداف و مأموریت های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
ساکی در خصوص برنامه های اجرایی این مرکز گفت: پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت، برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات، طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه مدارس سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج کشور، مشارکت در برگزاری آزمون های المپیاد های علمی و ورودی مدارس استعداد های درخشان، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا)، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه استعلام و صدور تاییدیه تحصیلی، نظارت بر آیین نامه ها، امور فارغ التحصیلان و اسناد تحصیلی، برگزاری جشنواره تجربیات برتر حوزه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نظارت جامع بر کیفیت اجرای ضوابط، مقررات و آیین نامه های ارزشیابی، فرایند فارغ التحصیلی وصدور مدارک در استان ها، مناطق و مدارس دوره دوم متوسطه از برنامه های اجرا شده در این مرکز است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت، گفت: برای تضمین کیفیت باید عوامل دروندادی، فرایندی و بروندادهای واسطهای و نهایی را به صورت مستمر پایش و ارزشیابی کرده و نتایج آن را جهت برنامهریزی برای اصلاح و بهبود مستمر کیفیت، به سیستم بازخورد داد.
ساکی ادامه داد: پایش و ارزیابی ملی نظام آموزشی با شیوهای نظاممند به گردآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات شاخصهای مؤثر دروندادی، فرایندی و بروندادی پرداخته و گزارش نتایج آن را جهت آگاهی سیاستگذاران، مدیران و کارشناسان فراهم ساخته که برای بهبود کیفیت سیاستگذاری و برنامهریزی در ساحتهای ششگانه تربیت و خود تنظیمی زیرنظامهای سند تحول بنیادین، استفاده شود و بدین منظور دادهها و اطلاعات مربوط به عناصر مذکور گردآوری و روند تغییرات آنها در بازهی زمانی سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تا ۹۹-۹۸ بررسی و با میانگین کشوری به عنوان معیار ملی مقایسه، تحلیل، تفسیر شد و نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای استان ها در قالب گزارش ارائه شد.
وی اهداف «پایش و ارزیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت» را شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای نظام آموزش و پرورش، تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش،کمک به خودتنظیمی در زیر نظام های سند تحول، افزایش کارایی و اثربخشی، شفافیت و اطمینان بخشی به ذینفعان در خصوص کیفیت عملکرد آموزش و پرورش و آگاهی از روند تحقق اهداف کلان و عملیاتی سند تحول بنیادین در بازه زمانی برنامه ششم توسعه(۱۴۰۰-۱۳۹۶)، دانست و بیان کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه، پایش و ارزیابی وضعیت بیش از دویست شاخص درون دادی، فرآیندی و برون دادی تأثیرگذار بر کیفیت نظام آموزشی، مربوط به بازه زمانی ۹۵ تا۱۳۹۹، ارسال گزارش برش استانی شاخص های دروندادی، فرآیندی و بروندادی با امضای به استانها، برای استفاده از ظرفیت شورای آموزشی و پرورشی استان، سنجش نگرش دانشآموزان در خصوص شاخصهای کیفی(ارزشی، نگرشی)، مطابق اصول و روش های علمی در خلال برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم خرداد ماه امسال، مقایسه نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم هر استان به عنوان بخشی از خروجی نظام آموزشی با وضعیت سال گذشته، عوامل موثر بر کیفیت بخشی آموزش علوم پایه، بر اساس نتایج امتحانات نهایی و سنجش ملی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در دروس ریاضی و علوم با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با نمونهگیری از جامعه آماری دانشآموزان پایه ششم ، برای نخستین بار در کشور است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: اصلاح و استاندارد سازی فرایندهای برگزاری امتحانات به منظور ارتقاء صحت و امنیت، اصلاح روشهای سنتی سنجش از یادگیری شناخت محور به روشهای نوین سنجش برای یادگیری شایستگی محور، ارتقاء استاندارد آزمون های قابل اتکاء به عنوان سابقه تحصیلی در دوره دوم متوسطه به ویژه پایه دوازدهم، پشتیبانی فرایندی و تخصصی سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا و پادا)، تغییر در فرایند استعلام تأییدیه تحصیلی دانشآموزان از دفاتر پیشخوان دولت به سامانه الکترونیک دولت، ارتقاء توانمندیها و شایستگیهای مدیران و معلمان از طریق برگزاری جشنواره تجارب برتر سنجش و ارزشیابی، ارتقای مستمر کیفیت فرایندها و برنامه های اجرایی از طریق نظارت جامع بر اجرای قوانین و دستورالعملهای حوزه سنجش و ارزشیابی در ادارات آموزش و پرورش و مدارس متوسطه دوم سراسر کشور، متناسب سازی شیوه های برگزاری امتحانات تمام دوره های تحصیلی در شرایط شیوع کرونا، تغییر در شیوه برگزاری آزمون مرحله اول المپیادهای علمی دانشآموزی، با حذف برخی اقدامات متمرکز ستادی (چاپ و تهیه بسته های آزمون، تحویل به مأمورین استان/ناحیه/ منطقه، و...) از طریق ارسال الکترونیک سوالات با استفاده از نرمافزار اختصاصی مرکز سنجش (رسا)، مشارکت در طرح بازنگری سیاست های نظام سنجش و پذیرش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، متناسب سازی ساختار با مأموریت های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و ارائه طرح اصلاح الگوی پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی و طراحان سؤالات امتحانات نهایی از طرح ها و برنامه های صورت گرفته در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
ارسال دیدگاه