ملکی خبر داد

طراحی الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی

برنامه درسی نقشه تربیت است/برنامه درسی باید به نقش خانواده به عنوان یک عنصر مهم توجه کند

تهران (پانا) - رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور تاکید کرد شود براساس اسناد بالادستی کانون توجه برنامه درسی باید فطرت الهی انسان باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
طراحی الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی

حسن ملکی در اجلاس ۳۵ روسای آموزش و پرورش پیرامون تحول در برنامه درسی، کتاب و مواد آموزشی درباره موضوع تحول در برنامه درسی، کتاب و مواد آموزشی با بیان اینکه برنامه درسی نقشه تربیت است اظهار کرد: برنامه درسی باید مبتنی بر فطرت طراحی شود براساس اسناد بالادستی کانون توجه برنامه درسی باید فطرت الهی انسان باشد. برنامه درسی موردنظر ما علمی است، برنامه درسی باید متعادل باشد زیرا در اندیشه اسلامی افراط و تفریط نشانه کم خردی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی باید به نقش خانواده به عنوان یک عنصر مهم توجه کند افزود: ما در طراحی برنامه درسی نوین برای اولین بار به عناصر برنامه درسی عنصر خانواده را اضافه کردیم یعنی این واژه را پردازش و تحلیل کردیم. این یک نوآوری در برنامه درسی است.

معاون وزیر اشاره کرد: معتقدیم محتوای برنامه درسی باید علم نافع باشد؛ برنامه درسی باید متفکرانه طراحی شود و متفکرپرور باشد. الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی را مدنظر داریم چراکه باید الگوی ما اسلامی ایرانی باشد که حاصل این کار راهنمای برنامه درسی در ۱۱ حوزه یادگیری شد.

ملکی گفت: اهم اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شامل موضوعات تحول در روش‌های برنامه ریزی درسی، تحول در بکارگیری فناوری، تحول در کتاب‌های درسی و تحول در نشریات می‌شود.

وی افزود: در خصوص تحول در روش‌های برنامه ریزی درسی، تدوین الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی، تولید راهنماهای برنامه درسی در بازده حوزه تربیت و یادگیری و برنامه جدید در دوره پیش دبستان مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های تحول در بکارگیری فناوری تا سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تجهیز و آماده سازی شبکه ملی رشد، تولید محتوای الکترونیکی تعاملی، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد از امور انجام شده در این زمینه است.

ملکی یادآور شد: تحولات مهمی در نشریات دانش‌آموزی نیز صورت گرفته است که تولید سند راهبردی مجلات رشد، تولید مجلات رشد به صورت چند رسانه ای و برگزاری جلسات نقد و کارشناسی مجلات رشد با شرکت کارشناسان و سرگروه‌های آموزشی استان‌های سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین نصب رمزینه‌های دسترسی سریع پاسخ در کتاب‌های درسی، کاربردی کردن محتوای تعدادی از کتاب‌های درسی، درج معارف انقلاب اسلامی در کتاب‌های درسی و تولید محتوای آموزش های غیر حضوری از جمله اقدامات صورت گرفته در تحول کتاب‌های درسی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اقدامات پیش بینی برای سال تحصیلی آینده اظهار داشت: آماده سازی کتب درسی یا رمزینه دسترسی سریع پاسخ کیو آر کد در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت که دراین خصوص برنامه ریزی و هدف گذاری، آموزش و اشاعه و تامین و تولید محتوا از نتایج حاصل شده است.

ملکی ادامه داد: برنامه ریزی و هدف گذاری درباره تعیین تعداد و عناوین کتاب‌های مورد نظر صورت گرفته که ۲۵۲ عنوان کتاب درسی دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و ۱۲۵ عنوان کتاب فنی و حرفه ای کاردانش تالیف می‌شود.

وی افزود: تعیین تعداد رمزینه‌های هر عنوان کتاب برای کتاب‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به تعداد دروس و برای کتاب‌های فنی و حرفه ای به تعداد پودمان‌ها صورت گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درج رمزینه و چاپ سپاری کتاب‌ها را از جمله اقدامات در حوزه برنامه ریزی و هدف گذاری دانست.

ملکی درباره تامین و تولید محتوای نیز گفت: تدوین استانداردهای فنی هنری، محتوایی و فرهنگی رمزینه‌ها و تعیین نوع محتوای متصل به هر رمزینه مانند فیلم، صوت، موشن گرافی، پادکست، انیمیشن، واقعیت افزوده و تشکیل کمیته‌های ارزیابی، ممیزی و اعتبار بخشی از جمله این اقدامات است.

وی به تامین و تولید محتوای مورد نیاز هر رمزینه اشاره کرد و یادآورشد: محتوای موجود در شبکه رشد، محتوای تولید شده در بازار، تولیدات موسسات و نهادها، برگزاری جشنواره تولید محتوای جدید در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین تدوین دستور العمل استفاده از رمزینه، تولید فیلم‌های آموزشی ویژه معلمان و دانش‌آموزان و والدین و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های جمعی در راستای آموزش و اشاعه صورت گرفت.

ملکی خطاب به مدیران کل استان‌ها خاطرنشان کرد: همکاری در اشاعه، اطلاع رسانی و ارتقای توانمندی معلمان و والدین و همچنین تشویق معلمان و دانش‌آموزان برای استفاده بهتر از محتواهای تولید شده بواسطه برگزاری مسابقه و جشنواره در سطح مدرسه تا استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: شناسایی مناطق و دانش‌آموزان محروم از فضای مجازی و اقدام برای جبران بواسطه ارائه محتوا در شبکه‌های استانی و ارائه توسط معلم در کلاس از طریق دی وی دی اهمیت بسیاری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار